Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Zag Freeride 75
#151535 27/01/2005 9:03 AM
More than words
OP Offline
More than words

Noen som har erfaring med denne skien? Skal brukes med løs hel, velger derfor å ikke gå opp på Zag Freeride 84.Noen flere tips til telemarkski kanskje?

More than words
OP Offline
More than words

Nylig kjøpt ZAg freeride med linken, 179 lange.Utrolig lettkjørt og morsom i løssnø, spesielt i bjørkeliene.Ikke noe utpreget fartsski til de store fjellsidene. I prep. løyper er den kjedelig og ustabil .Min konklusjon så lang er a t det er en topp ski til sitt bruk, men den duger ikke som en allround ski...... så nå må jeg ut og handle igjen...!!

More than words
OP Offline
More than words

har kjørt masse med freeride 75 denne vinteren og er fullstendig uenig i jan sin konklusjon. Påstanden om at skien er kjedelig i løypen tyder bare på en ting. Jan er ikke god nok for slike ski. De er absolutt ikke kjedelige. men krever god teknikk for å få full utnyttelse av innsvingen. Evner man ikke å legge ut skien skikkelig og få de på skjær i inngangen er man sjanseløs. Har kjørt konkurransetelemark i mange år men har aldri hatt det så gøy i bakken som med disse skiene. Med andre ord, bare tull at denne skien ikke duger som allround ski.

More than words
OP Offline
More than words

Hvor lange bør jeg kjøpe, er 179 høy og veier 70 kg. 177 kanskje? De skiene jeg har i dag er 188, og synes de blir litt for lange, spesiellt ned mellom bjørkeleggene:)Rottefella cobra R8 eller linken, hva anbefales?

More than words
OP Offline
More than words

ja kjøp 177 og rottefella cobra r8. Bindingen er selvfølgelig smak og behag. Kommer an på hva du har kjørt på tidligere. Jeg har alltid sverget til rottefella. Har mindre sans for linken da de gir mye mindre motstand når du løfter hælen, hvilket etter min mening gir mindre kontroll. Uansett trenger du høye plater på disse skiene for å få maks trykk og kanting bakken. Mine erfaringer tilsier at høye plater ikke hemmer offpiste egenskapene.

More than words
OP Offline
More than words

Vurderer å kjøpe dette hos telemark-pyrinees, i beskrivelsen av bindingen står det: The combined height of the riser plate +binding+anti-ice plate puts the boots 30 mm above the top of the ski. Er dette nok, eller bør jeg ha mere? Har i dag, på mine riva 3 30 mm, og synes ikke det er i overkant, selv ikke offpiste

Ikke vær redd for lengde på denne skien!!!
More than words
OP Offline
More than words

Denne skien lurer deg lett når du ser på den i butikken, for den har så enormt langt tupp-parti, at den effektive innsvingen og bakkekontakten er mye kortere til bakkebruk, enn du først tror. Dette kan ikke understrekes nok!

Vi har et par 188 i butikken som er satt opp med Linken, og denne har vist seg glimrende til alle fra 175 høyde og opp. (Jeg har faktisk ikke sendt den ut på demo en eneste gang, uten at den som lånte den kom tilbake og kjøpte, og i akkurat den lengden!!! -Helt utrolig!)

Knall til, og kjøp den i god lengde, tenk hva det vil tilbakebetale når du skal ut på de herlige pudderdagene som alltid kommer. Dessuten kan jeg legge til at det tilbakemeldingen vi oftest fikk, og som overrasket oss mest, var "Den var så utrolig rolig og fin mot vibrasjoner på hardt underlag"

More than words
OP Offline
More than words

Men Völkl Karma er den desidert grommeste allround-skien til norske "pudderforhold"!!

liten avsporing men
More than words
OP Offline
More than words

kjøpte meg Zag freeride gold 191cm lengde rimelig. Og det er utrolig hvor lettkjørte de er. synes de funker bra i bakke. Godt innsving og suveren flyt. Om de ikke er gode på blåis spiller liten rolle.

Zag passer veldig bra til dem som vil ha en ski med godt innsving og maksimalt med flyt.

pose og sekk prinnsippet!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå