Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Linkenbinding og scarpa sko...
#149119 30/10/2005 6:24 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 1
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 1

Kjører som sagt med linken binding og scarpa T1Race. Problemet er at tuppen av skoen (den fremste delen som går inn i bindingen.) blir svært slitt. Bindingen "gnager" seg inn i plasten. Dette ser svært unaturligt ut...

Lurer på om det er jeg som ikke har stilt inn bindingen korrekt..? Hadde akkurat det samme problemet med mine scarpa t2.

Noen som kjenner til problemet..?


hmm..
LaGazzetta #149120 30/10/2005 6:35 PM
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 207
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 207

jeg kjører linken med noen gamle T3, men har aldrig vært borti det problemet.. Ikke hørt om det før heller.. Virker som om noe ikke er som det skal da det er andre settet med støvler det skjer med... Jeg vil foreslå å sende en mail til en av servise senterne her: http://linken.no/ de har sikkert råd!

Kanskje du har bindingen for stramt?


Linken..
LaGazzetta #149121 31/10/2005 11:20 AM
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 53
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 53

Fra fjorårsmodellen og ut har Linken fått en annen type tåbøyle som ikke er så skarp og gnager så mye på skoen som de gamle. Jeg tok rett og slett en fil og rundet av de skarpe kantene på tåbøylen, da minimeres problemet. Jo stivere skoene er i fleksen, jo større var tendensen til av bindingen gnagde på skoen, men med små grep eller nyere bindinger er problemet mer eller mindre eliminert.


sko
LaGazzetta #149122 16/01/2006 12:00 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 55
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 55

dette har jeg og problemer med. har kjøpt nye crispi cxp og bruker de på linken. bare brukt de et par dager, men jeg har fått dype hakk i tuppen. noen mente dette var garantisak?? at plasten var for myk...


samme problemet
LaGazzetta #149123 16/01/2006 3:16 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 28
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 28

hei. jeg har også dette problemet med mine Crispi CXR. har tenkt litt på det her. har aldri hatt lignende problemer med andre bindinger. Med G3 bindingene mine blir skoen "tvunget" til å flekse i belgen når jeg løfter helen, men dette skjer ikke med Linken, de flekser i tåen av skoen isteden, noe jeg tror komme av at G3 bindingen er mye mer aktiv, mens hæl partiet på Linken bindingen bare sklir bakover. Så til helgen har jeg tenkt til å forsøke å stramme fjæren på Linken bindingene skikkelig for å se om det hjelper på å få en naturlig fleks i belgen og ikke tåen.


samme problem med crispi cxr
LaGazzetta #149124 16/01/2006 5:45 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 126
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 126

Hei,

Jeg har også samme problemet. Bindingen gnagde seg ned i skoen etter 5 minutters kjøring. Det hjelper lite å stramme bindingen. Også irriterende at det er tåen som løftes i stedet for at det faktisk flekser i skoen.

En annen ting er at det løser ut veldig fort, særlig ved landinger etter hopp eller i dyp løssnø. De neste skiene velges det en annen binding til!


 
 
Til jegvilhasnø
LaGazzetta #149125 16/01/2006 6:10 PM
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 284
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 284

Still bindingen med litt kortere avstand mellom for og bakbindingen og dra til fjæra maksimalt, da ordnet utløsningsproblemet seg for meg.......

Har vært i kontakt med Linken noen ganger angående det samme problemet, de mener at det er felles for de fleste støvler at de slites i det aktuelle området. Etter deres mening stopper slitasjeprosessen før det blir fare for materialsvikt i støvelen, og det stemmer bra overens med mine erfaringer


Linken og CX1
LaGazzetta #149126 16/01/2006 6:57 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 132
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 132

Kjører Linken og Crispi CX1. Har hatt samme "problemet" som andre her. Det startet da skoene var nye, ble noen merker i nebbet, og har ikke skjedd noe mer. Ikke et problem etter min def i alle fall. Når det gjelder at bindingen løser ut er det fler mulige løsninger. Linken er ganske følsomt åp hvordan de er stillt inn i forhold til skoen, så her kan det løse hele problemet å skru litt. Det at du føler du kommer opp på tærne er en annen sak. Tviler på at det hjelper nevneverdig å stramme. Hvis du får denne følelsen er vel det mest nærliggende å gå over til en mer aktiv binding som hjelper deg med å få knekt skoen.


Bytt binding!
LaGazzetta #149127 17/01/2006 12:01 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 26
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 26

Har hatt samme problem! dype merker i skoa og en binding som løser ut når den ikke skal løse ut, har stilt i alle posisjoner, tilogme linkens egne service folk stilte. Det er bare å bytte til en pålitelig binding


Hehe....
LaGazzetta #149128 17/01/2006 12:10 AM
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 149
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 149

nå får du garantert pes;)


Riktig innstilling
LaGazzetta #149129 17/01/2006 8:28 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 30
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 30

Har kjørt med Linken og Scarpa T1 siden januar 2001 og har ikke hatt disse problemene. Det blir selvsagt noen merker i tuppen på skoen, men etter at de har kommet er min erfaring at det ikke utvikler seg til det verre.Når det gjelder at bindingene løser for lett ut skal dette kunne løses greit for Scarpa støvler. Har lest at en del med Crispi har hatt problemer, men har ikke erfaring med Crispi selv. Det kanskje viktigste er å justere lengden så tight som mulig. Min erfaring er at det skal være litt knotete å steppe inn i bindingen, må bruke staven for å få hælmodulen opp for akkurat å få plass til støvlen i bindingen. I tillegg bør fjæra skrus til ganske mye, jeg har ca. 1 mm klaring fra max. Det siste du må sjekke er at dingsen som går inn i sporet bak på støvlen treffer riktig. Med Scarpa støvler skal det da ikke være noe problem med for tidlig utløsing....


sko
LaGazzetta #149130 18/01/2006 8:29 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 55
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 55

hmm. blir ikke klok på dette her. noen sier "slip ned kantene på bindingene mens andre advarer meg mot dette". har til nå bare brukt skoene i bakke, men skal til å begynne å gå en del oppover med de. spent på hva som skjer datok noen bilder. kom med tips...

http://i11.photobucket.com/albums/a152/onae/DSC00162.jpg

http://i11.photobucket.com/albums/a152/onae/DSC00160.jpg


 
 
neppe noe problem
LaGazzetta #149131 18/01/2006 8:56 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 132
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 132

Tviler på at det er noe problem annet enn estetisk. Fikk som sagt slike merker etter kun et par dager, men de har ikke blitt noe større etter 3 år med mye kjøring og gåing.


Strammet linken og da funket de
LaGazzetta #149132 23/01/2006 9:35 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 126
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 126

Stuntman, jeg strammet fjærene (som jeg faktisk ikke visste om!) og da funket bindingene perfekt. Crispi-skoene mine flekser fortsatt ikke skikkelig, men man kommer opp på tærne i stedet. I daglig kjøring er det ikke noe stort problem.


samme her men-_-
LaGazzetta #149133 30/01/2006 6:38 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 298
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 298

har fått noen pitte små hakk jeg og men hva gjør det? jeg nekter å tro at noen millimeter dype hakk skal være grunn nokk for å investere 2000,- i nye bindinger..:S


T1r og linken
LaGazzetta #149134 31/01/2006 3:43 PM
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 18
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 18

Dette kommer som det blir nevnt av at fjera i linken bindingen er for veik. Fleksen i belgen på T1r er ganske hard. Skoen bøyer da heller i såletuppen enn i flexen. Sriv til linken å be dem ta fra m ei stiv fjær minst så stiv som r8. Dette er etter min mening bakdel m linken - fjera er for veik. Her er r8 bedre. Kraft på kant derimot - linken er overlegen.

Har noen ganske kraftige merker på mine sko - men det funker fortsatt . fil litt på bindingen om du vil eller drit i det og kjør på.



Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå