Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skal begynne med telemark, hvilke ski?
#147490 04/03/2006 3:33 PM
msturk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

HeisannHar akkurat fått vite at jeg har kommet inn på øytun folkehøgskole oppe i alta, på en telemarkslinje, men har aldri stått telemark før, så trenger litt hjelp med valg av utstyr. Det blir for det meste utenfor løypene jeg kjører. Var innom intersport i går og så på noen technopro RPX 300 ski. Fikk en pakkepris på de + noen rottefelle bindinger og crispi sko til 5500. Tviler ikke på bindingene eller skoa, men er skia noe gode? vil jeg merke noe særlig forskjell hvis jeg velger noe anna?

Styr unna
msturk #147491 04/03/2006 4:01 PM
Medlem
Medlem

DU kjem vel sikkert til å stå ein del på ski neste sesong då, så legg heller til ein tusing og få hakket bedre utstyr. Neste år er du sikkert ikkje nybegynner lenger, tenk på det. Då er det litt surt å sitte der med technopro-ski. Mange er kanskje uenige, men eg vil sei at du bør holde deg unna intersport i det heile tatt mtp skikjøp.Dersom du ikkje skal stå på noken veker, kjøp fra utlandet. Nedimot halv pris. der. Leit litt på andre forumdiskusjoner så finn du masse info om det.

Good luck.

Egenerfaring
msturk #147492 04/03/2006 4:59 PM
Fersking
Fersking

Jeg ville anbefalt å legge inn et par tusenlapper til i pakken din når du først er i gang. Det blir jo endel kjøring på fsh'en, og du vokser fort ut av et par nybegyner ski. Sjekk litt rundt om du får en ganske knall pakke til ca 8000kr nå som sesongen "snart" er over!

Oslo Sportslager..
msturk #147493 05/03/2006 12:30 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

har tilbud på Atomic Janak m/ Linken til litt over 5000,- Det er kanon!

gjorde akkurat det samme selv
msturk #147494 05/03/2006 7:08 AM
Fersking
Fersking

reiste til oytun uten ski i det hele tatt. kjopte fra telemark pyrenees og sparte en del. du bor kjope deg et par ski som er ganske brede og forholdsvis lette, saa styr unna g-sport og intersport. det er mye pudder kjoring og mye gaaing. det er ogsaa en del bra brukte ski aa faa tak i. saa kan du heller kjope deg noen nye ski litt utpaa sesongen, for paa oytun er ski forbruksvare. tro meg jeg er paa andre aaret der oppe og skia ser ikke ut, og de er nye av aaret.blir fort 100dager+

Enig med 'fosola'
msturk #147495 05/03/2006 10:11 AM
Medlem
Medlem

Enig med foregående innlegg, kjøp deg et par brukte ski første gang, så kan du heller investere nytt etterhvert. Nok av utstyrsfreaker som knapt bruker sine dyre ski før de skal ha nye, da har du muligheten til å gjøre en godt kjøp :-)

Uten kjenne den Tecnopro-skien så står det i katalogen til Intersport at det er en ski for park og pudder. Min nokså begrensede erfaring med ski egnet for parken er at det er litt kinkige ski å lære seg telemark på, de er myke og krever nokså mye for å "sette" svingen.

Hvorvidt Intersport er stedet å handle på eller ikke kan jo diskuteres, hvis de har akkurat skien du er på jakt etter så er det ofte vanskelig å konkurrere med slike kjeder på pris, men trenger du råd og veiledning så rangerer ikke jeg kompetansen til den jevne Intersportansatte med f.eks de som jobber på Oslo Sportslager...

Toll?
msturk #147496 05/03/2006 12:43 PM
msturk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for alle svar, skjønner nå at det ikke er noe særlig vits å kjøpe fra intersport eller sånne kjeder.Sjekka akkurat telemark pyrenees og de hadde jo et kjempe godt utvalg til en veldig god pris også, men så koster det jo en del å fortolle dette inn til Norge. Husker du hvor mye du betalte i toll for ditt utstyr fosola?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå