Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Scarpa vs Crispi
#152221 26/12/2004 5:48 PM
More than words
OP Offline
More than words

Lurer på om noen av dere har erfaring med begge disse skomerkene. Skal på skohandel, og lurer på hvilken lest som er bredest, slik at jeg finner skoene som passer meg best.

Takker for alle svar!

More than words
OP Offline
More than words

Har selv vært avgårde og kjøpt Crispi sine cxp som viste seg å vie seg en del ut mens jeg kjørte så ikke gå for for store sko, men som det er sagt skal det gå ann å stramme støvelen mere dvs stroppene kan flyttes slik at de blir strammere noe jeg må gjøre for min sko ble løse synes jeg selv med tåa så å si helt fram.Scarpa har jo formfeet i sine nyere støvler nå så de former seg etter foten , men hvordan det fungerer vet jeg ikke likevel så tror jeg deres nye såle system er bra. Resten blir så veldig smak og behag men jeg synes crispi cxp ble myke selv om jeg fra før er vandt med lærstøvler fra Garmont som igjen skal være de breeste skoene. Ellers så har vel scarpa sine sko blit høyere over lesten og jeg tror ikke de er noe smalere en crispi sine, men prøv og kjenn etter og vit at scarpa skal forme seg rundt foten.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg har i 2 sesonger nå kjørt på diverse Crispi-modeller. Begynte med CXA, gikk så over til CXP og CXR. Problemet for meg ble at knekken traff meg midt oppå tærne, noe som gjorde det svært smertefullt å kjøre. Jeg har i år gått over til Scarpa T1, og synes de er mye bedre. Ikke minst på grunn av den utrolig gode innerstøvelen som former seg hundre prosent etter foten, men også fordi knekken ikke blir så fort myk som på Crispi. Jeg vil nok si at skallet på Crispi er noe bredere, men dette går seg til i Scarpa sine sko ettersom innerskoen er såpass genialt utformet. Selv om jeg opplever Scarpa sine sko som mye bedre og robuste enne Crispis modeller, er det nok veldig individuelt. Jeg kjenner til mange som trives veldig bra med f. eks. CXR og ikke har hatt problemer med de. Det er som tidligere nevnt i et innlegg veldig viktig å prøve seg frem for å se hva som passer din fot best. Lykke til med kjøpet!

More than words
OP Offline
More than words

Har prøvd begge (T1 og CXR) og ender opp med å anbefale crispi. De er overlegne på komfort, ihvertfall på mine brede, lave føtter. Jeg får også bedre feeling med skia og underlaget med Crispi, men det kan være litt subjektivt. Scarpa er betydelig smalere og gnager hemningsløst på mine ankler, for meg føles de også generelt stivere og mer klumpete på foten (ja, også etter lang innkjøring). Har imidlertid følelsen av at det er bedre kvalitet og slitestyrke på Scarpa. Har måttet bytte Crsipistøvler to ganger på grunn av sprekker i tåfleksen pluss at diverse spenner har falt av et utall ganger. Så lenge man styrer unna Oslo Sportslager (som suger hardt på service vedrørende reklamasjoner) er imidlertid oppfølgingen fra importøren rask og bra, så feilene har vært til å leve med. Vær dessuten oppmerksom på at Scarpa bare lager plasskallene i hele størrelser, slik at feks. en 43 1/2 støvel er et 44 skall med en trangere innerstøvel. Det gjør at du kan ende opp med en litt for stor støvel når innerstøvelen begynner å vide seg ut. Derfor: Passer ikke Scarpa i hel størrelse kan det være lurt å vurdere andre produsenter framfor å kjøpe halvstørrelser.

Håper dette var til mer hjelp enn forvirring, lykke til med handleturen og skisesongen

Gå for det beste!
More than words
OP Offline
More than words

Som selvsagt er crispi, er selv 13 og kjører på crispi cxa.konge støvler!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå