Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Fremgangen stopper
#145390 10/03/2007 4:47 PM
walla Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!Har nettopp begynt med telemark, får til svingene, men de blir så store, får ikke helt til små korte svinger. Tror det har noe med balanse og trykk på skiene å gjøre. Føler at jeg ikke klarer å få nok trykk på ytterski, for det er det man skal ha vel? Eller bør trykket på skiene sitte på andre måter? Og så begynner skiene lett å "blafre", igså mister jeg lett balansen. Stavene henger bare der, hvordan bør jeg gjøre det for å få til stav-i-sett? Skal jeg kjøre annerledes i puddersnø?Altså:- Hvorfor blir svingene mine store, og ikke små, korte og presise?- Hvordan bør trykket på skiene være?- Hvordan unngå blafring?- Hvordan få bedre balanse? Få til "kniksen" i overkroppen.- Kjøremåte i puddersnø?- Hvordan utvikle meg mer som kjører? Og til slutt, er det noen enkle triks jeg kan begynne med? Har ikke twintip, men det er nå en bitteliten tupp bak der. 360 kanskje? Er backflip på telemark vanskelig? Hvordan bør hoppet være? Og hba bør jeg konsentrere meg om?

forresten..
walla #145391 10/03/2007 5:08 PM
walla Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hvordan får jeg til det"hoppet" inn i neste sving? Ser mye mer elegant ut det.Og hvor langt ned i stillingen bør jeg gå?Men det er det med trykk på skia jeg lurer mest på.

søren...
walla #145392 10/03/2007 5:09 PM
walla Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

armene også...hvor bær de være?Da tror jeg at jeg har fått med det meste jeg lurer på.

Fremgangen fortsetter
walla #145393 10/03/2007 5:28 PM
Fersking
Fersking

For å få litt tips rundt det du spør om, se videoene på følgende hjemmeside

http://www.telemarktips.com/Lesson.htm

joa
walla #145394 11/03/2007 8:01 PM
walla Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

har sett litt på de filmene der..men først og fremst trykk på skia jeg lurer på, få fine, korte svinger

kurs / instruktør!
walla #145395 12/03/2007 8:58 AM
Entusiast
Entusiast

Hei, Det beste rådet er å bestille instruktør, gjerne også lese en bok eller to. Synes selv denne er meget god: http://www.amazon.co.uk/Allen-Mikes-Really-Cool-Telemark/dp/076272076X/ref=sr_1_23/202-5675893-9808628?ie=UTF8&s=books&qid=1173684305&sr=1-23

men ser at den ikke er tilgjengelig mer.

Ut fra hva du beskriver kan det se ut som du har problemer med å få riktig vridning av overkroppen (kniksen). I prisnippet skal overkroppen hele tiden peke nedover i fall-linjen. Det finnes flere triks for å øve inn dette, bl.a. "svinge-kanppen" dvs. vri overkroppen mot svingen slik at man trykker på "svinge-kanppen" på utsiden av remre kne med hånden som er inn i svingen (svinger til høyre: ta med høyre hånd på utsiden av venstre kne). Det finnes mange andre triks. Men etterhvert må det sitte i ryggmargen.

I tillegg kan det være overgangen mellom svingene. Les stav-i-sett tråden så får du et tips, men dette er når man har kommet et stykke på vei med grunn-svingen. Men overgangen bør uansett være slik:

I det svingen nærmer seg avsluttning, når man kjenner trykket fra framskien, Avlast skiene ved å tyrkke til litt ekstr a og opp med kroppen, (ikke nødvendigvis hoppe, men nesten). Bytt ben og synk ned i neste sving.

I telemark skal det være trykk både på fram og bakski. Tenk at fremre ski skal du trykke ned med stortåen, bakre ski med lilletåen. Trykket fordeler seg litt forskjellig i ulike situajoner, er det hardt legger jeg mest trykk på fremskien - men uten å miste trykket på bakskien.

Hvis begge skiene blafrer kan det væer at du har myke ski som egner seg best off-piste. Hvis det er baker ski som blarer se over.

Balanse må trenes opp, mye ski-leik på varierende snøforhold er det eneste som hjelper. Kniksen se over.

Kjøremåte i pudersnø er ikke så forskjellig, men du må som regel legge tyngdepunktet litt mer bakover for å få tuppene opp. Hvis man har lagt seg til uvanen å "skrense" mye i steden for å ha skjærende svinger kan overgang til puddersnø være litt vanskelig, men det kommer.

Hovedråd (utover en instruktør) er å starte med en litt slak bakke - der du med letthet kjører rett ned. Prøv litt svingeknappen og lignende. Kjør uten staver og fokuser på å ha overkroppen ned mot fall-linjen, gjerne overdiv "motvridning" i svingen og kjenn på hvordan det føles.

Backflip får noen andre svare på, men neppe der man starter. Generelt sett er det jo hakket vasnkeliger å lande med telemarkski, i og med at hælen er løs :-)

tips
walla #145396 12/03/2007 10:33 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

førr å få bære balanse->kast stavane,køyr uten!!høffør ska du ta små korte svingar?? d æ vel strengt tatt bare naudsynt i bratte heng der du høppar deg rundt t kvar sving førr å bremse farten..fullt trykk på ytterski, og bruk innerski som ein slags balanse fot.blafring kan koma av mykje.. bla stor fart og du he ski som ikkje er egna t detta, du hekje herredøme ivi skine dine->ver meir bestemt.i pudder, ikkje mykje utbytte før du he teknikken inne i preppa bakke.. men når tidi kjæm,lean back and enjoy!høssn du ska utvikle deg æ bare å søke større utfordringar!!! køyr mæ venner som du anser som bære enn deg på telemark og prøv å herme etter korleis dei køyrer, hjelper å ha nokon å "sjå upp" t.. håpar du rular i bakken t påske.. laugh

btw
walla #145397 12/03/2007 10:35 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

konsentrer deg om å lære å stande på telemark før du bjøndar mæ nokon fancy høpp.. vi ikkje ha på meg å forklart korleis du ska hoppe og sø gjeng d t h....ser du på linken på sida mi her på ff ser du høssn du ikkje ska ta ein backflip.. wink

kortere svinger!!
walla #145398 12/03/2007 2:29 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Du lurer på hvordan du får kjøre måter i puddersnøen. Når du står i pudder må du som oftes kjøre med tettere bein dette for å få bedre flyt. For å klare å svinge er det et triks å prøve å krype sammen for å satse oppover¨. Ide du bøyer deg ned vil du påføre skine mer vekt ned i snøen. Da vil du rett etterpå bli dratt opp å du kan lettere gå over i ny sving. Det kan være lurt å tenke på stav settet det står det om lenger nede i forumet. For å kjøre korte svinger må du nok begynne å bli mer aktiv oppå skine å legge mer vekt på de(når du kante). Da vil du carve mer og få en skapere sving. Ellers er det mange gode tips som kommer her.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå