Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lite spørsmål om montering
#145585 11/02/2007 10:34 PM
Ørsta Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

har vert inne på innlegget "Hva er RIKTIG montering ?" og prøvd å finne ut hva som er riktig for noen pudderski, men ble egentlig ikke noe klokere. Det var noen som sa at det kommer an på typen ski, so jeg lurer på hva som er riktig montering på ett par Atomic Suger Daddy ski?

forslag...
Ørsta #145586 13/02/2007 11:33 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har ikke prøvd de skiene du nevner, men kjører selv med bootcenter monert på bakre markering på mine vicious. det fungerer fint, og bør vel kunne være en ok tommelfingerregel? Ser i alle fall for meg at det er en set up som vil kunne passe de fleste.

Ikke langt frem!
Ørsta #145587 13/02/2007 3:18 PM
Fersking
Fersking

Hvis du skal bruke den til kjøring i pudder og utfor løpene, bør du montere den på bakre markering. Monterer du lenger frem, kan du risikere at du må "ligge" på støvelen = lite kjøreglede.

Montering av Sugar daddy
Ørsta #145588 13/02/2007 7:16 PM
Fersking
Fersking

Jeg har disse skiene og har kjørt masse på de under forskjellige forhold denne sesongen. Skiene var bakmontert når jeg kjøpte de fra sport-conrad, så etter en stund flytta jeg de frem. nå er de montert med midten av skoen på midten av skien. Jeg må si at skia er lettere å kjøre med midtmontert(spesielt på hardt føre), det er lettere å kjøre med bra telemarks teknikk, skia svinger ikke fra meg. I pudder har jeg bedre kontroll når jeg ligger bakpå fordi jeg har mer ski bak meg.

Må få sagt at jeg absolutt ikke trenger å ligge på støvelen når jeg kjører pudder og off-piste.

PS hadde 1m pudder i alta i helga

Har hatt disse skiene
Ørsta #145589 15/02/2007 10:28 AM
Fersking
Fersking

Jeg ville absolutt ha montert de lengre bak, da får du til å bruke en mye mer aggressiv kjørestilling. Hvis du monterer riktig kan du nesten kjøre likedan utenfor bakke som i. Måten jeg monterte skiene på var: Mål opp lengden fra fremtupp til der bakskia går opp i baktupp, marker midten. det merket kan du bruke som utgangspunkt for monteringen. Jeg ville ikke hatt det lengre frem, med mindre du skal jibbe. Men som du sikkert forstår er det 1000 meninger. det jeg vet fungerer dårlig er å montere bindingen for langt frem

Har hatt disse skiene
Ørsta #145590 15/02/2007 10:29 AM
Fersking
Fersking

Jeg ville absolutt ha montert de lengre bak, da får du til å bruke en mye mer aggressiv kjørestilling. Hvis du monterer riktig kan du nesten kjøre likedan utenfor bakke som i. Måten jeg monterte skiene på var: Mål opp lengden fra fremtupp til der bakskia går opp i baktupp, marker midten. det merket kan du bruke som utgangspunkt for monteringen. Jeg ville ikke hatt det lengre frem, med mindre du skal jibbe. Men som du sikkert forstår er det 1000 meninger. det jeg vet fungerer dårlig er å montere bindingen for langt frem

Ikke for langt fram
Ørsta #145591 15/02/2007 11:04 AM
JS. Offline
Medlem
Medlem

Må si meg enig med at det ikke lønner seg å montere for langt fram hvis man primært skal bruke skiene til kjøring. Har måttet flytte bindinger som var for langt frammmontert. Nevnte i en annen tråd at jeg nå har montert mine twintipski slik at jeg har 55% av gliflata foran midten av skoen og 45% bak midten av skoen (med midten av skoen mener jeg punktet mellom trepinnelinja og hæl). For min del ble dette punktet ganske likt det jeg fikk ved å måle chord center som Kjetilinho beskriver. Fins mange illustrerte beskrivelser av hvordan finne chord center på diverse telemarksider.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå