Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvilken bestigningski skal jeg velge?
#150004 27/05/2005 7:23 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har som planer å gå på ski-linja på Nordfjord folkehøgskule til neste år. Der skal jeg tilbringe mye tid, forhåpentligvis, ned fra fine topper i rent pudder.Men det er et problem: Jeg har aldri prøvd telemark før, og har derfor ingen peiling på hva slags type telemarkski jeg skal velge. Det finnes jo flere hundre forskjellige bindinger, sko og ski. Vi har BC, scratch, B2 og millioner andre.

Kan dere hjelpe meg med å finne ut hvilken telemarktype jeg må ha? Og når det er mange toppturentusiaster og frikjørere der ute, kan dere si hva dere bruker, og eventuelt vil anbefale.På forhånd takk

trenger litt mer informasjon
Coomba-kid #150005 27/05/2005 8:17 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Helst burde du prøve litt forskjellig for å finne ut hva som passer for deg. Men for å kunne si noe som helst fornuftig om hvilken ski som passer for deg burde du oppgi litt mer informasjon, som høyde, vekt, fysikk og ferdigheter.Har du stått mye alpint tidligere, for eksempel?Planlegger du å bruke mye tid på å hoppe fra kickere?Om du ikke er så altfor stor så kan imidlertid en kombinasjon som T2/Cobra/B2 funke bra. Fin allroundski som funker også på topptur.Aller viktigst er det kanskje å finne noen sko som passer foten din. Garmont, Crispi og Scarpa har forskjellig lest, så her gjelder det å prøve!

Det blir konge..
Coomba-kid #150006 27/05/2005 9:06 PM
Fersking
Fersking

Nettopp ferdig på skilinja på nordfjord nå... Først av alt: Det blir et kongeår. Jeg hadde ikke kjørt noe særlig telemark før jeg heller. Kjøpte Dynastar in 74, cobra R8 og scarpa t2 før jeg begynte. Kjempefornøyd! Av ski hadde jeg nok valgt en litt brei allround ski, type B2, legend 4800 eller lignende hvis man er veldig nybegynner. Dette fordi du i starten av året vil bruke en del tid på kjøre carving. Hvis du allerede behersker carving fra alpint, ville jeg kjøpt noe litt breiere. f.eks scratch BC, Salomon PR, legend 8000 osv. Ski er veldig smak og behag. Om du blir flink på ski kommer mer ann på deg enn på skia dine. Men du får mye tid på ski så kjøp en ski som har litt "potensiale". Lykke til!

hmmm
Coomba-kid #150007 09/06/2005 2:57 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Drit i telemark! Kjøp deg noen fete Stökli Stormrider DP, klin på noen Fritchi rando-bindinger....og KOS DEG I FJELLET! Det er like lett (om ikke lettere) opp...men mye kjekkere ned! Da kan du virkelig få det fint på topptur!Lyke til!

tungt
Coomba-kid #150008 09/06/2005 11:16 PM
Medlem
Medlem

Litt tungt med DP vil jeg si, men det er gode ski. Helt enig i at du bør satse på rando.

Go Telemark !!!
Coomba-kid #150009 10/06/2005 11:50 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Regner med at siden du skal på en skilinje, så er det et krav at man må kunne stå på telemark. Det er vel derfor du spør om det, så drit i de som sier du skal gå for rando..... Har kjørt tele i snart 20 år, fra første gang det kom til norge, og jeg har prøvd det som er av bindinger og ski !! Har kommet frem til at jeg liker lette, men ganske stive ski. Dette er ikke så lett å få tak i, men amerikanske Goode og DrakeBoinay er bra. Kjører selv på DrakeBoinay Surreal med Bomber Bishops bindinger, og må si at det er det beste jeg noensinne har kjørt på. Funker utmerket på det meste av føre, og veldig bra i pudder. Lette å bære og stive nok til at man virkelig kan dra på. Bomber er litt tyngre enn bindings-alternativene, men de er helt råe. Mange har mye rare meninger om disse bindingene, men det tror jeg er folk som ikke helt vet hva de prater om....... Jeg har kjørt på absolutt alt som er av bindinger, og bomber'n er det beste !!!Har du stått på ski før, er det bare å dra på litt når det gjelder bredde på skia. Litt tyngre opp, men tusen ganger bedre ned igjen. Til slutt, ingen skikjøring kommer opp mot lange dype telemarksvinger i pudder !!!!! Gled deg, og ha et fett år !!

@
Coomba-kid #150010 12/07/2005 5:31 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ikke hør på fast f, DP er en bra ski til toppturer! Han har bare litt svake bein, så de blir litt tunge for han!

DP
Coomba-kid #150011 13/07/2005 8:32 AM
Fersking
Fersking

Ikke tvil om at DP er en kanonski, men den er samtidig verdens tyngste ski.... har dem med alpinbindinger, sliter faktisk i gondolkø hvor man må bære skiene, er helt utmattet når jeg endelig kommer inn i gondolen! Det er til og med satans tungt bare å legge dem på biltaket...

ENIG!
Coomba-kid #150012 13/07/2005 2:53 PM
Fersking
Fersking

sats på rando, DP blir alt for tung!

Ski
Coomba-kid #150013 13/07/2005 3:04 PM
Lol Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har også gått på skilinja som du skal gå på til neste år, gikk der 04/05 sammen med Asbjørn..

I løpet av året vil du både få kjørt i bakke, toppturer og forhåpentligvis i pudder..

Så jeg ville ikke ha gått for en ren pudderski eller en ren bakkeski..

Ellers kommer det veldig ann på høyde, vekt og om du har kjørt litt før..

SKI: hvis jeg var deg ville jeg ha kanskje ha kjøpt meg b2, noe din kommende lærer har kjørt på i 5 år, inntil i vinter.. B2 kommer også med en liten twin-tip, hvis du kan kalle den det, noe som gjør at du kan leke litt med den..

SKO: Kommer veldig ann på foten din.. Liten/vanlig fot: scarpa, feks t2.. Har du høy vrist må du gå for Garamont..

Binding: Rottefella Cobra.. R4 eller R8, alle på nordfjord med unntak av en brukte det i fjor.. Ingen problemer, absolutt best!!

I bunn og grunn avhenger det mest av hvor mye cash du har lyst til å legge i det..

Dukker muligens opp som skiinstruktør for dere i løpet av året.. Kos deg, det blir konge!!

PS! Du får en av norges beste telemarkskjørere på linja wink

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå