Hei jeg har to par komperdel staver og jeg er rimelig fornøyd. Har rent i tre sessonger med et par i karbon og har ikke hat noe trøbbel med de. Har også et par teleskopstaver, de er fine til å pose med når du ska se freerider kongen ut.
du er nesten nødt til å ha teleskop. for mange som kjører med for lange staver og det hemmer teknikken. Er det veldig bratt kan lange staver lønne seg (og når man går), derfor teleskop. Men kjøp 2 delte, ettersom de 3 delte ofte er mye dyrere og ikke like stive. Den modellen fra Black Diamond til ca. 600,- funker bra. Eller et par eldre Swix med skikklig basket
og så bør du vurdere om du skal ha flick-lock eller skru-stramming på telseskopen. denne debatten har gått i mange år. min mening: flick-lock. kjører du bare i heisanlegg kan det lønne seg med vanlig staver. men tar du noen skritt for å nå urørte områder vil du savne teleskopen med pudder-trinser.
Life-link har helt klart de best balanserte teleskopstavene. Mange teleskopstaver blir veldig fort tunge i endene slik at de blir ubalansrte og de føles trege og tunge. Life-Link sine staver er like godt balansert som en god alpinstav i fast lengde. Sterke er de også. Før brak jeg 1-2 par staver hver sesong. Life-Link paret jeg har nå har jeg brukt i 3 sesonger.
Staver er til for å knekkes. Samma hvilket slag de er, treffer en riktig i fallet så knekker de i 2. Kjøp billige jernstaver. DU merker ikke forskjell uansett
å viss du ska ha et par te bruk i bakken så bør du ha noen som er ca 55cm kortere en deg sjøl....siden alle andre har oversitt dette spørsmålet...å te å gå med ska de jo være litt lenger...