Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Svake ankler - høyere sko?
#152265 23/12/2004 10:31 PM
More than words
OP Offline
More than words

Er plaget med brudd og forstuing av anklene. (Begge faktisk)Har utløserplate. Lurer på om det er en idè å kjøpe høyere sko. Kjører på T2, men kanskje T1 eller T1R vil sette seg bedre til leggen og overføre mer av belastninga til knærne når jeg faller?

Noen med sterke meninger?

Har og svake ankler
More than words
OP Offline
More than words

Og det hjelper med høyere støvler, ihvertfall for meg. Kjører T1R.

More than words
OP Offline
More than words

Ankelskader er nesten ikke-eksisterende for de som kjører med de høyeste støvlene, mens kneskader (ganske sjeldne før) er blitt like vanlige som for de som kjører alpint.

More than words
OP Offline
More than words

Har et sett med temmelige dårlige ankler som til tider ikke er helt samarbeidsvillige (innendørs fotball er f.eks temmelig uaktuelt). Kjører likevel mye og problemfritt på ski - alpint vel og merke.

Vil du kjøre telemark så blir det nok verre. Stive sko hjelper, men anklene er åpenbart mer utsatt på telemark.

På den annen siden: Dårlige ankler er verdens beste unnskyldning for å gå over fra telis til alpint. Og du får det enda morsommere på ski!

More than words
OP Offline
More than words

jeg har svake ankler, men høye sko, og det funker meget bra. ingen vits å gi opp telemark av den grunn. en annen måte å "fikse" anklene kan være å trene balanse osv, hvis det da er mulig, eller bruke støtte

More than words
OP Offline
More than words

Minnes selv mine ankelskader ja faktisk begge beina den ene pga hockey takling og den andre på å hive meg i full fart ned Himmelspretten for dere som er gammle nok til å huske tia før Vasskefjellet nemelig Bymarka "Kleiva". Trikset er selvfølgelig å bruke mere stivere sko som i høyde gjør sin del også. Funker ikke det er lege teip tingen, men rådet fra en her om å trene opp foten er kanskje det beste. For du vil aldri bli sterkere i ankelen uten å trene den opp igjen det vet jeg nemelig.

More than words
OP Offline
More than words

Har forsåvidt brei erfaring med opptrening, det er ikke det det står i. Men når man får et fall hvor skiene går som hver sine helikopterrototrer og kroppen snurrer motvillig sin egen vei så hjelper det lite med veltrente ankler. Håper utløserplatene skal få orden på dette prblemet, men tenkte at hvis jeg hopper fra T2 til T1 så er jeg enda tryggere. Høyere sko vil trossalt klemme bedre rundt leggen og fordele belastninga over hele leggen istedet for at ankelen skal ta hele støyten.

Ikke bekymre dere, jeg blir ikke å bytte til alpint!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå