Norsk fjellutstyr skal bli trendy
Av dn.no
Trauste norske merkevarer som Alfa Sko, Bergans, Viking og Norrøna tar opp kampen med de store, internasjonale utstyrsgigantene.
Flere av de norske storsatser nå på produktutvikling og design, gjerne med utenlandske designere. Stasningen er nødvendig både for å forsvare seg i hjemmemarkedet, samt for å kunne vokse ute.
Med utenlandsk hjelp, høyteknologi og erfaring fra tøffe norske vintre skal de norske merkene kapre markedsandeler internasjonalt, skriver Dagens Næringlsiv.
Markedet for utendørsprodukter i Vest-Europa er på mellom 40 og 50 milliarder kroner i året.
Bra å være norskProdusentene profilerer seg med at de kommer fra Norge det værharde landet der klimaet tvinger innbyggerne til å kle og sko seg funksjonelt.
Funker sportsproduktene i Norge, vil de funke overalt, er budskapet.
- Det er en utrolig fordel å komme fra Norge. Norges image står helt i særklasse når det gjelder slike produkter, sier redaktør Eugene de Maria i Sporting Goods Intelligence.
Flere sterke konkurrenterDe norske aktørenes hovedkonkurrenter er sveitsiske Mamut, som eier norske Ajungilak og britiske Berghaus, som nå satser i Norge gjennom Intersport-kjeden.Sverige har Haglöfs og samtidig angriper Helly-Hansen hjemme og ute.
Amerikanske Nike storsatser gjennom sitt merke ACG (All conditions gear). Det gjør også amerikanske North Face. Adidas satser gjennom Salomon og kanadiske Arc teryx.
Satser i NorgeNy tankegang tvinges frem av at stadig flere av de store merkene satser på kjøpesterke Norge, som har verdens suverent største salg av Goretex-klær per innbygger.
- Mange av de store produsentene står i kø for å komme til Norge, sier Inge Sandler, som representerer den amerikanske produsenten av vanntette Goretex-membraner.
Flere av de norske er klare til å slå tilbake i Norge og erobre nisjer i Europa.
I dagens DN kan du lese mer om fire av de norske merkevarenes fremtidstanker: Alfa Skofabrikk, Norønna, Viking Fottøy og Bergans.
Publisert: 07.01.2005 - 07:42 Oppdatert: 07.01.2005 - 08:48
LINK:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article408567.ece