Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelp meg med telemarkstøvler!! KJØPES
#151289 09/02/2005 9:35 PM
More than words
OP Offline
More than words

Trenger støvler, scarpa blir for smale men har hørt at MARMONT ENER-G er ganske brede...Hadde Crispi CXR men de klemte så på storetåa, noen andre som har hatt samme problem?

Noen som har noe til salgs, høy støvel i str44!

More than words
OP Offline
More than words

Garmont Ener-G høre ut som riktig støvel for deg, ja. har ikke hørt om noen som har fått gnag over tærne med disse og de er merkbart bredere enn Scarpa. Pass på at de er litt store i størrelsene.

I stedet for å se på hvilken størrelse du vanligvis bruker, bør du stille deg med hælen inn mot veggen merke foran tærne og måle opp i cm. Hvis du da legger på 5 mm så får du mondopoint størrelsen din. Når så Garmont store i størrelsene så kan du sløyfe de ekstra 5 mm.

Jeg har noen ubrukte (ikke oppvarmet eller brukt) i str. 27 (jeg bør ha 26.5 og målte beina mine til 26.6 cm), men de er nok for små for deg. smile

More than words
OP Offline
More than words

Jeg har kjørt både Scarpa, Crispi og nå sist Garmont. Crispi skoene var et reint hel... pga at de gnagde over tåballene. Vet at dette er utbedret på nyere modeller. Scarap blir for min fot for smal over foten. Desverre, fordi dette er en knall støvel (tenker da på T1 og T1 race) Jeg endte derfor opp på Garmont G-fit med noe skepsis. Men det var veldig ubegrunnet. Skoa er vesentlig bredere enn Scarpa. Passer min fot perfekt. Stiv og stødig, samt at de har valgt en gummi løsning over tåballene. Dette gjør at jeg ikke kjenner gnaging i det hele tatt. Mitt problem er innerskoen i Garmont som gnager på innsiden av foten. Jeg har byttet in liners til Scarpa sine T1. Dette ble langt, men håper du fikk noen svar....

More than words
OP Offline
More than words

Her kommer en liten oversikt over de forskjellige merkene. Dette stemmer så sant ikke det er skjedd forandringer på lesten de bruker i det siste. I så fall er det fritt frem å rette på meg.

Scarpa: Smalest lestGarmont: Middels bred lest, men høyere over vristen enn Scarpa og CrispiCrispi: Bredest lest, men ganske "lav"

I tillegg er det endel forskjell på innerstøvlene. Hvis du finner en butikk som fører alle er det vel en fordel å kunne prøve noen forskjellige for å se hvordan de sitter på foten. Det blir riktignok litt feil å tro at man merker hele forskjellen etter fem min på foten i en butikk, men det kan gi en pekepinn i alle fall.

More than words
OP Offline
More than words

Med gammel type innersko var det ganske stor forskjell i lesten på telemarksskoene. Men med thermofit innerskoene får man tilpasset såpass mye at forksjellene ikke blir så merkbare lenger. Forutsetter seff skikkelig tilpasning.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå