Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
K2 Apache Chief, noen testet den??
#151724 18/01/2005 4:20 PM
More than words
OP Offline
More than words

Hei folkens...

Er en som leter etter topptur og frikjøringsski for telemark og i den sammenhengen vurderer jeg nevnte ski i enten 179 eller 181 lengde! Er rundt 172 høy og nærmere 68 - 69 kg.. Vurderer den med Linken.. Noen kommentarer??

Ingen kommentarer..
More than words
OP Offline
More than words

Er det ingen, av alle oppegående telemarkkjørera som har prøvd denne skia og som har noen kommentarer?? Kom igjen, la meg få høre.. Vet at den var testet i Åka skidor og fikk god kritikk, men noen andre???

Dette er ikke verdt mye, men;
More than words
OP Offline
More than words

Jeg har kjørt AK Launcher skiene. Såvidt jeg har forstått er Apache Chief skiene en bredere utgave, uten så alt for mange endringer ellers.

Hvis min tolkning er riktig kan disse skiene anbefales varmt. Jeg vil beskrive de som ganske lik de gamle Rossi XXX skiene, men med mindre innsving. I tillegg er de karakterisert ved at for og baktupp er noe mykere enn under foten. Dette er en god løsning. Skiene blir svingvillig, samtidig som den "spiser seg gjennom skare/skavl". Spesielt det siste merkes svært tydelig ifht XXX-en. Mens XXX-en plutselig får tak i skaren/skavlen og slenger deg til siden, gir AK Launcher en mer følelsen av spise opp skaren, på en nydelig stabil måte. Den mindre innsvingen gjør at skiene har høyere svingradius på fast føre, men dette er likevel et riktig valg IMO for en off-piste ski.

AK og Apache Chief skiene er stivere enn Seth Pistol (ihvertfall fjorårets). Likevel tror jeg den er (Apache Chief) relativt lettkjørt pga den myke tuppen.

Alt dette på grunnlag av en ski som jeg da ikke har kjørt. Er svært spent på mer om denne selv.

Takk til kanutten..
More than words
OP Offline
More than words

But, pleace give my some more stuff..

More than words
OP Offline
More than words

jeg kan holde linjen varm.. men i friflyt sin test stod det jo at skien var bra den.. men den har jo ikke tupp i rompa.. og det må man jo seff ha.. stod noe om at den var fin for franskmenn i 40års alderen som ville kjøre 80-talls svinger ned fra toppen av fjellet. Som de hadde blitt kjørt med helikopter til toppen av.. wink

Jekker denne opp på listen...
More than words
OP Offline
More than words

Det der med 40 år gamle franskmenn passer perfekt for meg, med unntak av nasjonalitet.

Når det gjelder tupp i rææææææven, så er det noe man IKKE må ha! Hvor mange driver med fakie landinger og kjøring backcountry? Ca ingen (ihvertfall ikke gamliser som meg). Hvis en har tenkt å gå med skien er det bare hassle med twin tip. Tenk deg at du står et bratt sted og skal ta av sekk, på med steggjern, eller fikle med noe, og skal sette fra deg skiene. Fjong! skiene spretter til alle sider når de skal settes i snøen med baktuppen ned. Tulliball. Fine rette baktupper for gamlisungdommen, takk!

More than words
OP Offline
More than words

Var heldig å få låne et par av disse plankene under et kort opphold i Canada i fjor vinter. De var satt opp med randobindinger. Skien er bra, enkelt og greit. Den er bred, så flyt trenger du ikke bekymre deg for, stabil på det meste av "offpiste" underlag, og lettkjørt nok til at det er en knakende god telemark ski, selv i ganske tett skog.(Har selv kjørt masse telemark, så det er ikke noe jeg bare finner på)Ikke jkøp de for korte, de er lettkjørte nok til at du kan ta de så lange du vil, nesten...

Baktupper er upraktisk når man skal sette fra seg skiene i snøen, det er jeg enig i, men det går greit med litt trening. Derimot er det genialt med stor eller liten baktupp når du forviller deg inn i trange situasjoner, hvor du må jokke deg bakover for å komme ut. Spesielt på telemark, der den totale skilengden jo ofte kommer opp i tre meter (med god knekk i knærne og lange ski.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå