Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
montering av rottefella, på sugar daddyene mine!
#152052 05/01/2005 6:10 PM
More than words
OP Offline
More than words

eh har et problem! har sugar daddy PE og rottefella r8..SÅ hvordan skal jeg få festet bindingene rett på skiene!? har vært og hørt på en sportsbutikk, men de hadde ikke brei nok mal! skia gikk ikke engang nedi tvinga, som skulle holde den i ro når vi borer! hvor i granskauen får jeg tak i brei nok mal, ellår noe annet som kan hjelpe meg?!

More than words
OP Offline
More than words

e d iiingen som har peiling?!

More than words
OP Offline
More than words

hvor i landet holder du til?

More than words
OP Offline
More than words

Hvis de ikke har stikker til å få nedi et par på 99mm, og ikke Rottefellajigg i den størrelsen, så lurer jeg på hva slags butikk du har vert i...

De butikkene jeg har vert og skrudd i, har jeg med letthet satt fast Bigstix 106.

Ang jigg så fikk jeg en standard jigg med letthet rundt et par som var 99 på midten med å ta av de gummiforingene rundt "beina". Det finnes og breiere jigger.

Så med mindre du bor i veldig grisgrendte strøk, så skal det ikke mye leting til for å få montert de på skikkelig vis. Ikke vits i å risikere flunkendes nye ski med å montere selv hvis en ikke har frihånda noe særlig før.

Lykke til :-)

det fikser du selv
More than words
OP Offline
More than words

no stress -monter på frihånd

Monter sjæl gutt!
More than words
OP Offline
More than words

Få lånt en skibor på den butikken med de smale jiggene, så du ikke risikerer å bore gjennom skia(det går oftest bra med vanlig bor og). Mål balansepunktet på skia med en kniv, eller bruk midtpunktet som er markert på sida av skia(dette er en diskusjonssak). Mål deg frem til midten av skia(sånn at bindinga ikke blir stående på sida), legg på bindinga eller plata eller hva du foretrekker å ha nederst. Merk hvor du vil ha hullene(nøyaktig) og bor i vei. Ingen tryllekunst!

Skru ned skruene og bruk vanlig trelim!

More than words
OP Offline
More than words

i haugesund

More than words
OP Offline
More than words

har selv vølkl gotama som er 10,5 på midten å hadde ingen problem me å fixe mal til de!!. viss du tar av "gummiknottene" på malen går de rett neidi!! viss ikke, er de ingen sak å montere på frihånd. me litt tålmodighet og merking før du borrer går du fint. lykke til

Sjølgjort er velgjort!
More than words
OP Offline
More than words

Enig med Tore om å gå til verket egenhendig, og han oppsummerer prosedyren veldig greit. Nå har vi alle vært debutanter på de fleste områder, og bindinger på nye SDs vil ikke være den minst spennende debuten (men ikke den mest spennende heller ;-). Det kan derfor være lurt å ta omvegen om en plankestubb eller ei avlagt å ta en prøvemontering på. Når du skal over på the real thing, er det verdt å bruke litt tid på innmåling og markering av hull. Mange monterer med den imaginære pigglinja 2-3 cm foran balansepunktet (mot tuppen) etter mer intrikate beregningsmåter. Når du har bestemt plassering i lengderetningen, er det tid for å finne sidevegs senter. Ta et hvitt ark og brett tett rundt skia, og trykk særlig til rundt stålkantene. Deretter tar du arket og bretter stålkantmerke mot stålkantmerke, og lager en skarp brett i mellom ? og når du så bretter arket rundt skia igjen, har du et markert senter. Plasser binding eller plate på skia etter målene, og marker hullene med tynn sprittusj. Ta en syl og sett skikkelig merke i overflateplasten i hvert av hullene, og dermed begynner ikke boret å vandre heller. Surr noen runder rørleggertape rundt boret ved innmålt ?dybde?, og bor litt i gangen. NB! Plasten i overflata er hard, men ikke legg på mye press ? skia er veldig myk under plasten? Etter å ha boret hullene skjærer du først av de små vulkanene på overflata med en skarp kniv. Deretter snur du skia og dunker ut drillspon fra hullene, slik at det ikke blir luftlommer. Lim er også en smakssak; jeg bruker to-komp. epoxy (treeeg Araldit) på binding og trelim til hælen. Bruk rikelig med lim, og dytt etter med fyrstikk slik at det kommer helt i bunnen. Skru på plass, og legg skia på rygg for tørk (forsegling rundt skruehodet er viktig). Good to go!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå