Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
telemark tips
#149227 24/10/2005 10:38 AM
metus Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Eg har stått ein del på slalom og vil no begynne å stå på telemark. Men trenger litt hjelp til å finne ut kva utstyr eg bør kjøpe. Lengde på ski, støvel, binding osv..

Eg er 1.80, og veier ca. 67kg.

Kjører mest i bakke, men kunne og tenkt meg ski som var brukabare utenfor løypene.

Er det noen som kan gi meg noen gode råd??

tjah..
metus #149228 24/10/2005 11:50 AM
Entusiast
Entusiast

en allroundski er jo regnet som standard telemark. En radius på rundt 15 m. Lengden er jeg usikker på til deg, 175 kan jo være greit, så får du litt flyt i pudderet og. Støvler vil jeg anbefale scarpa eller crispi, helt etter hva slags form på foten du har. Ta det som er mest behagelig. Crispi pleier å være fint for folk med litt bredde på føttene. Binding vil jeg absolutt anbefale linken. Kjører og lærte å kjøre på det selv, og jeg digger de! Eneste som kan være, er at de gir mindre motstand fremover, så det kan gjøre det ekstra uvandt i begynnelsen, men kjøper du stive nok støvler, så er ikke dette noe problem smile

Lykke til!

Overgangen
metus #149229 24/10/2005 12:14 PM
Entusiast
Entusiast

fra alpint til telemark er ikke så voldsomt stor hvis du har stått "en del" på slalom. Har du i tillegg litt erfaring fra langrenn, er det enda lettere..

Angående utstyr, vil nok en lengde på skia rundt 175-180 passe deg rimelig greit. Det er viktig at du ikke kjøper for breie ski når du skal lære deg å stå på telemark.. Det er lettere å lære med litt smalere ski enn pudderplanker! En god støvel er viktig, stiv og kraftig, som når deg et godt stykke opp på skinnleggen. Om du bruker linken binding eller en binding fra rottefella spiller ingen rolle, (i hvert fall ikke på dette tidspunktet)...

Ellers må du bare kjøre masse på ski, eneste måten å bli god på!! Lykke til...,

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå