Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Atomic Sugar Daddy - telemark
#145718 30/01/2007 2:17 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Er det noen der ute som har prøvd sugardaddy som telemarkski. Jeg ser etter en stabil ski "for the big days".

Jeg har vel snaue 0,095 tonn masse som skal flyttes og er fristet av 125 mm på midten.

Jeg setter også pris på forslag til montering. Bak, foran, på balansepunktet?

Come on, give ut to me!

Er det big Daddy eller sugar daddy?
Alexander Urrang #145719 30/01/2007 3:57 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sugar daddy har bare 99 på midten! Hadde teledaddy utgaven for 1,5 sessong siden. Det er den samme skiene som sugar daddy bare i en annen farge. En rimelig habil og stiv ski til telemark. Lite egnet til blå is og dårlig føre! Helt klart en ski for de store dagene. Hvis du vil ha 125mm må du nok over på årets big daddy. Ikke mange som har kjørt den med tele binding. Kunne tenkt meg den selv, men da med alpin binding. Men fjorårets big daddy skal vist være super til " go big "

Min filosofi er bedre å være litt gnien på sidecuten og heller gå for litt lengre ski. Synes at mange av de virkelig store skiene er litt for korte. 15 cm over høyden e knall!

Hadde mine teletubbiene montert litt bak balansepkt.

Kjører Big Daddy..
Alexander Urrang #145720 30/01/2007 4:13 PM
Fersking
Fersking

Jeg kjører telemark med fjorårets Big Daddy. De gir noen meg noen opplevelser ingen dame har vært i nærheten av å kunne gi meg:)

Etter hva jeg husker så er de vel 107 mm på midten. Hadde vært arig og prøvd noen som var 125 mm men er usikker på hvor mye mer det vil kunne gi meg. Vil nødig at skiene skal bli så mye tyngre..

Når det gjelder montering så fikk jeg først montert bindingen litt bak, men dette funket dårlig for meg så jeg flyttet dem til midt på balansepunktet.

Jeg mener at hvor du skal plassere bindingene kommer ann på kjørestilen din. Jeg kjører med mest mulig tyngde på det fremste beinet og mener da at det er naturlig å feste bindingene på midten. Hvis du kjører med mer tyngde på bakbeinet og bare ligger og styrer med det første beinet kan det kanskje være bedre å feste bindingene litt lenger bak..

Sorry, skrev feil: MENTE BIG DADDY
Alexander Urrang #145721 31/01/2007 4:09 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

som er latterlige 125 mm på midten

Kan hende jeg tar feil..
Alexander Urrang #145722 24/02/2007 1:34 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Atomic har ikke noe som er breiere på midten en Big Daddy, men kan hende jeg tar feil.

Jeg kjører Sugar Daddy
Alexander Urrang #145723 26/02/2007 9:44 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har kjørt Sugar Daddy med telemarkbindinger i to sesonger nå, å det er velgig gode ski i løssnø. Nå er kanskje jeg litt letter og mindre en det du er, men de fungerer i hvertfall veldig greit for meg :-) De fungerer også greit i løypa om det ikke er pudder å finne, men blir det isete er det dårlige greier. Målene på skiene er : 121-98-113

Big Daddy
Alexander Urrang #145724 26/02/2007 10:00 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kjører Big Daddy (107mm) med telemark og er 1/10 tonn. Skiene er uten tvil en suveren ski når føret er der. Synes likevel den er en tanke ustabil i høy fart og varierende snøforhold. Når det gjelder montering har jeg tatt ca 2cm bak balansepunktet og det funker bra, kommer til å prøve balansepunktet i nær fremtid.

Har også Prorider og synes de er mer stabile og takler alle snøforhold. For oss supertankere tror jeg f.eks XXL skia til Dynastar er en bedre superfat en Big Daddy. Hvorvidt 125mm og telemark er en god kombi vet jeg ikke, men personlig føler jeg 110mm er ganske nært grensen for det man trenger til tele.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå