Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Gjennomslagsføre
#147260 30/03/2006 2:55 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Er det noen som kan gi meg noen gode tips på hvordan man takler gjennomslagsføre?

Klarer meg rimelig bra i bakke og i løssnø, men på gjennomslagsføre er jeg fullstendig hjelpesløs.

Noen smarte teknikker eller noe? Er jo mye sånt føre nå om dagen.

Anyone?

Hmm
Stein Brath #147261 30/03/2006 6:22 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Er vel egentlig ingen som behersker gjennomslagsføre. Man må bare ta det rolig, og ikke ta sjanser. Men er det skikkelig gjennomslagsføre er det nesten helt håpløst.

På alpin er løsningen
Stein Brath #147262 30/03/2006 6:29 PM
Medlem
Medlem

å poppe ut av svingen slikt at skiene kan vris i luften for så å dundre gjennom det øverste snølaget i neste sving. Dette gjentas så til man kollapser eller tryner. Selvfølgelig er dette både slitsomt og vanskelig, men det funker sånn noelunde. Jeg vet ikke om det lar seg overføre til telis, men du kan jo prøve. Som jOnas sier er gjennomslagsføre noe av det mest håpløse man kan komme ut for.

henge
Stein Brath #147263 30/03/2006 7:20 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

i støvlene og lage et fint ellvetall er det som funker best for meg. Når du skal stoppe så er det bare å lene seg til siden så bremser du fint med kroppen når den tar neri. god tur. :-)

"russer"
Stein Brath #147264 30/03/2006 8:08 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Et alternativ er å bare gunne på å kjøre såkalt "russer". Men da blir det garantert knall og fall... Beste alternativet er å ta det rolig som det ble nevnt over.

Vanskelig
Stein Brath #147265 30/03/2006 8:50 PM
Medlem
Medlem

Som alle her før meg har nevnt er det et meget vanskelig føre å beherske. Man kan som sakt ta det rolig nedover, og ikke risikere de stygge fall og skaresår i ansiktet. Det jeg ofte opplever er at det er lett dette nedover pga at det øverste harde snølaget lager et "vippepunkt" mot støvlene, eller noe sånt. Etter mye eksperimentering har jeg faktisk funnet ut at det ofte lønner seg sterkt å gi på, kjøre tøft og uhemmet. Det krever baller, men værtall jeg føler at den harde snøen ikke skaper like store problemer.

jau
Stein Brath #147266 31/03/2006 10:08 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

det beste tipset for "brest"(gjennomslagsføre på røldalsk) eg har: hald deg heima

.
Stein Brath #147267 31/03/2006 10:11 AM
Entusiast
Entusiast

Evt pakke seg en snus, legge seg ned i solsida og drømme om påskeslushen som smeltet i fjor.

Takk
Stein Brath #147268 31/03/2006 1:38 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

for gode tips. Trodde lissom jeg skulle klare å kjøpte meg ut av probleme med mine nye Atomic Janak. Men dengang ei. På gjennomslag er visst alle like, og alt bare trist og leit. Ikke rare forksjllen fra mine gamle Intuitiv 74.

Gjennomslag
Stein Brath #147269 02/04/2006 1:47 PM
Fersking
Fersking

Et tips som funkar fint for meg er å kjøre overdrevent breibeint. Ca litt meir enn skulderbreidde, med mykje vekt på bakerste ski. Då får du lik vektfordeling å vil ligge oppå den hardaste snøen. Unngå skrensesvingar. Prøv å følg innsvingen på skia. Det blir nesten som carving i bakken. Så må du heller prøve å knuse den gjennomslagsnøen du uansett ikkje bærer oppå med ein meir smal stil. Fortsatt med mykje vekt bakpå. Viss du varierer mellom dei to teknikkane vil du kose deg uansett føre. Prøv deg fram og overdriv, så finn du det som er best. Lykke til!

.....::::.....
Stein Brath #147270 02/04/2006 2:10 PM
Fersking
Fersking

blir jo mye knall og fall.. men synes det funker å sitte litt mer bakpå ikke mulig å kjøre fult så aggressivt på gj.slagsføre. Kjipe greier, verdsetter de myke pudderdagene i enda større grad wink

Vekt fordeling
Stein Brath #147271 02/04/2006 3:01 PM
Fersking
Fersking

Er en fra vestlandet, så oppleverman det ofte, så har skaffet meg en del erfaringer på sånt føre.. I sum så hjelper alt det som står skrevet her, men oppsummert kan en si at fart, god avtand mellom beina og 50/50 vektfordelig er en slager. Få tuppa opp ved å henge mer i støvlene, Sett fart og prøv rask rytme på svingen, men drit i å sitte på skjæret, da kastes man bare rundt. Holder man skiene konstant i fallretningen, bare raske skiftinger frem og tilbake, vil skiene flyte bedre opp på (Får ikke tid til å skjære ned i snøen) Man klarer da sånn noe lunne å kontrollere farten også.

To strategier
Stein Brath #147272 02/04/2006 6:20 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg har to strategier : Enten preesse meg igjennom eller prøve å flyte oppå.

Dersom det er mulig å komme gjennom skaren er det aggressive svinger, gjerne med hoppsving som gjelder. vekten godt bakpå for å presse bakskien ned. Krever guts og er slitsomt.

Er det føre der man akkurat ikke går helt igjennom (og skia bare skjærer rett frem) - satser jeg på å holde meg ovapå med paralellsvinger - vel heller en paralellskrens, gjerne inneldet med en liten plog. Pysevarianten - ikke særlig elegant, men greit som overlevelsesteknikk.

Ellers er det... som alle her skriver.. ingen som liker den type føre. Årsaken til slik føre er enten at snøoverfalten er smeltet av sola og så fryser igjen, eller at vinden "herder" overfalten. Ved å velge sider som ikke er eksponert for sola, og i le for vinden vil man ha større sannsynlighet for å unggå det. Ulempen er desverre at slike veivalg typisk også medfører at man må inn i områder med større rasfare - så vær forsiktig :-(

...
Stein Brath #147273 02/04/2006 11:14 PM
Medlem
Medlem

bare dra på i 11 nedover...hvis du er en tung kar brøyter du deg ned igjennom,hvis det er akkurat som frosne "bølger" er det bare og ta raske hoppsvinger hvor begge skia er i lufta når du svinger:D

møkkaføre!
Stein Brath #147274 02/04/2006 11:48 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Opplevde en fin junidag for noen år siden fint skareføre på morgenkvisten og fant ut at vi skulle ta en tur ned mannfallet på Stryn. Nettopp for å unngå gjennomslag. Men gjett hva som skjedde midt i ? joda. Midt i en sving slo skiene igjennom og jeg tok vertikale 180'er et godt stykke nedover. Det gikk nå heldigvis bra da.Så da tok vi en tidlig lunsj og lurte på hva vi skulle gjøre resten av dagen. Var liksom litt småshaky i lårene.Nå var dette nesten 10 år siden og vi hadde noen snåle greier bak i HiAce'en som Salomon nettopp hadde sendt nordover: Snowblades - Jada, jada, men akkurat denne dagen var dette konge. Vi datt definitivt igjennom, men kunne med litt "feil" bindingstilling og god bakvekt kjøre fletta av alle den dagen.Storfjellski ? Joda :)Så Bobby Peru, løsningen er å trøkke seg igjennom, ikke la seg falle igjennom. Og hvis du ikke klarer det, er snødekket sterkt nok. Vær forberedt på enten å trøkke deg igjennom eller bli på overflaten i hver sving. Det er du som skal bestemme. Enkelt sagt? ja. Enkelt gjort? Nei. Men øvelse gjør mester.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå