Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Oppdatere utstyret?
#146734 07/09/2006 10:54 PM
AC7 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Første sesongen min var i fjor og jeg vil si jeg fikk stått endel og lært enda mer. Så mye at jeg synes jeg fortjener en liten oppgradering.

Det, og alle sier at det utstyret jeg har(eller, det jeg leser i vurderingene av det utstyret) ikke passer til den slags kjøring jeg gjør.

Jeg har noen Head iM(husker ikke helt tallet, men tror det er 77) som jeg synes er veldig fine og de fungerer greit(kunne kanskje vært mer svingradius, men det er flisespikkeri).

"Problemet" mitt er om jeg skal oppdatere støvlene eller bindingene først.

Støvlene er noen Garmont Veloce som jeg får gnagsår på tåa av når jeg går veldig mye ned og bindingene er noen Rottefella Chili.

Av det jeg har lest så er dette mer et "tur" oppsett enn skianleggoppsett(jeg står nesten bare i preppa løyper).

Dette ble veldig surrete, men spørsmålet er hva jeg skal oppdatere først?

Hadde det vært lurt å kjøpe bindinger først og så støvler når de er på salg til våren(slutten av sesongen)?

Støvler
AC7 #146735 08/09/2006 10:10 AM
Entusiast
Entusiast

Hvis penger er tema, så har jeg følgende forslag:

Støvler er trolig lett å finne på salg nå. Sportslageret har jevnlig salg på eldre modeller, f.eks.

Bindinger har jo blitt jævlig dyrt, så det er enklere å få en deal på brukte ski/bindinger sammen...

Selv har jeg dårlig erfaring med Riva-bindingen (avhenger nok av kjørestil), men alt av cobra (med stive stag) er bra.

Kjør høyere
AC7 #146736 08/09/2006 10:15 AM
Entusiast
Entusiast

Ser at du skriver at du "går veldig mye ned".

Det er en nybegynner-greie å legge kneet på skia i svingen. Når du får kjørt mer, kommer farta til å gå opp, og da vil ha litt mer fjæringsvei i beina til å deale med hauger og ujevnt underlag. Det er mulig du skal spare pengene til støvler, og heller gå på telis-kurs. Helt seriøst - det er håpløst å lære det av seg selv.

Ja, ta kurs og vent med stæsjet
AC7 #146737 08/09/2006 10:28 AM
Medlem
Medlem

Jeg ville aldri i verden kjøpt NNN-bindinger og støvler akkurat nå som Rottefella er i ferd med å lansere et helt nytt bindingssystem (NTN - New Telemark Norm). Systemet krever egne støvler som nå kommer fra flere av de store produsentene. Vent å se hvordan NTN blir!

På den andre siden så vil vel det nye systemet gjøre at prisene på NNN går ned så er det pengene som styrer kan du kanskje gjøre et godt kjøp litt utover når NTN får satt seg.

Men som sagt; jeg vet hva jeg ville gjort ;-)

Lykke til!

Re: Oppdatere utstyret?
AC7 #146738 08/09/2006 7:49 PM
AC7 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg tar ikke på skia med kneet, men enkelte ganger synes jeg det er deilig å kjøre sånn, selv om det sikkert blir annerledes når man blir bedre.

Og ang. NNN-bindingstypen så har jeg mine tvil på at det blir lansert i år(siden det ikke har kommet så mye mer nyheter enn de for et noen måneder sida, men hvis du vet noe mer enn meg så 'speak up').

Og det med at bindinger er dyrt så er jeg enig, og ja, penger er et tema. Det at man lettere får en deal hvis man kjøper ski/bindinger samtidig tror jeg også på, men saken er at jeg ikke vil bytte skia siden jeg er ganske fornøyd med de.

Men, hva tror dere jeg tjener mest på å bytte?

Lenge å vente på NTN
AC7 #146739 08/09/2006 8:58 PM
Ringrev
Ringrev

Rottefella sier jo selv at det kommer i butikkene først høsten 2007.Så lenge trenger man ikke vente på å få seg dugandes utstyr!?Kjøp feite bindinger og høye stive sko, da har du utstyr å vokse i, og som takler det meste.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå