Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Atomic SugarDaddy og telemarkbindinger
#152114 02/01/2005 6:17 PM
More than words
OP Offline
More than words

Heisann!

Har eit par med Atomic SugarDaddy som eg ynskjer å montere telemarkbindinger på, men overalt får eg høyre at dette er vanskelig og at det ikkje går an pga den spesielle plata på skiene som er montert fra fabrikk...Las ein beskrivelse på nettet om korleis det er mulig å laga seg egne plater til å montere telebinding på, men eg er desverre ei kløne når det gjelder sånt:-/Noen som har noen råd? Eller veit om plater som passer?Har sett SugerDaddy blitt brukt med telebindinger....

Håper noen kan hjelpe ein frustret sjel:-)

More than words
OP Offline
More than words

Dette er ikke et problem på årsmodellen, men har du fjorårets må du nok fjerne plata.. Har sett det, men det blir fint lite igjen på garantien..

More than words
OP Offline
More than words

www.telemark-pyreneene.com??(trolig skrevet feil)

Hadde plater ifjor som passet(bare setter oppa)

More than words
OP Offline
More than words

Har kontaktet telemark-pyrenees.com og de fører ikkje desse platene meir:-(Men takk for rådet:-)Noen som veit om noen andre som lager slike plater, eventuelt om det er noen bindinger som passer??

På forhånd takk:-)

More than words
OP Offline
More than words

passet rett ned i den orginale sugardaddyplata.

More than words
OP Offline
More than words

Du kan enten borre og skru direkte i plata, den er såpass solid at det vanligvsi holder. Alternartivt kan du borre og sett inn skrunagler fra undersiden som du så skrue bindngen fast i. Men det er sannsynligvsi undøvendig, og litt mer arbeid.

More than words
OP Offline
More than words

...jeg vil absolutt ikke anbefale å montere bindingen rett i Atomic's sin egen plate med mindre alle skruene passer rett i de allerede etablerte hul (noe jeg ikke tror gjelder for noen av de p.t. solgte bindinger). Uten for disse prestøpte hullene er platen så tynn att det bare er å be om trøbbel (eller i alle fall utdragne skruer og bortkomne ski).

Løsningen er derimot å ta bort Atomic's sin plate helt og plugge hulene etter den. Da kan du bare bore hul rett i skien og montere hvilken som helst telemarksbindingen som har sidestilte hul. Det eneste problemet er med ett hulmønster som har centrerte hul; i mitten er skien så tynn att den ikke kan bores i og ikke holder en skrue. Med mange bindinger (fx Linken, R8 fra ifjor etc) er ikke dette noe problem.

Jeg kjørte selv det meste av siste sesong på Big Daddy montert med R8 på denne måten og havde ikke noe problem. Har også montert en del Big og Sugar Daddy med både telemark- og diverse ikke-Atomic alpinbindinger på denne måten, helt problemfritt.

Husk når du borer att bruke en 3.5mmx9mm borrbit, bruker du en 4.1 blir hulet litt svarkere ettersom skien ikke har trekjerne.

More than words
OP Offline
More than words

Lag deg egne plater. Ække så vanskeli ser 'u...Vet ikke om noen bindinger som paseer dirkte på, kanskje andre veit...?Uansett, lage sei egne plater skukke være no problem

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå