Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Alpint --> Telemark?
#147919 05/02/2006 7:48 PM
Birki Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei. Er en gammel alpinist som i de senere år har fått mer sansen for frikjøring og pudder. Etter mange år med slalom og faste hæler, føler jeg at det gir meg forferdelig lite i forhold til før. Å kjøre i en meter pudder bli så ensideg når du bare kan overføre tyngde fra ende til andre sida for å svinge. Jeg har et par K2 apache Chief, med slalombindinger på. Vurderer sterkt å bytte bindinger, å bli en telemarker. Mitt spørsmål er: Til de av dere som har gått fra alpint til telemark, hvordan føler dere at lærings - og tilvenningsprossessen når det gjelder telemark gikk? En siste ting: Hvilke bindinger vil dere anbefale for meg, forholdsvis tung kar som bruker den største delen av tida på toppturer og pudderkjøring. Samt at jeg også vil kjøre i bakken.

Kjør på
Birki #147920 05/02/2006 7:55 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg har kjørt telis siden '92. For to sesonger siden testa jeg en del alpint. Men det ga jeg fort opp, siden det ikke gir meg noe sammenligna med telemark.

Gå på kurs og lær basic teknikk, sånn at du får fullt utbytte fra børjan. Deretter gjelder det å kjøre utelukkende telemark og sørge for at grunntreninga er på topp.

Jeg anbefaler Rottefella Cobra. Gjerne R8.

Chief
Birki #147921 05/02/2006 9:22 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg gikk fra alpint til telemark... For meg var overgangen liten følte jeg. Har du skifølelse og basicen inne, er ferdighetskurven rimelig bratt.

Men jeg står fortsatt på alpint... Det er morsomt når man har hatt 4-5 dager med hardt pumpende telemark i strekk. Da er det godt med en "pause" fra telemarkkjøringa..

Bindinger: smak og behag. Jeg kjører selv linken, er veldig godt fornøyd med de. Rottefella er også bra ...

Lykke til!

haakon
Birki #147922 05/02/2006 10:16 PM
Birki Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg kommer nok fortsatt til å holde fram med alpinten, med tanke på skiinstruksjon osv som jeg har, men ikke i den grad at jeg bruker et par løssnøski til det. Da finner vi frem de gamle konkurranseskia Atomic 22 10. Men takk for gode råd og tips. Leste også litt under tråden om ferdigheter, og såg noen videoklipp.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå