Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Rottefella vs G3..
#148572 18/12/2005 3:47 PM
-Ost- Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hallai.Nettopp anskaffet et par shuksans m G3 T9mountain te min bror.. (fra sport-conrad). Synes bindingen ser ok ut sjøl om det e wire og ikkje stål..

Vurdere å skaffe meg et par legend8800 m binding derifra - gjer jo uslåelige "set-preize". Men de har jo ikkje rottefella i sortementet sitt de tyskeran..Så lure på om T9race/mountain vil funke på sånne ski?

Men vil liksom helst ha rottefella r6/r8.. Har dog et par linken på mine gamle ski men hadde vært fint å selge skia MED binding..

Vel vel..

Sorry, så det va en tråd om G3 lenger ned på sida..
-Ost- #148573 18/12/2005 4:02 PM
-Ost- Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

.. men flere synspunkter tas likevel i mot!Meine nemlig å ha hørt div skepsis te G3 før..

g3
-Ost- #148574 18/12/2005 7:40 PM
Fersking
Fersking

har selv akkurat gått til innkjøp av et par g3 bindinger. Skal plassere dem på forholdsvis tunge b4. Blir spennende.. ;)Etter hva jeg har lest og hørt fra andre skal visst kvaliteten på g3 targa bindingen være upåklagelig. Har ikke prøvd r8, men skal visst være noe i det samme segmentet.

g3 på head monster 103
-Ost- #148575 18/12/2005 9:14 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har kjørt med g3 på head monster 103, og det gikk fint. G3 er solide, men blir litt pinglete med stooore ski. ville heller gått for hammerhead.... egentlig uansett hvilken ski. syyykt bra binding

G3 vs Rotta
-Ost- #148576 19/12/2005 3:02 AM
Fersking
Fersking

Har kjørt G3 på akkurat InBig i noen år nå og har bare positive ting å si om den faktisk (har goså kjørt Linken mye og en del forskjellige Rotte bindinger på andre setup). En fantastisk bra binding som funker så bra at Rottefella har forsøkt å lage en kopi av denne, såkalte R8. Gå for G3 hvis du ikke skal ha en platebinding. At den har wire istedenfor stål stenger som du risikerer å bøye og knekke, ødelegge svingpunktet på osv kan jeg ikke se er noe problem. Vaieren er på ingen måte et svakt punkt på G3. Lykke til med valget og god vinter !

Etterlikning?
-Ost- #148577 20/12/2005 2:56 PM
Fersking
Fersking

"En fantastisk bra binding som funker så bra at Rottefella har forsøkt å lage en kopi av denne, såkalte R8."

Dette stemmer jo ikke.. R8 og G3 er jo to vidt forskjellige bindinger. R8 har bøyningspunktet lengre bak på bindinga så den er mye mer aktiv/bedre til å holde tåballen nede på skia. Dessuten er jo R8 av sveisa stål, mens G3 såvidt jeg vet fortsatt er laga i naglet aluminium. For ikke å nevne de åpenbare stive stagene.

G3 er en bra binding det, særlig hvis man vil ha en lett og nøytral binding til pudder og topptur, men husk at designet er omtrent like gammelt som en Riva binding. R8 er mye mer solid, stabil og aktiv. G3 har jo et rykte for å gå ødelagt av de minste ting..

Njaa..veit ikkje om eg e så gira på rotta likevel... ?
-Ost- #148578 22/12/2005 12:12 AM
-Ost- Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

..prøvde å spenne på meg skia med G3T9mountain (mjuk fjær) og ei gammel ei med med de blå cobraen fra 2003 (va vel den stive modellen da?) inne i stua og kunne ikkje kjenne forskjell på motstanden ved framoverbøy. Begge va relativt mjuke, men likevel litt motstand sammenligna med linkenbindingan der du nermest ramle forover.

Det som værre e, e at på begge rottefellabindingan har ei av hylsen blitt ødelagt og kan ikkje stilles på meir... ergo e begge bindingan relativt låst med tanke på regulering. Regne med det e gjengan som er gådd gaiken, men det e jo umulig å komme te inni hylsen for å se ka som e galt.Mulig å reparere eller bare skaffe reservedela??E det et tidspørsmål før dette skjer med alle bindnga eller e det nån modella som e værre enn andre??

Vel bare..
-Ost- #148579 22/12/2005 8:37 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

.. å reklamere i butikk eller ta kontakt med Rottefella; da kan du sikkert få nye stag til bindingen.

Gjengene på G3 holder etter min mening bedre enn på Rottefella, siden den myke kablen absorberer litt av misshandlingen fra kanter osv., derimot tåler kabelen til G3 etter min erfaring mye mye mindre enn stagene til Rottefella. Stagene kan bøye seg litt, ja, men det kan rettes ut. Knekker kabelen er det ikke noe annet å gjøre enn å ha med ett nytt i sekken (noe jeg desverre behøvde ofte da jeg kjørte G3). Men smaken er som baken; jeg selv har aldrig hatt problem med gjengene til Rottefella - på den andre siden justerer jge deg heller aldrig. Jeg starmmer de så mye jeg kan når bindingen har kjørt noen dager og lar den sitte der. Kjenner folk som justerer mye og bytter/deler ski med andre; de merker naturligvis oftere problemene når gjengene får skader mens kablet er "langt" hvoretter det er vanbskelig/umulig å skru kablen kortere.

Forskjellen i "aktiv" følelse fra bindingene er vanskelig å merke inne på golvteppet. Det blir mye mer tydelig unner praktisk kjøring, der G3'en er mye mer neutral enn R8.

Takk for mange konstruktive svar..
-Ost- #148580 22/12/2005 5:54 PM
-Ost- Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

..klarte forresten å få opp den eine av hylsene; det viste seg at gjengan va fullstendig rusta fast. Den andre bindingen e det ingenting å gjøre med enda eg har proppa hylsa full av olje.Men dette betyr nok etter min konklusjon at man IKKJE bør la fjæra stå i samme posisjon over tid men heller variere litt, i alle fall skru litt på den av og te, og være påpasselig med å smøre. Kjedelig å oppdage at bindingen e ubrukelig te andre størrelsa når en ska selge utstyret..

Gjør oppmerksom på at det e T9 eg referere te her, som e den forbedra utgaven av G3Targa

Hammerhead
-Ost- #148581 22/12/2005 7:06 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg er litt forundret over at ikke flere prøver Hammerhead. Dette har vel noe med å innarbeide seg i markedet. Denne bindingen fremstår som veldig solid, og den har en mulighet de fleste andre telemarkbindinger ikke har, nemlig en veldig enkel justering av bøyemotstand for å tilfredsstille alles behov ved forskjellig kjøring.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå