Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Linken VS Rottefella NTN
#144348 02/12/2007 6:50 PM
Eventyr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hva bør jeg velge om jeg skal kjøpe meg nye bindinger til telemarkskiene mine?Og hvorfor bør jeg velge de?Har et par Linken bindinger liggende på lur som gjerne blir til salgs om det viser seg at Rottefella NTN vinner.På forhånd takk.

samme
Eventyr #144349 02/12/2007 8:37 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg lurer på det samme, bare r8 og NTN. Skal ha de på K2 Seth

Linken når ikke NTN...
Eventyr #144350 04/01/2008 6:05 PM
Fersking
Fersking

... opp til anklene engang. Rottefella har gjort alt riktig det Linken gjorde galt.

NTN
Eventyr #144351 04/01/2008 6:14 PM
Entusiast
Entusiast

Skal være litt mer moderat enn forrige taler, men mener også at NTN er beste alternativ.

Har kjørt Linken i 3 sesonger og er veldig godt fornøyd med dem, men ble aldri 100% fortrolig med dem. Har nå 3 dager på NTN og selv om jeg ikke er helt innkjørt på dem ennå virker potensialet å være større der.

Med hensyn til kantkontroll og stabilitet synes jeg ikke Linken står vesentlig tilbake for NTN. Fordelen til NTN er at du får de gode egenskapen til Linken kombinert med feelingen fra en kabelbinding. Årsaken til at jeg ikke var helt happy med Linken var nettopp det at jeg savnet følelsen av å henge skikkelig fast i skia som du får med kabel. Jeg synes du med Linken har litt mindre følelse av hvor skia er og må kjøre mer på instinkt.

ntn
Eventyr #144352 07/01/2008 5:14 PM
Fersking
Fersking

Veldig fornøyd med NTN. Tok noen timer før de "løsna", men nå er de helt konge. Er litt slark som noen sier, men er ikke spesielt plagsomt. Synes Linken fungerer godt i bakke, men jeg føler at bakskia bare henger og dingler. Har litt problemer med å legge nok vekt på bakskia. Mulig at det bare er jeg som kløner.

Stabilitet
Eventyr #144353 07/01/2008 6:16 PM
JS. Offline
Medlem
Medlem

Har kjørt med Linken noen sesonger nå og er veldig fornøyd med vridningsstivheten.Tenker på å gå over til NTN og lurer på hvordan vridningsstivheten er på dette systemet.Grunnen til at jeg spør er at NTN har festepunktet "midt" under støvelen.Siden det da ikke er noe binding som stabiliserer støvelen videre bakover, hvordan blir da vridningsstivheten fra festepunktet på NTN og bakover?

..
Eventyr #144354 07/01/2008 7:08 PM
Fersking
Fersking

No har ikkje eg noko innsiktsfullt å koma med her egentleg, ville berre sei at eg begynte med Linken denne sesongen og er storfornøgd. Stabile og gode i fart, heilt OK til topptur. Når det gjeld det å ha følelsen av kvar skia er, som blei nemnt tidlegare, kan eg vera einig - men dette blir ein fort vant til.

Hammerhead!!!
Eventyr #144355 08/01/2008 12:53 PM
Fersking
Fersking

Overlegen Linken på kjøring. Du får maks trykk i tåa (justerbart). Gir utrolig god konktroll og kraftoverføring -ikke langt bak NTN i mine øyne, og milevis over R8/Linken/G3 osv. Disse kan ikke sammenlignes med Hammerhead. IMO

har du sko?
Eventyr #144356 08/01/2008 7:59 PM
Fersking
Fersking

Om en har støvler som er gode bør kanskje være med i vurderingen om valg av bindinger?

Jeg trengte nye telemarkstøvler, og da en støvel tilpasset NTN passet meg best ble valget enkelt. Hadde jeg hatt en god støvel og bare trengt ski hadde jeg valgt en annen binding.

ntn= god knall
Eventyr #144357 08/01/2008 9:42 PM
Entusiast
Entusiast

har ikke prøvd linken, men har noen uker på ntn nå og må si meg svært fornøyd:) men av en eller annen grunn passer ikke innstillings-tabellen til rottefella i det hele tatt i forhold til vekt. på innstilling 1 på de mykeste fjærpakkene(som er anbefalt for min lave vekt) sitter så og si bindingen ikke på støvelen, det vil jeg kalle slark. men er jo bare å skru kablene til der de er anbefalt for sumobrytere, så sitter dem fint. mye sånne tabeller som stemmer dårlig, men dette var vel i drøyeste laget. rent grunnleggende virker det rett og slett som om vandringen på kablene er for lang i forhold til støvelnormen(iallefall på Scarpa T-X støvlene). uansett tror jeg ntn blir framtiden, god sidestabilitet, jevn bøy, stoppere som funker nogelunde, step-in og suverene til topptur. forøvrig minimalt med tilpakning av snø mellom støvel og binding(so far so good)

:)
Eventyr #144358 09/01/2008 2:45 PM
Fersking
Fersking

jeg skal komme med mine erfaringer, dog ikke så veldig omfattende:P

Jeg har kjørt på en ren bakkeski fra Blizzard med Rotte-Chili og 30 mm plate i flere år, helt til i romjula.. Var meget godt fornøyd med dette, men etter en dag på Oppdal i puddersnø bestemte jeg meg for å kjøpe meg nye ski, ettersom kompisen min lekte seg i dypsnøen med sine nye k2 Seth..

Valget falt på Linken Bodeda ski, Linken binding og den nye Crispi CXP, fikk dette til en god pris på Sportsbua i Trondheim. Jeg var skeptisk, men ble helfrelst etter en runde på første nedfart. Presis, stødig og meget god skifeeling. Bindingen funker topp, både i bakke og pudder, angrer ikke et sekund!helt ærlig, skjønner jeg ikke hvordan bindingen skal få blitt stivere i positiv forstand.. Vi skal jo ha løs hæl oppi alt dette også:)

Jeg kom som sagt fra Chili, har prøvd G3 en gang og aldri prøvd NTN. Jeg bytter hvertfall ikke ut bindingene mine på flere år, det er helt sikkert:) anbefaler også Linken/Åsnes skia, meget godt fornøyd!

Lykke til, du blir nok fornøyd uansett vil jeg tro:)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå