Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Modifikasjon av Scarpa TX
#144461 28/11/2007 4:19 PM
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 7
Zapffe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 7

Har konvertert til NTN med Scarpa TX som støvel.

Synes selv den minst aggresive kjøreposisjonen (16 grader) blir for aggresive i denne bindingen. Ønsker derfor å modifisere støvelen for å få en tredje kjøreposisjon (ca 10-12 grader) ved å bore et ekstra hull i skinnen som utgjør låsemekanismen.

Noen som har prøvd på noe tilsvarende (med denne eller andre Scarpa støvler).

Risikoen er vel at skinnen blir så svekket at den kan knekke ?


neida.
Zapffe #144462 28/11/2007 4:52 PM
Registrert: Sep 2016
Innlegg: 157
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2016
Innlegg: 157

så lenge det er ok plass til et ekstra hull skulle det gå bra. Men vær nøyaktig og bruk en spiss dor. Lag så et hull først med et lite bor, helst et senterbor, det skal lite til før det blir skeivt.


Re: Modifikasjon av Scarpa TX
Zapffe #144463 28/11/2007 5:18 PM
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658

Det er muligens ikke tilstrekkelig med vanlig HSS-bor. Har erfaring fra Scarpa Denali XT (artikkel på FF).


Re: Modifikasjon av Scarpa TX
Zapffe #144464 28/11/2007 6:41 PM
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 7
Zapffe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 7

Takk for tilbakemelding, grei bruksanvisning i artikkelen.

Men siden jeg ønsker mindre ikke mer forovervinkling var planen å bore med skinnen i støvelen. Vinkle skaftet maks fremover, legge mellom stålskims mellom skinnen og plastskallet for å hindre bøying av skinne samt gjennomboring av plastskall, og bore i vei. Får da et hull som skulle tilsvare ca 10 grader.

Har tilgang til mekanisk verksted med borerigg med innspenning så tror dette bør gå.


Re: Modifikasjon av Scarpa TX
Zapffe #144465 28/11/2007 9:20 PM
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658

Høres greit ut. Jeg nevnte bortype grunnet dette med nøyaktigheten dette må utføres med. For dårlig bor kan lett føre til at hullet forskyves litt. Tror nok dette går bra. Lykke til:)



Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå