Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkski
#151645 23/01/2005 2:41 PM
More than words
OP Offline
More than words

Skal ha nye telemarkski til blandet off-pist/bakke. Har sett Dynastar Legend 8000, Rossignol Bandit B2 og noen AK-ski. Noen med erfaringer/anbefalinger? Hva slags bindinger er bra? Hvilke lengder når egen høyde er ca 185?T.J.

More than words
OP Offline
More than words

Det viktigste tipset jeg har, er å ikke kjøpe for korte ski. Jeg vil anbefale mellom 185 og 195cm. Har ikke prøvd verken Legend 8000 eller Bandit B2, men kan ellers anbefale Fischer Big Stix 7.6. Kjører den sjæl, og den funker som snekkern på alt fra harde løyper til skikkelig pudder.

More than words
OP Offline
More than words

Jakten paa den rette skien er lang og vanskelig, jeg sikler selv paa zag freestyle backcountry og vôlk gotama. Men det er vanskelig og kombinere bakke og offpist, man maa nesten ha to par ski, minst.Ellers kjoerer jeg selv cobra 3 men etter aa ha testet linken er det bindingen paa min neste ski.

More than words
OP Offline
More than words

Rossi B2 190 cmLinken& Scarpa T2 om du er ny på telemark.

Uten tvil den beste pakke for slik type kjøring.Crispi og Linken = ikke bra

Og B2 er en kanonski!! Uten tvil min favorittski

More than words
OP Offline
More than words

Vil ha nye telemark ski, helst til toptur og bakke, har også sett på Dynastar Legend 8000. er jente på 160cm og 63 kg, vurderte å kjøpe ski på 158 eller 163... veldig usikker siden jeg ikke får prøvd skiene før kjøp..Hvorfor bør de være lange, (så tipset du tidligere ga)?Sportslageret har kampanje på big Stix'en med telemarkbinding!!

More than words
OP Offline
More than words

Eg kjøpte meg eit par B2 med20mm klosser og cobra r8 bindinger i fjor vinter.Lengde 182. er sjøl 184. 90kg.det er vekta og ikkje lengda som har mest å sei når det gjeld lengda på ski.E kjempe fornøyd med dei i bakken. dei er bra farts stabile og nesten litt for forutsigbare. Og dei er gode i løs snøen så lenge det ikkje blir for masse av den.. Kjøpte meg eit par Zag Friraeed 84. 188 til å bruke på pudder dager.Eg har R8 binding på begge para. kjempe fornød med den bindingen...

More than words
OP Offline
More than words

har diskutert dette med mange og det er ingen som kjører med breie ski som synes det er kjipt til bakkekjøring. så hvorfor ikke gå for en skikkelig bredde med en gang? i Frankrike blir B2 brukt av alle utleierne til ferske kjørere nettopp fordi den er kjedelig og forutsigbar. Bruker selv B3 til tele og synes de er god som gull til bakkekjøring. Bruker mesteparten av tida i løypa til å speide utafor løypa uansett og i pudder og alle andre typer snø som ikke er preppa er brede ski mye mer stabile og lettere å kjøre med.tror "alle" blir bedre kjørere med skikkelig bredde under foten!

Helt enig med han over
More than words
OP Offline
More than words

Salomon PR er de smaleste skiene jeg eier akkurat nå. Alle de andre parene (tele som alpin) er bredere og jeg kan ikke lenger se at jeg trenger et skipar vesentlig smalere enn 90 mm på midten til frikjøring. Jeg er dog ingen jibber. Om du velger deg f.eks. PR, Scratch BC, B3 eller den litt hissigere Kneissl Tanker kommer du aldri til å angre og de smale skiene dine vil begynne å samle støv. Tro meg! smile

Ikke helt enig med de over
More than words
OP Offline
More than words

Jeg har prøvd en god del ski, og har pr. i dag 3 par som jeg bruker jevnlig. Ett par racing storslalomski (67 mm på midten), ett par middels brede (83 mm på midten) og ett par relativt brede (94 mm på midten). De som er mest allsidige er uten tvil de middels brede, men de er dårligere enn de smaleste i bakken og dårligere enn de bredeste i løssnøen.Poenget mitt er at du får ikke en ski som fungerer veldig bra til alt. Dersom jeg skulle ha ett par ski til alt ville jeg gått for noen middels stive ski med rundt 80 mm på midten. De alternativene du har nevnt er gode valg. Når det gjelder lengde mener jeg du bør gå for 184-190 cm.

Fischer 8.6, 190cm m/Linken + T1 Freeride
More than words
OP Offline
More than words

Fischer 8.6, 190cm m/Linken + T1 Freeride er mitt favoritt valg! Er selv 180 cm og ca 82 kg. Har også et par Bandit XX på 178cm men til de sier jeg: R.I.P 8.6 blir nok litt "treg" = stor svingradius i bakken, men jeg koser meg stort sett uansett. I pudder er de suverene! Kjøp lange ski, ikke under 190cm når du selv er 185...mener nå jeg da:o)

More than words
OP Offline
More than words

hva lengde skal eg ha på noen nye slalomski viss eg er 170 høg..??..har so sinnsjukt lyst på nye, men er ikkje sikker på kva lengde..

More than words
OP Offline
More than words

Når det gjelder lengde på frikjøring/bakke ski ville jeg hatt ski som ikke er mer enn 10 cm lengre enn deg selv. Kjører frikjøringsski på 180 selv, og er 177 høy. Det og kombinere frikjøring og bakke er vanskelig, så der kan jeg ikk hjelpe.

Når det gjelder bindinger har jeg et godt tips. HammerHead! kan kjøpes på www.berg-tatt.no Dette er en kjempebra binding, som du kan regulere stivheten på veldig enkelt. Den er ikke så pen se på, men hvem bryr seg vel om det..?!

Kjører selv på HammerHead på alle mine ski. Racingski, Fjelltelemarkski/frikjøringsski og jibbeski. Liker bindingen kjempebra!! Flere bra detaljer!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå