Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Legend 8000 vs Atomic tm:x vs K2 World piste??
#151803 14/01/2005 9:59 AM
More than words
OP Offline
More than words

Vurderer følgende alternativ: Legend 8000 vs Atomic tm:x vs K2 World piste

Er ca 183cm

75 kg

50/50 topptur/bakke (Har som mål å gå opp andelen toppturer)Kjører en del renner.

Kan fsk. Tm:x bli for stiv og treg i responsen?

Lengde?

Noen forslag?

Vurderer samme ski..
More than words
OP Offline
More than words

Jeg vurderer også samme ski.. Men har vel funnet ut at Legend 8000 blir for korte for meg.. Er 191 og 94 kg..

Men har hørt veldig mye positivt om Legend 8000. Har egentlig ikek hørt så mye om Atomic skiene..

More than words
OP Offline
More than words

se telemarktips.com skireviews og readers forum. Vekt er viktig mht topptur. Selv kjørt atomic ( 922 hc og tm:x) og synes skiene er allsidige. tm:x noe stivere og mer stabil, men ikke egnet til 11 tall. 922 litt lettere og kjappere, men graver litt mer i vekslende snø, og blafrer når farta øker på

More than words
OP Offline
More than words

Kjøpte Tm:x til toppturbruk nå i vinter og synes de fungerer greit. Vekt er som nevnt over viktig og disse veier jo knapt nok ikkeno. Samtidig er de rimelig stive og har ikke det unødvendige innsvinget som mange tilsvarende ski har. Grei midje også, selv om tykke damer flyter best. Skikkelig stiv bakski gir fint spark ut av svingen, og de er greit stabile i fart. Mye greit og ok dette her, men det er disse skia. Litt sånn kompromiss. Men knall til toppturski.

More than words
OP Offline
More than words

Skal kjøre TM:X i fjellet i helga. De er montert med R8 (som ifølge produsentenes websider veier ca. det samme som Linken). Har noen prøvd TM:X med f.eks. G3 Targa? Da henter en jo enda noen hekto. Jeg mener fortsatt at vekta på oppsettet betyr noe for oss som går mest utenfor anlegg. Monster 85'ene mine med Linken er kanon å kjøre på, men f... så tunge å dra oppover. De har forøvrig nokså like lengde/bredde mål som TM:X jeg låner så da kan jo fellene gjenbrukes også ;-)

Legend 8000 med G3 Targa T/9
More than words
OP Offline
More than words

Det kjører jeg nå. Har omtrentlig samme mål som deg og valgte 178cm ski. For løssnøkjøringa sin del kunne jeg vel ha valgt 184Cm, men som allroundski føler jeg at 178cm er fullstendig perfekte. Og med T/9 bindingen er de også lette å dra med seg på fjelltoppene. Anbefales!

More than words
OP Offline
More than words

Om du skal bruke skia ein del til toppturer, hadde eg gått forL 8000 på 184 cm. Eg er 177 cm og har L 8000 på 178 cmm/R8. Kjøpte meg skia til jul etter å ha lest utruleg mykje positivt om dei, og eg må berre sei at dei innfridde mine skyhøge forventninger og vel så det. Vart særleg overraska over at ei såpass brei ski,satt som klistra på hardt underlag i bakken. Her får du garantert ei ski som takler det meste.

More than words
OP Offline
More than words

Det skiller noen gram. ATG har drevet og kontrollveid det meste som kan veies og iflg hans liste skiller det 450 gram på etpar tm:ex med linken og et par med R8. Dvs i 184 med R8 veier de 5150 og 5600 med linken. Uansett er det lett som gatebarn i Buchuresti.

Forøvrig fikk jeg prøvd Tm:exene mine i litt fint svensk innlandspudder i helga og føler meg enda mer komfortabel. Da mine Stocklier er syke, ble de testet sammen med en 2 år gammel Prorider, og selv om Proriderne var hakket mer stablie i stor hastighet på tvilsomt føre, ligger ikke tmx langt bak. Også er de definitivt raskere fra kant til kant og lettere å få på kant. I pudderet flyter de fint, selv om midtbredden er i underkant, er den totale flaten bærevillig. Ingen fatski, men god nok til normale nordiske forhold. Det negative er at de er litt kjedelige og livløse i forhold til andre ski på denne størrelsen. Men samtidig litt mer stabile.

More than words
OP Offline
More than words

TM:EX er basert på alpinskien R:EX, som har vunnet veeeldig mange skikjøringskonkurranser. En vinner på drittføre! Årets ski er ikke spesielt vakker da, kun svenskefarger på dem.

More than words
OP Offline
More than words

Skal du kjøre offpist og pudder må du ha ei breiere ski. ski har utvikla seg mye de siste åra og breie ski nå er gode altmuligski. kjører telemark på legend 8800. sitter som bare det i bakken selv om det er hardt! stabile (stivere enn inBig), ingen blafring, bra respons, lett fra kant til kant. de dagene det er nysnø vil du savne breiere ski om du kjøper et par "all mountain pinner"!! kjøp ei ski som er rundt 90mm på midten.om de veier litt gjør ingen ting, bare god trening!

Gram meg her og gram meg der...
More than words
OP Offline
More than words

Må le litt når jeg leser om gram-besparelsene. Har alltid tenkt slikt at det er bare bedre trening med litt tyngre utstyr, samtidig som nedturen blir enda bedre (stort sett). Nei gutter (og jenter) trur dere heller skal ta en ekstra interval-økt enn å spare gram på utstyret. For min del kjører jeg på B3 med g3 targa, funker som faen over alt. Veier kanskje litt men da smaker pilsen på enden av dagen enda bedre... Hvofor bruker dere mer tid inne å veier utstyr enn å være ute og leke dere i snøen?...hehe

More than words
OP Offline
More than words

Og jeg må le litt over sånne som velger seg en slapp, tung skumkjerneski med teit bøy bak og tror at den funker som faen.

Rangle - hvilken binding på tm:x?
More than words
OP Offline
More than words

Du sa du hadde kjørt tm:x i helga. Hvilken binding kjører du på? Har du evt. prøvd andre bindinger på denne skia? Siden skia er lett er det jo fristende å putte på fex T/9. Da skulle den jo bli veldig grei å få med seg til topps.

More than words
OP Offline
More than words

Da jeg stort sett kun kommer til å bruke de på toppturer har jeg montert R8 på de. Ellers kjører jeg på Linken. Jeg har tatt høyde for litt mer ustabilitet pga bindingen i min beskrivelse av skia; dvs med linken vil den nok oppleves som litt mer presis og stabil. Synes det er nok slanking med R8, liker ikke tanken på at bindingen er det svakeste ledd. Både T9 og feks 7tm tour som ivertfall er suverene på tur opp kan i teorien svikte på vei ned. Det er jo lette metallegeringer og spinkle wiresaker det her.

rangle - sko og plater?
More than words
OP Offline
More than words

Takk for svar. Hvilke sko og plater velger du normalt på toppturer med tm:x? Jeg har bare mine gamle T2 og foretrekker lave plater (max 20mm) ved kjøring i naturen. Synes fort jeg får en sånn ekkel platåskofølelse med de der tjukke platene. Har muligens mer med hvilken kjørestil man venner seg til.

More than words
OP Offline
More than words

Bruker kun T1. Har ikke kjørt på lavere sko siden 90 tallet, men det har nå sin sjarm det og. Tror T2 blir litt spedt til såpass stive ski. Regner med at du har T1 e.l. til dine im 85, og vil anbefale de til texmexene også, det det tross alt ikke er en så veldig annerledes ski. Plater ja. Det er en annen sak. Latterlig med høye plater, ingen kanter telisski så mye at de trenger stylter. Trenger så godt som ingen oppbygging på ski over 90 på midten mener nå jeg.

More than words
OP Offline
More than words

Hmm. Vet du om det finnes lavere plater til de nye bindingene som R8 og G3 Targa enn de fra 30mm og oppover som følger med? Linken har jo iallfall ikke over 20 og det går nå greit ford den er stabil uansett. R8 fex leveres jo ifølge skiselgern bare slik den er (30mm) og kan ikke monteres uten standardplata. Samme med Targa (36mm). Blir jeg lurt/desinformert? Chili får jeg ned til 12,5mm, men det er jo ikke guds 8. underverk av binding.

More than words
OP Offline
More than words

Hallo. Platen som er fastmontert på G3 Targa er 15mm da. Iallefall er de det på mine nye T/9.

Espen - årets modell av T9?
More than words
OP Offline
More than words

Det var godt nytt. Tror/håper han skiselgern min tar feil. Får det antakelig avklart i morgen. 15mm er jo ideelt i forhold til hva jeg ønsker under bindingen. Bare om gjøre at de 36mm ikke det er noe styr G3 har funnet på fex på nye modeller, men du sier jo din er ny så da går det kanskje bra likevel. Takk til både deg og rangle.

More than words
OP Offline
More than words

Ser de selger tmx billig på brattlende. Hva pris kan man forvente seg på tmx i butikken?

More than words
OP Offline
More than words

Jeg vil også anbefale 8800 hvis du skal bruke de i løssnø og vekslende føre (les: topptur). Jeg bruker de til alpint/randonee, og er strålende fornøyd. De sitter bra i bakken, og takler all slags offpiste jeg har prøvd: pudder, litt pakket nysnø, fokksnø, skare, glasskare, hardt underlag (det har vært en variert sesongstart ja). Det er ingen grunn til å kjøpe smalere ski med mindre hovedfokus er løypekjøring (phøy).

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå