Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Første gang
#144844 14/10/2007 12:18 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! :)Jeg er ei jente på 17 år som har tenkt å begynne å stå på telemarkski. Har stått på carwing siden jeg var 14 år ca, og før det på snowblades. Men har aldri stått på telemarkski før, så trenger litt tips. Jeg har hovedsaklig tenkt å kjøre i alpinbakker, men også litt utenfor løyper. kanskje også etter hvert andre turer. Noen som har noen idèer til hva slags ski jeg bør kjøpe? Må jeg ha en såkalt nybegynnerski? Merke? takker for svar:)!

Re: Første gang
sol&snø #144845 14/10/2007 5:08 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei, er 18år og har stått på telemark i snart 3år, virkelig noe å anbefale. Kult når jenter også vil stå på det :grin. Kan ikke så veldig mye om ski for nybegynnere, jeg begynte selv bare på vanlige turski uten carving. Men er ikke å anbefale. Hvis du ikke får svar her, snakk med noen i en sportsbutikk som har litt peiling. Jeg har selv kjøpt ny ski akkurat nå. K2 Coomba m/linken, men vil ikke anbefale å begynne på slike ski.

Godt valg!
sol&snø #144846 19/10/2007 3:12 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Trur det er lurt at du i starten velger ski som er lettsvingte, er usikker på merke, for eg er ein gammal tung gubbe sjøl, men det er gøyere når du får det til i starten. Kjøp brukt, ikkje ver redd for at der er litt striper fra før, det kjem garantert fleire. Regner med at du får litt tips fra andre jenter her. Finn en kompis som kan tipse deg litt og gå på med friskt mot. Kan forøvrig anbefale telemarktips.com som har masse instruksjoner både i tekst og film på alle nivå, iallefall fra null og ganske langt oppover. Lykke til og vekommen i "klubben".

takk:)
sol&snø #144847 23/10/2007 9:45 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

okei, takk for svar!har sett litt rundt, og kikka litt på black diamond velvet, en ski som jeg tror er lettsvingt.men den er vel igrunn ny da. noen som har peiling på den?:)

Nybegynner=)
sol&snø #144848 21/11/2007 5:25 PM
Fersking
Fersking

Hei jeg er en jente på 16 som begynte å stå på telemarkski for 2 år siden. Er ikke så veldig god enda men er blitt ganske mye bedre. Det jeg synes er vikig er å ikke gi opp! (selv om det er veldig lett nå man får melkesyre i beina bare ved å tenke på å renne ned en bakke til;)) Skiene jeg har kjøpt er billige blizzard slalomski, rød cobra og scarpa T2 lady. Jeg fikk det rådet at det er bedre å kjøpe gode sko og binninger, før en kjøper gode ski. Dessuten kan en ikke utnytte gode ski til det fulle før en er blitt erfaren på telemark. tror det er noe i det....=) GO GIRL:wink!!

sol&snø #144849 21/11/2007 11:41 PM
Medlem
Medlem

Jeg er veldig enig med Kamilla over.Her er imidlertid mine erfaringer:

Komplett telemarksutstyr er dyrt. Du må nok regne med å bruke fra 5000 og oppover. Derfor:

1) Støvler. Prioriter støvler forran ski, og ikke hør på de som mener du bør starte med lærstølver (hvis det finnes noen av disse enda). Kjøp noen som passer foten din godt og som ikke er alt for stive. Scarpa T2L eller Crispi XPL er gode valg. Finner du noen fjordårsmodeller hadde jeg valgt det fremfor brukt.

2) Ski, kjøp gjerne brukt. "Desverre" begynner de fleste skiene å ha integrerte bindingssystemer. Dette gjør at det er ikke hvilkensomhelst ski du kan montere en telemarksbinding på. Noen skimerker leverer likevel fremdeles uten plater, som K2 BD . . .Overordnet er at skien ikke er lengere enn deg selv, helst 10-15cm kortere og at den er myk (les:lettkjørt). Jeg mener også at det er lettere å lære med en ski som ikke er mer en 80mm på midten. Som nevnt, ikke tenk på riper dersom du kjøper brukt. En slip på et skiverksted koster deg 350,- og skiene fremstår som nye!

3) Bindinger. Det er ett nytt bindingssystem på vei, Rotefella NTN er en ny verden når det gjelder telemarksbindinger. Dette systemet krever imidlertid egene støvler også, p.t. lages ikke disse i damestr. Uansett vil du med 75mm (gamle/nåværende systemet) ha mye større utvalg av brukte ski/støvler. Hvilken binding du velger er ikke viktig, bare den er kompatibel med 75mm og i ok stand. Jeg har vært svært fornøyd med rottefellas "nye" serie (R4,R6,R8).

4) Kurs, telemark er som mye annet utrolig mye festligere dersom du får det til. Vurder derfor sterkt å melde deg på ett kurs/ta noen privattimer på en skiskole nær deg.

PS: Husk hjelm!

sol&snø #144850 22/11/2007 9:04 AM
Entusiast
Entusiast

Hei,min sønn på 17 tok steget fra snowboard til telemark i fjor. Vi ville ha noe som både kunne brukes til topptur, offpiste og i bakke, men med hovedvekt på det siste.

Vi kjøpte et par K2 World Piste, fordi de er lettsvingte og fugerer greit både off- og on piste bortsett fra hardt føre. Valgte T2 støvler. Har selv vokst opp med lave lærstøvler, og er forsatt tilhenger av at støvlene ikke skal være FOR stive og høye i starten. Som binding kjøpte vi G3 Targa Ascent, men det var for å ha egenskapene på topptur. Den vanlige G3 Targa eller tilsvarende som f.eks. Rottefella Cobra er selvsagt en mulighet.

Det har fungert meget greit for ham, og han er vel en middels skikjører, ikke spesielt aggresiv i stilen. Men jeg har ikke fått dratt ham med på så mange toppturer ennå :-(

Jeg ville vel i dag luktet litt på den nye NTN hvis jeg skulle kjøpe alt nytt, og i alt hovedsak bruker heis. Men det er dyrt og tungt og ikke det jeg ville valgt for topptur.

Anbefaler også kurs, så tidlig som mulig så du ikke legger til deg "unoter" om må trenes bort. Siden du tydligvis har en god del skierfaring fra før vil du helst sikkert fort lære deg det, og ha det gøy i bakken!

ski osv
sol&snø #144851 22/11/2007 9:34 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg ville ha valgt en snill allround ski, f.eks Dynastar Legend, men ikke kjøp den så kort som noen antyder. Kroppslengde -5cm er mer en kort nok. Det blir fort vinglete hvis skiene blir for korte.

Gå til en butikk som vet hva de snakker om og be om hjelp.

sol&snø #144852 22/11/2007 9:37 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat sol&snø:okei, takk for svar!har sett litt rundt, og kikka litt på black diamond velvet, en ski som jeg tror er lettsvingt.men den er vel igrunn ny da. noen som har peiling på den?:)

Ser bra ut denne. Hvis du skal bevege deg litt utenfor løype også, ville jeg ikke valgt en smalere ski iallefall.Med såpass innsving som disse har, er det sikkert ei veldig god ski i preparert bakke også.

Du har kanskje ski fra før?
sol&snø #144853 22/11/2007 12:51 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Dersom carvingskia dine har ok lengde, er det bare å sku av alpinbindingane,proppe skia og sette telemarkbinding på. Det gjer dei for deg på ein seriøs butikk. Så når du har kjørt litt og blitt bedre kan du prøve andre sine ski og finne ut ka du vil bruke penga på.

sol&snø #144854 22/11/2007 1:06 PM
Fersking
Fersking

Sitat Mikko.A:...Men ikke kjøp for korte ski. Kanskje lettere å svinge med, men teknikken blir feil. ...

Hva blir feil?Jeg har et par løssnøski som er like lange som meg selv og et par bakkeski som er 14cm kortere. Synes å huske at ved hardt underlag blir svingene noe krappere og mer skrensete med de korte enn de lange (lenge siden forrige sesong). Er det det du mener ?

Ja noe i den duren Oleg.
sol&snø #144855 22/11/2007 2:50 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er mye smak og behag, men jeg har alltid kosekvent annbefalt folk lengre ski til. Lengre ski gir økt stabilitet. Mindre vinglete og letter å komme på skjær. Teknikken blir bedre. Da jeg begynte å kjøre telemark kjørte jeg på 195 ski. Forholds smale ski med 1,5 cm innsving. Jeg lærte å utnytte skiene mye bedre og fikk en bedre skifølese. Noe jeg fikk bedre utbytte av da jeg gikk over til kortere ski. Jeg har hatt ski i 190, 185 og 183 som er det korteste jeg har hatt. Jeg er 185 cm høy. Jeg har prøvd kortere ski og syntes det ikke var noe særlig å kjøre på. Alt for ustabilt og vingletet. Det er smak og behag. Er man vant med korte ski vil man tilpasse kjøringen etter lengden. Men etter hva jeg har sett av kjøring er det mye feil teknikk og dårlig kjøring. Jeg kjørte med to svensker som hadde kjøpt alt for korte ski. -10 cm av høyden. Begge hadde kjørt telemark i to år og var ikke nybegynnere. Det funket greit i løypa men de slet voldsomt utenfor og på hardt føre. Jeg fikk dem til å gå over på lengre ski og tenknikken ble radikalt forbedret på noen få dager.

Fleste telemark kjører i dag med respekt for seg selv kjører med ski som er like lange. Det er ikke ofte jeg ser folk som kjører på 10-15 cm kortere ski? Så hvorfor ikke annbefale en nybegynnere lange ski. Det som betyr mest er hvilken ski hun/han velger.

Ikke nybegynnerski!
sol&snø #144856 22/11/2007 2:57 PM
Ivrig
Ivrig

Når du har kjørt alpint carwing i 3 år vil jeg anbefale deg å se nøye på "Ask Telis" sitt innlegg.

Jeg mente:
sol&snø #144857 22/11/2007 3:13 PM
Ivrig
Ivrig

Ask Telis sitt siste innlegg.

takker og bukker
sol&snø #144858 15/12/2007 3:45 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

mange gode svar her, takker for det!det har nå blitt til at jeg har kjøpt meg nye ski, bindinger og støvler da. Har kjøpt black diamond velvet skien, og black diamond binding 01, var vel midstiff, og Scarpa 2TX lady sko (men disse var fjorårsmodell). Har fått skia nå også, og de var ca like høye som meg selv. håper det funker.Så da er det vel bare å begynne å trene lår antar jeg;P

sol&snø #144859 15/12/2007 3:48 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har alpinski ja, men de er type barneski, og er nok for korte, og ikke så veldig bra egentlig. så må nok ha med nye ski! smile

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå