Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Armada vs. K2
#146344 08/11/2006 10:43 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,

Jeg skal ha meg et par planker til å kjøre off-pist med, fristelsen blir bare for stor. De skal matches med et par Cobra bindinger jeg har liggende (den gamle typen) og Crispi CXP. Karen som står oppå veier 85kg.

Jeg har to merker i kikkerten, Armada og K2 (har begrenset meg til disse av visse grunner). De modellene jeg ser på fra hver av de respektive merkene er JP vs. Julien, ANT, ARV og The Seth. Regner med det er mange her som har prøvd K2-skia, men derimot få som har prøvd Armada. Er det noen her som klarer å hjelpe meg velge?

Så langt heller jeg mot JP vs. Julien, siden denne er den letteste av disse skiene og skal ha et mykere spenn (ser ikke bort fra at det blir toppturer). Nå har jeg ikke kjørt mye off-pist før, så om noen kan geleide meg fram og fortelle meg hva jeg bør se etter, blir jeg kjempeglad.

Takker for all respons.

arne

Armada
arneradm #146345 16/11/2006 9:52 PM
Che Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kan ikke hjelpe deg mye, men så mye kan jeg si at hvis du vil ha et litt mykere par ski, bør du helle bort fra ANT.. Kjøpte de i høst men har ikke prøvd de enda, men jeg kan si deg så mye at de er stive som spett!! De rangsjeres til å være like stive som völkl explosive var i sin gullalder.. Sjekk ut denne linken:http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?s=088d1eecf574ac6d58e6323b74d36bb5&t=46956Søk litt mer på forumet der, står mye bra og seriøst..Har heller ikke prøvd noen av de andre skiene så da skal jeg ikke uttale meg noe heller.. Håper jeg hjelpte deg litt på vei! smile

Ble satt på andre tanker
arneradm #146346 17/11/2006 9:52 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for svar!

Er det årets modell av ANT du kjøpte? Denne skal ha litt mykere spenn enn fjorårets modell. Hvilke bindinger har du montert på? Det hadde vært interessant å høre hva du synes om skia, når du får prøvd den.

Jeg ble satt på andre tanker, og kanskje mer fornuftige tanker også. Det ble istedet et par Armada ARV, så flyttet jeg over R8 bindingen fra de gamle skia. Nå regner jeg med at jeg er like spent som deg på å få prøvd de nye skia. Her er et bilde med den gamle skia til høyre.http://folk.ntnu.no/arneradm/armadaarv.jpg

...
arneradm #146347 17/11/2006 1:52 PM
Che Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kjøpte fjorårsmodellen, med linken 05/06.. Etter det jeg har lest skal det ikke være noen merkbar forskjell på de to årsmodellene, men det kan godt hende.. Ser ut som det tar en stund til jeg får testa de, da jeg sitter i trøndelag med 6-9 plussgrader ute, men du kan få full testrapport når det begynner å bli kaldere! Snøabstinensene begynner å gjøre hverdagene tunge, og et nytt par ski hjelper akkurat ikke..Hvilken lengde kjøpte du? Tror du har fått deg noen go'par der! Jeg var litt forutinntatt og trodde armada bare lagde jibbeski, men der tok jeg feil!

Kom vinter, kom snø
arneradm #146348 17/11/2006 5:17 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ifølge Armada skal skia være litt mykere i tuppen, men om det er så mye at det faktisk kan føles har jeg ingen greie på.

Åre har jo åpent, dog bare en bakke, men det hjelper på abstinensene, garantert. Så kom deg ut! Jeg drar herfra (Barteby) på søndag for å få prøvd ARV'en.

Jeg er langt i fra noen jibber, så det var ikke derfor jeg kjøpte disse skiene. De er omtalt som en av de beste all-roundskiene, så det blir spennende å se hvordan de føles mot et par rene bakkeski.

De jeg kjøpte er 185cm. Hadde 178 fra før av, så det føltes naturlig å gå oppover når skia skal brukes både off- og pist.

Jeg holder deg på ordet når det gjelder testrapport:)

Testrapport
arneradm #146349 22/01/2007 11:16 AM
Che Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg lovte deg testrapport, og da skal du få testrapport! Har endelig fått meg et par turer på Armada ANT skiene, det tok alt for lang tid, men det skal kong vinter ta det meste skylda av..

ANT skiene var knallgode, spesielt i løssnø. Der fløt de som tankskip og var faktisk ganske lette å manøvrere.. Oppkjørt og ujevn snø svelget de som en sulten bjørn!

Når det gjelder bakkekjøring funker de nogenlunde bra der det er natursnø, selv om jeg ikke enda har blitt helt klok på hvordan jeg skal få kantet de skikkelig, men når jeg får det til går det fort, veldig fort.. I helga traff jeg på et heng med kunstsnø og isklumper, da var det ikke stort mere å gjøre enn å rette ut skiene, kjøre nesten rett ned med forsøk på noen parallellsvinger..

Angrer ikke et sekund på kjøpet og tror jeg bare blir gladere i disse skiene etter hvert.. Hvordan fungerer ARV skiene??

Interessant...
arneradm #146350 28/02/2007 7:08 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

...å høre hva du synes om skia. ANT er jo konstruert for pudder, så at den er vanskelig å kante er ikke rart. Hvordan monterte du bindingen forresten?

Jeg har kjørt en del på ARV'en nå. Har montert bindingene på støvelmerket på skiene nå og det fungerte absolutt best til allround-bruk. I pudder dupper tuppen såvidt nedi, mens tailen synker ned slik den skal. I bakke fungerer de faktisk utrolig bra. Disse er de første skiene jeg har klart å kante ordentlig. Høres rart ut, men til tross for bredden er de faktisk veldig lettkjørte i bakken. Disse er en keeper for min del!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå