Aluminium eller plast (komposit) spade
|
More than words
|
OP
More than words
Lurer på om folk her inne har noen preferanser på type spade til bruk på toppturer (og derav i ytterste konsekvens kameratredning)Tåler plastspadene belastningen eller flexer de for mye mot hardpakket sne? Bøyer aluminiumspaden seg ved kraftig belastning? Vekten er jo etter hvert blitt ganske lik på mange av modellene som konkurerrer mot hverandre.Den enkeltes erfaringer og evt type og merke spade mottas med stor takk!
|
|
|
 LifeLink
|
More than words
|
OP
More than words
Har kjøpt meg LifeLink plast(polycarbonate) spade, og den virker dønn solid, har ikke noe tro på at den kommer til å flexe noe i det hele tatt. Har ikke prøvd den enda, men den virker super. Har sett på en del spader og syntes den virket bedre enn de fleste i samme prisklasse, 6 eller 500. Er ikke bekymret for at bladet skal knekke siden de har livstidsgaranti + at den virker bombesikker. Men noe jeg merket på noen billigere spader var at skaftet virket mindre solid, virker ganske bra på lifelink spaden, men kunne hatt enda mer solid følelse, men tror det skal mye til for å bøye det. den veier ingen ting, og den blir også lenger enn de fleste andre spader. Den har også fått mange gode reviews rundt omkring på nettet.
|
|
|
 Min erfaring..
|
More than words
|
OP
More than words
..er at plastspader flekser for mye.Har en spade av polycarbonate og den skal nå byttes ut, fordi den blir for myk når snøen er hard (som jeg tror den vil være i f.eks. et snøskred).Tror jeg skal gå for mammut spaden de selger på xxl-Noen som har erfaring med den?
|
|
|
 Lifelink
|
More than words
|
OP
More than words
Dette er ikke noe jalla plastspade hvis det er det du tror Jonas, Lifelink spaden jeg kjøpte for 4 år siden er fortsatt stiv, sterk(est) og lett nok i massevis! Til den prisen Lifelink ligger på er det ikke noe å gruble over.Vet du ikke hvordan det er å grave i et skred? Hva med et skikkelig skredkurs først?
|
|
|
 7blåner
|
More than words
|
OP
More than words
I katalogen til 7blåner (importøren til det meste) mener en at plast er for hopp, snøhule og annet kos, mens aluminium er for skred. redningsfolka bruker aluminium..
|
|
|
 sats på bca..
|
More than words
|
OP
More than words
Lifelink er sikkert en god spade til å lage snøigloer med, men tror jeg heller ville satset på en bca spade. Det er godt å ha utstyret i orden om situasjonen skulle oppstå. Metall funker bedre til å spa vekk tunge isklumper o.l. i eksempelvis ett flakskred. Dette er anbefalt! Send en mail til sunalp. De karene der vet vertfall va de snakker om...
|
|
|
|
|
|
 BCA
|
More than words
|
OP
More than words
Mammut spaden er bra , men for all del! IKKE kjøp den hos XXL! XXL er bare ødeleggende for sportsbransjen. Jeg vurderte BCA eller Mammut og valgte Bca traverse.Litt dyrere, men virker mye mer solid!(Testet begge i snøen utenfor butikken... hehe) Kjøp den hos vpg eller brattlende på nettet! Kan anbefale begge butikkene!
|
|
|
 aluminium ja..
|
More than words
|
OP
More than words
mente aluminium. ikke metall... 
|
|
|
 plast duger
|
More than words
|
OP
More than words
aluminium er jo et metall..... JEG har brukt plastspade i skred og den fungerer veldig bra.Bare tull at den ikke holder mål i hard snø.
|
|
|
 Ola S Pottithue
|
More than words
|
OP
More than words
XXL er ødeleggende for sportsbransjen? Hvorfor det? Men greit nok, på samme måte som Lidl er ødeleggende for matbutikkene og netthandel er livsfarlig, så gjør vi alt vi kan for å opprettholde høye priser i dette landet.Eller eier faren din en sur Intersport butikk med høye priser OG dårlig kunnskap?
|
|
|
 Alu eller plast??
|
More than words
|
OP
More than words
Det jeg har hørt stemmer med det som Kristian skriver...At Plast er for kickere og alu for redning... Uansett, for å vri debatten.. xxl er laget for et spesielt segment, primært folk som ikke er aktiv brukere....Lav pris, men også en lavere kompentanse den andre mer spesialiserte butikker... (eks. var innom og tittet etter et greit dobbelt tau til is klatring, og selgeren prøvde bare å pushe et bred tau på meg, ganske kritisk forskjeld.)
|
|
|
 foretrekker alu
|
More than words
|
OP
More than words
Føyer meg til de som er for alu spader her. Har prøvd flere komposittspader (LifeLink og Ortowox) i skikkelig hard snø (skredsnø og skikkelig hard vindfokk/isskare) og synes aluspaden fungrer mye bedre. Føler rett og slett at plasten blir for myk til få den skikkelig ned i snøen. Tror dog ikke hodlbarheten på plast er et argument. Den er trolig mye bedre enn på aluspadene. Har hatt to stk BD Bobcat. Spaden er god å grave med, men bladet blir etterhvert bøyd, dette problemet har du ikke på en plastspade. Mener selv at av hensyn til kameraters sikkerhet er det værd og bytte ut aluspaden hver tredje til fjerde sesong. Enkelt og greit fordi jeg synes den er bedre å grave med, men holdbarheten ikke er like god. Ortowox har en spennende sak med blått alublad (husker ikke modellnavnet) i ca samme str som plastspadene. Skal teste denne neste gang. Tror denne formen på bladet kanskje kan gjøre den noe med motstandsdyktig mot bøyning enn de BD spadene jeg har hatt til nå.
|
|
|
|
|
|
 det jeg har kjøpt er best....
|
More than words
|
OP
More than words
Er så drittlei alle de som så utrolig ukritisk mener at akkurat det de har kjøpt må være best. Prøver de å bevise noe overfor seg selv? Prøv litt forskjellige andre produkter også før dere uttaler dere bombastisk.
|
|
|
 har prøvd litt forskjellig..
|
More than words
|
OP
More than words
Spadeblad i plast funker dårligere enn spadeblad i metall i hard snø fordi: Metallblad kan lages tynnere og skarpere med tilsvarende styrke og stivhet. Spadeblader i plast må produseres med større tykkelse for å få nok styrke, og skjærer dermed dårligere. Myke plastblader er umulige å brekke, men fungerer veldig dårlig i isete snø (eks Life Link). Tynne og stivere plastblader brekker lett (eks røde ortovox). Man kan selvfølgelig klare også å ødelegge, men da har man ikke forstått hvordan de skal brukes (skjær i snøen, ikke forsøk å brekke den løs..).
|
|
|
 Én ting til:
|
More than words
|
OP
More than words
Det er lurt å se på utformingen av håndtaket også. D-form gir mer kraft når du graver og passer for både hansker og votter, mens T-form er noe dritt med votter (som er best/varmest på lange, kalde turer). Aluminiumsblad er tingen hvis du skal ta med spaden i skredterreng, vekten er heller særlig høyere i forhold til et i plast. Se etter et blad med skikkelig bred "leppe" på sidene, da er sjansen for å bøye bladet mindre.
|
|
|
 kompositt my as
|
More than words
|
OP
More than words
mye vranglære om hva som er kompositt her. De spadene som blir omtalt her er ikke komposittspder, men sprøytestøpte plastspader i en plast som går under salgsnavnet lexan. et komposittmateriale er satt sammen av minst to bestanddeler som har helt forskjellige egneskaper (f.eks. karbonfiber og epoxy) karbonfiberspader er komposittspader, ikke de blå/røde gjennomsiktige lexangreiene. karbonfiberspader er det nesten ingen som lager. jeg vet at børge ousland fikk laget seg en før han skulle over polen, visst nok like fin når han hadde kommet hjem. Og vekten er omtrent ingenting. aluspader er etter min mening bedre en lexan, det er tross alt bedre med en bøyd spade enn en knekt spade, selv om aluminium får lavere flytegrense ("bøyeterskel") ved lave temperaturer, som er noe dritt når det er skikkelig kaldt. Men, så går det vel sjelden ras i -30.
|
|
|
 Men
|
More than words
|
OP
More than words
vil det ikke ofte være slik at dersom man skal drive kameratredning i et skred så er ikke sneen så satt enda at en plastspade er helt fin å bruke i første perioden, det er først etter en stund at sneen setter seg såpass i et skred at det er snakk om virkelig hard/isete sne og plastspaden sine svakheter kommer frem?
|
|
|
 Godt mulig du har rett Bent
|
More than words
|
OP
More than words
Har heldivis sluppet å grave etter kompiser i skred, så det er mycket mulig du har rett. Men av hensyn til de jeg kjører sammen med vil jeg rett og slett ikke ta sjansen. Spør deg selv om hva du vil at kompisene dine skal være utstyrt med hvis du blir tatt av skredet, og gå i butikken med det i hodet.
|
|
|
|
|
|
 flytegrense
|
More than words
|
OP
More than words
bra om kompositt vs lexan, aluminium øker flytegrensen når det er -30 grader...
|
|
|
 Noen erfaringer..
|
More than words
|
OP
More than words
Har selv hatt både "plast"- og aluminiumspade over lengre tid. Jeg erfarte at plastspaden over tid sprakk rundt der skaftet er festet når man arbeidet i hard eller tung snø og kulde. Bruker derfor nå bare aluminiumsblad på spade. ( Når dette er skrevet så må det jo innrømmes at et forbruk på 2 plastspader og 1 aluminiumspsade (som forsatt er like hel) ikke er bra nok grunnlag til å dra statistisike konlusjoner..) Jeg føler meg iallefall tryggere når jeg VET at spaden min ikke sprekker/knekker når jeg mest trenger den.
|
|
|
|
|