Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Rottefella R8 på Seth Vicious
#148072 27/01/2006 8:45 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har akkurat kjøpt meg nye Seth Vicious ski og fått butikken til å montere på ett sett R8 bindinger for meg. Når jeg fikk de igjen sto bindingen plassert slik at tuppen på skoen er ca 20 cm foran midtpunktet på skien. Normalt har jeg hatt bindingene montert med tåballen omtrent ved midtpunktet. Er det noen som vet om bindingene skal stå lenger frem på disse skiene, eller er de montert helt feil.

Montering
snowman7 #148073 27/01/2006 9:07 AM
Fersking
Fersking

Er det 20 cm forann "midtmerket" eller forran "midsole". (To merker på skia med "skala" i midten? Hvor stor sko har du? Sjekk hvor midtmerket på skoen treffer på "skalaen", da ser du hvordan de har montert bindingen. Forenklet så kan man si at bakerste punkt gir en bedre ski for pudder/frikjøring, mens frem mot midsole så gir det en mer leken ski mtp jibbing/kjøre baklengs.. (Surrete forklart..)

20 cm foran midtpunktet???
snowman7 #148074 27/01/2006 8:23 PM
Fersking
Fersking

Må vær helt feil. Midtpunktet er skiens balansepunkt (ca midt på skien)Det som mange anbefaler ved montering va bindinger er:-Skal skien ta godt på hardt underlag monterer du bindingen 1 cm foran midtpunktet- Skal skien være til løssnøkjøring kan du montere bindingen 1-2 cm bak midtpunktet- Allround kjøring, jibbing monteres bindingen på midtpunktet.

Det kan umulig stemme at bindingen er montert 20 cm foran midtpunktet, da har du jo nesten ikke tupp igjen. men en jæv... lang baktupp!!

Nøyaktige mål
snowman7 #148075 27/01/2006 9:27 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Er litt vanskelig å finne balansepunktet nå som bindingene er montert, men i forhold til merkingen på siden av skien står tuppen av bindingen 18cm foran "core center" og 25 cm foran "mid sole". Så spørsmålet er hvordan burde jeg justere de i forhold til dette, dersom de skal benyttes hovedsaklig til løssnøkjøring.

Boot Center
snowman7 #148076 28/01/2006 2:26 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Pleier å montere opp skiene etter bootcenter. Kort forklart betyr dette at boot center merket på skien skal lines opp med et punkt midt under skoen når den står i bindingen. Synes det høres ut som de kan være montert litt lant frem, men ikke helt lett å si noe sikkert uten å ha sett det. Hvis du har mulighet til å ta et bilde av skoen i bindingen så det viser skalaen på skien i forhold til skoene er det sikkert endel som kan gi deg noen gode tips

Midtmontering av telemark
snowman7 #148077 28/01/2006 7:58 PM
Medlem
Medlem

Jeg har hørt av mine kompiser som står på telemark, at midtmontering på telemark er tuppen av støvelen på "Core center", eller midten av skien, fordi det er på tærene du legger vekten, og ikke over hele foten slik som på alpint. Derfor høres det for meg litt merkelig ut at bindingen skal være så langt fremme, det må være en feil?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå