Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptur/offpistski???
#152090 02/01/2005 10:46 PM
More than words
OP Offline
More than words

Hallo =) Jente på 170cm. På vei å kjøpe noen nye telemarkski. Det er mest ment for toppturer og offpiste, men det blir de eneste skiene mine enn så lenge, så de bør fungere greit i bakken også. Har tittet blant annet på Scratch BC, Zag Freestyle Backcountry, Pocket Rocket og Legende 8000. Men sliter sinnsykt med å bestemme meg. Hvilke bindinger til?? R det noen andre som rekommenderes??? Takkar for hjelp ;)I tillegg, er det noen som har prøvd seg på Karhu Jil (eller Jack)?

More than words
OP Offline
More than words

jeg er en jente på 168 cm høy..jeg kjører offpiste på pocket rocket 165cm. det er noen helt geniale ski! kan også brukes i bakken når det ikke er altfor hardt. oppå pocket rocketene har jeg karhu 7tm. jeg er kjempefornøyd med mine og anbefaler iallefall pocket rocket på det sterkeste!!

More than words
OP Offline
More than words

Nå må du bestemme deg.Skal du ha ski i år eller neste år. Skiene blir du fornøyd med.Jeg vil anbefale Movement fordi jeg tror du får en ok pris på de och fordi de er knall for både deg og mej.

More than words
OP Offline
More than words

Har et par Jak, etter min mening duger disse kun i løssnø, helst av den lette typen. I preppa løype syns jeg de er altfor letsvingte og ustabile. De har heller ikke den nødvendig torsonsstivhet som kjøring på preppa underlag krever. Jeg synes også de er noe breie til jibbing. Men som sagt i lett pudder er de morsome.Av de skia du remser opp tror jeg nok jeg ville anbefale Legende 8000.Trenger du twintipp? Du bør også oplyse om vekt, ferdihetsnivå/erfaring og kjørestil.

Atomic TM:EX med G3
More than words
OP Offline
More than words

Jeg har Atomic TM:EX med G3 Targa. Skiene er veldig lette (bra for topptur), ganske stive og stabile (bra for bakke og høy fart) og har bra mål for allround freeride kjøring. Tror dette er en av de beste løsningene for ditt formål. Har også G3 Targa bindinder som er veldig bra - kjenner ikke til NOEN som har klaget over disse bindingene (i motsetning til Cobra, Linken osv.).

Topptur/offpistski???
More than words
OP Offline
More than words

jaja jeg vet at du synes jeg skal skaffe meg movment wink Hadde Thunder fortsatt funnets så hadde jeg tatt de med en gang, men jeg tror FreeHeel er for smale. Må skåne knærne litt da det fortsatt er dårlig. Kanskje Black Diamonds Havoc... (kan vel få en del avslag på de også)

Bør (som noen nevnte kanskje opplyse litt mer) vekt 62kg, erfaring: mye og ferdighet: god, kjørestil er vanskelig å si på seg selv... jevnt flyt... helt midt imellom aggresivt... Tja håper det hjalp litt mer =)

Masse takk for hjelpen, trenger gjerne litt mer =)

More than words
OP Offline
More than words

Hadde nok valgt en av dem, med cobra r8 eller g3. Hvis jeg var deg da!! Hvis du bare skal ha et par ski og ikke to, dvs et par løsnøski og et par bakke ski, bør du velge en sikkelig allrounder. Legend 8000 ble kåret best i test. TM:EX er meget god storfjellski som takler det meste av føre, men som sagt har noen milde mål og vil funger noe lunde i prepparet bakke. Det er bare å gi gass. Alt fungerer om bare enn får det til!!

More than words
OP Offline
More than words

Kan du jobbe et par timer på lørdag skal jeg ordne en fin pris på Havoc.

More than words
OP Offline
More than words

deg angående jobbing =)Men noen ANDRE (som er litt mer objektive enn deg wink som har noen å tillegge =)

More than words
OP Offline
More than words

Har også Karhu Jak og er uenig med at de ikke fungerer i preppa løyper. Opptimalt...nei, men dog ok. Uansett er det jo til offpiste og toppturer du skal bruke dem til, og da er de suverene. Vet ikke så mye om Jil, utover at de er noe smalere.

More than words
OP Offline
More than words

Til ditt bruk ville jeg helt klart gått for ganske myke ski (telemark + jente). Dette avhenger dog av hvor "hardt" du kjører. Breddemessig ville jeg gått for noe mellom 80 og 90 mm +- under midten. Tror Pocket Rocket eller B3 kunne passet fint. Legend 8000 har jeg også stor tro på, men er usikker på om kanskje den er litt stiv. Men egentlig ikke, sikkert fin den også. Omtrent like lange som deg selv.

More than words
OP Offline
More than words

Hvorfor begrense deg med en ski uten twin tip. Du kommer bare til og angre. Dessutn må du velge. det finnes ikke en ski som er en god offpiste ski samtidig som en god bakkeski. De som påstår dette er isåfall homser med G3 binding. Vis at jenter kan være hardcore og så kjøper du deg Pocket Rocket. Så ringer du meg etterå wink

More than words
OP Offline
More than words

trenger et nr for å ringe, punk ;)Hva med Scratch BC 176 cm er jeg helt på bærtur da??? Ja ja må jo ha twintip når jeg først er igang =)

More than words
OP Offline
More than words

...dock sei???

More than words
OP Offline
More than words

har sett litt på alle skiene du nevnte. Jeg ville valgt legend 8000 skien. Har ikke prøvd den selv, men hørt mye. Morsom, fartsstabil, svingvillig, GOD allrounder

More than words
OP Offline
More than words

Har noen testet Åsnes Combi Combat Cap (de nye "nato" plankene)

More than words
OP Offline
More than words

Movement Thunder kan kjøpes fra www.telemark-pyreness.com

More than words
OP Offline
More than words

Ble skrevet ett par innlegg her om skilengder. Men valg av skilengde har i bunn å grunn ingen verdens ting med hvor lang kroppen din er faktisk. Om du er 150cm eller 200cm så sier egentlig det ikke det noe som hva lengda på skia bør vere. Men derimot kroppstyngda di. Det er den som gir den viktige pekepinnen her. Ei som er 170cm som veier 50kg skal så absolutt ikke ha samme skilengde som ei som er 170cm og veier 80kg. Andre ting som også er viktig er kjørestilen, hva du skal bruke de til, hvor mye kraft du har i låra, etc... Tabelen du finner på denne siden gir en fin pekepinn:http://www.tuaski.net/home.php?url=2&acc=S

More than words
OP Offline
More than words

fint! pass på det som sparol sier her!! Det er meget viktig. Spør betjeningen i butikken deg om hvor lang du er virker det lite profesjonelt (kanskje de ikke tørr å spørre hvor mye jenter veier?).

I tillegg ville jeg absollutt sett på Karhu Jill, K2 Instinx eller Dawn Patrol, evnt. Scottybob (disse er faktisk rimeligere enn de andre).

KjelleLelle - Atomic
More than words
OP Offline
More than words

De nevner TM:EX og G3 Targa. Antar TM:X er omtrent samme men muligens bare en nyere modell? Hvor mye veier ski & binding med det oppsettet du har? Høres interessant ut til toppturbruk.

Dynastar Legend 8800
More than words
OP Offline
More than words

Jeg ville gått opp til Dynastar Legend 8800 hvis du primært skal bruke dem offpiste. Jeg har disse selv med randobindinger, og synes de funker ypperlig i variert offpiste (har prøvd de i pudder, fokksnø, skare). 90 mm midje gir god flyt samtidig som de sitter rimelig bra i bakken. De er ikke så veldig stive og det passer bra for meg.

Jeg er en gutt på 170 cm, 72 kg. Jeg valgte 168 cm lange ski, greit kompromiss mellom flyt og manøvrerbarhet, men skiene kunne gjerne vært 5 cm lengre. 168 er sikkert perfekt lengde for deg som er lettere.

K2 seth Pistol/Hippie Stinx
More than words
OP Offline
More than words

er ikkje dette gode ski då?

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå