Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Bomber Bishop
#145904 08/01/2007 11:14 PM
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 853
Ripen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 853

Noen som kan forklare dette?

http://telemark.pyreneen.free.fr/2006/images/bombertour.jpg

Er dette måten å bruke BB på topptur?


Hææææ!
Ripen #145905 08/01/2007 11:26 PM
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 276
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 276

Det der så da veldig kope ut.Lurer faktisk litt på dette selv jeg.

Noen som vet?


tri justeringar på tåi..
Ripen #145906 09/01/2007 2:17 PM
Registrert: Aug 2015
Innlegg: 143
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2015
Innlegg: 143

sjekk dennehttp://www.bombertele.com/pages/main_pivot.cfm

he sama bindingen sjav,men hekje fenge testa d ut enda..


Skjønner det fortsatt ikke.
Ripen #145907 09/01/2007 2:47 PM
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 853
Ripen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 853

Det må da bli noe rart med tåjernet i stille nr 2, og i alle fall på stille 3. Vil ikke skoen da bli hengende på leppa i tåjernet?

Det er vel laga slik at det virker men så vi ikke skjønner det helt..

Du må sporenstreks finne fram umbraco-nøkkelen og få testa dette Klippe-Thor.


Bomber
Ripen #145908 09/01/2007 3:38 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 13
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 13

Har kjørt på Bomber i snart to sessonger, funker også greit på topptur. Prøvde først på det bakerste stillet, men da ble den for stiv til topptur. Kjører nå på det fremste stillet, behagelig oppover og funker fint ned også.


...
Ripen #145909 09/01/2007 4:00 PM
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 853
Ripen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 853

Så når man skal justere motstanden, så enten bytter man fjærer eller justerer tåjernet?


 
 
.......
Ripen #145910 09/01/2007 4:41 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 13
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 13

Har fortsatt stive fjærer. Flytta tåbøylen fram pga. mindre press på framskia når jeg går oppover, lettere å gå i løssnø. Bruker skia 90% på topptur, derfor er dette prioritert. Ved bakkekjøring kanskje bedre med bøylen lengere bak?


Stive fjærer
Ripen #145911 09/01/2007 7:01 PM
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 853
Ripen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 853

Ser på BB-sidene at det finnes to fjærer med forskjellig stivhet. Følger det med to sett fjærer når man kjøper bindingen, eller må man kjøpe ekstra om man vil bytte de ut? Det står jo på sidene at man må velge ved kjøp.

http://www.bombertele.com/pages/compression_springs.cfm

Vet du hvilke fjærer du har Scotty-bob?


...
Ripen #145912 09/01/2007 7:35 PM
Registrert: Aug 2015
Innlegg: 143
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2015
Innlegg: 143

ska sjekke detta sø fort eg kjem heim t hægi.. fyger bare mæ eit sett fjærer. vi du ha strammar hell slakkare fjærer må ein kaupe dette mæ sia. intersport skulle ha 500 kr(right) (men ha ikkje ville priotert detta. ha heller kaupt ekstra monteringsplate for å bruke bindingane på fleir par ski..men d æ ein ana forumtråd..)ska koma tebake t detta viss eg fær skone mine t å stå slik i bindingen som visst på bilde i øverste linken.


Fjær..
Ripen #145913 09/01/2007 7:44 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 13
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 13

Er ikke sikker, men tror det er medium fjærsett på mine. Skrudde opp og sjekka men det var ikke fargekode på de.


...blir til høns
Ripen #145914 09/01/2007 8:55 PM
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 176
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 176

Tror det er slik at det er standard med en myk og en stiv fjær i bindingen. Så kan man kjøpe et sett med en stiv og en myk. Ved å kombinere disse i uante sammensetninger, kan man få en del høns...


Rando, program på NRK?
Ripen #145915 10/01/2007 9:59 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 163
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 163

Ok, metafor folkens:

En sykkel, er en sykkel, er en sykkel?

KAN man bruke en downhill sykkel, som sti sykkel, som xc sykkel og som en sykkel-til-jobben?

Den har 2 jul, trøer og en kjetting...

MEN vil man bruke en sykkel med 4" vandring forann og bak til jobben hver dag?

Hva er Bishob Bomber laget for? Den er IKKE laget for Rando. Dette betyr IKKE at man IKKE KAN (muligens) bruke den til det. Vil man egentlig ha en slik heftig binding, på en ski som er bra til Rando uansett?

Blir ikke det som slicks på en fulldempet sykkel, slik at man kommer seg raskere til jobb?


 
 
Opp og ned
Ripen #145916 11/01/2007 9:39 AM
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 853
Ripen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 853

Man kan jo ta på seg et par langrennski med NNN-bindinger og feller for å gjøre turen opp lett og fin. Så får man heller ploge ned igjen. Det var sånn vi gikk topptur før, og knakk konkurranseski så det sto etter, men det var de skia vi hadde.

Alt kommer vel an på hva som prioriteres. Jeg synes det er verdt å dra på noen gram ekstra i form av store stive støvler, solide bindinger og feite ski for å få en bra skiopplevelse på nedfarten også.

Det er ikke alle som kan ha et skipar eller en sykkel for enhver anledning heller, og da gjelder det å prøve å finne noe som funker til alt, og heller drasse noen ekstra gram med seg.


Riktig...
Ripen #145917 11/01/2007 11:47 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 163
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 163

Helt riktig hehe, derfor har jeg en Gary Fisher Cake (som kan brukes til alt) og Mantra/Bomber/Squadra (som kan brukes til alt)......så må jeg bare finne ei dame som kan brukes til alt (lage mat, stå på ski, lære italiensk, vaske huset, vaske bilen, programmere DVD opptakeren, jogge med, drikke med......hmmmm, blir vanskelig dette her).


Prototyp på tourmode-bomber.........
Ripen #145918 23/01/2007 11:17 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 132
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 132

Bildet her har jeg sett før på www.telemarktalk.comSammenhengen da var at dette var et bilde av en prototyp som vistnok skulle eksistere av en bomber med tourmodus. Virkemåten skulle være at man kunne skyve klossen under tåen bakover slik at motstanden ble minsket uner oppstigninger, for så å skyve den frem igjen og låse den for max powah ned igjen. Kjørt Bomber selv i halvannen sesong. Kjører det stiveste trinnet uansett topptur eller pistkjøring. Synes enkstra krefter brukt oppover klart betaler seg tilbake i kontroll og kraft i nedoverbakke.

For å oppsummere er dette altså ikke noe du kan gjøre med din egen bomber for å lette oppstigningene, men heller et snikbilde av noe som kanskje muligens slippes på markedet i fretiden. Vi får heller vente på NTN å håpe at Rottefella klarer å levere hva de lover....



Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå