Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkbinding
#147738 12/02/2006 9:27 PM
dagd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei alle sammen, dette kan nok virke som et dumt spm, men jeg er relativt fersk i gamet, jeg jobber heller ikke i sportsbutikk.....

Kan man flytte et par bindinger fra et par ski til et annet, eller er det slik at når de først sitter fast så får man dem ikke av uten å ødelegge dem? Jeg har et par rottefella riva 3 som jeg gjerne skulle ha satt på noen litt breiere ski! Finnes det oppbyggingsplater til dnne bindingen! Kan selvsagt bare kjøpe nye bindinger, men med to unger, huslån, billån, kone og evig mye penger i klatreutstyr så hadde det vært greit å slippe utgiften!

Dag

Bindingsbytte
dagd #147739 12/02/2006 9:52 PM
Medlem
Medlem

Det går selvfølgelig greit å bytte bindingene, går som regel helt greit å få de av. Men vær nøye når du monterer de, mhp at du monterer de nøyaktig rett så ikke støvlen står skevt ut på sida. Husk også å bore hullene noe mindre enn ytre skruediameter slik at bindingen sitter.

Det finnes plater, xxl.no , rottefella supercarve til 479 kr

Men dog, unn deg kanskje en ny binding, f eks g3 targa fra jesting.no koster 1500,- inkl plater +knallbinding

Bytt binding!
dagd #147740 13/02/2006 10:34 PM
Fersking
Fersking

Riva 3 er utdatert så det holder. Vil anbefale det noe litt nyere og stivere. Tror Oslo sportslager hadde gamle cobraen til 1200kr.

www.skiforumet.com

no offence...
dagd #147741 15/02/2006 12:02 AM
dagd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Even, men folk har da kjørt fet telemark med beksømstøvler og treski. Det er selvsagt gøy med nytt og kult stash, men ikke alle er like opptatt av hva man kjører med. Jeg har selvsagt ikke testet cobra`en, men har testet Riva 2 og Chilli bindingene og for mitt vedkommende merker jeg egentlig ikke noe forskjell på kjøreegenskaper. Når de er sagt skal jeg være den første til å innrømme at jeg ikke er en erfaren kjører og at det muligens gjør at jeg ikke plukker opp nyansene. For min del dreier dette seg om gleden av å komme meg ut i frisk luft og norsk natur.

Uansett vil jeg takke for svar fra dere alle....

Dag

no offence...
dagd #147742 15/02/2006 12:24 AM
dagd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Even, men folk har da kjørt fet telemark med beksømstøvler og treski. Det er selvsagt gøy med nytt og kult stash, men ikke alle er like opptatt av hva man kjører med. Jeg har selvsagt ikke testet cobra`en, men har testet Riva 2 og Chilli bindingene og for mitt vedkommende merker jeg egentlig ikke noe forskjell på kjøreegenskaper. Når de er sagt skal jeg være den første til å innrømme at jeg ikke er en erfaren kjører og at det muligens gjør at jeg ikke plukker opp nyansene. For min del dreier dette seg om gleden av å komme meg ut i frisk luft og norsk natur.

Uansett vil jeg takke for svar fra dere alle....

Dag

plater
dagd #147743 15/02/2006 8:38 AM
Fersking
Fersking

nå vet ikke jeg hvilke ski du har, men jeg går og kjører selv mye med åsnes nansen (ca 76-56-66 tru æ) med riva 3 og lærstøvler. bindingen er mer enn bra nok for meg til dene skia. monterte først 10mm plater på for å få muligheten til å bruke hælløftere, men hadde problemer med å få bindingen til å sitte, fordi plata festes med gjennomgående skruer. byttet derfor ut til 20mm og nå sitt den som støpt. dette er fordi 20mm plata og de som er større blir festet direkte til skia og så blir bindingen skrudd fast til den igjen.den eneste ulempen er at jeg merker tendenser til at skia blir litt vinglete pga. høy plate og lave sko.hvis du kjører med vanlige lærsko anbefaler jeg maks 20mm, men har du kraftige lærsko eller plaststko kan du sikkert velge 30mm.

http://www.rottefella.com/norsk/produktet.cfm?cat=tele&produktet=Carve%2020%20mm&prodbildet=1

Bare bytt over
dagd #147744 20/02/2006 9:18 PM
Fersking
Fersking

Ikke noe problem det der. Men anbefaler å sette på plater, holder massevis med 20 mm. Det du skal følge med på er fjærene på bindiga. Disse kan nemlig løsne når dem får mye "juling". Lykke til.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå