Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
nytt utstyr (alpintski til telemark)
#144115 02/01/2008 3:12 PM
oeh Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Sesongens første telemarkstur er over, og lysten på mer er tilstede. Jeg har forholdsvis gammelt utstyr, black diamond (en gang blå med skog, nå grønnlige) ski (med kallenavn 'natoplank') med sorte rottefella riva (3?) med lav plate/kloss og crispi d-racer.

Skiene er ikke krise, egentlig, men støvlene er rett og slett grusomme. Jeg har både høy vrist og brei fot, så jeg kjenner at det ikke er plass og får en til tider utrolig smerte i fotsåle ved feil sokke-valg. Sto på barbeint på nyttårsaften (gikk faktisk uten å få gangsår o.l.) Ellers føles skiene for lange ut.

Jeg ønkser meg agile ski til bakke-bruk, på sør-vestlandet er det ikke alltid optimale forhold utenfor bakken.. men jeg ønkser også å ha mulighet for å ta en tur utfor bakken. Jeg veier ~110kg og føler da jeg trenger noe som kan holde meg oppå pudderet.

Jeg ser at det er relativt få "normale" butikker som har telemarkski, men som fører alpint til telemarkbruk.Hvordan fungerer egentlig dette? Har hørt noe om at telemarkski er forsterket med bindingen grunnet får større belastning?

Har dere noe mer erfarne tips til hva jeg skal ha av sko, bindinger og ski? Jeg ønker ikke å betale så alt for mye, men har lyst på noe bra. Skal ut å se noe senere idag, men føler ikke selgere alltid er på jakt etter å finne det rette, men ofte bare å close et salg.

Er NTN helt tullball til mitt bruk?

Kjetil

Update.
oeh #144116 02/01/2008 9:06 PM
oeh Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Er nå ferdig med etpar timers kjøring mellom butikker og prøving av sko.

Crispi NTN Evo, smal i hel, usikker om den går seg nok ut. Pluss, litt dårlig plass til legg i toppen.

Scarpa TX2, sjanseløst.

Diverse Garmont, "toppmodellen" var grei, men har ikke mye plass rundt leggen ved øverste spenne. De billigere skoene virket utroolig kjipe, plast spenner og tull.

Jeg sliter rett og slett med å finne noe som passer bra. Har dere noe tips?

Ellers ble jeg anbefalt Dynastar Magic Legend på Platou i Sandnes. Noen erfaringer?

Sko
oeh #144117 03/01/2008 7:01 PM
oeh Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

rettelse, mythic legend.

Testet Crispi XP hos Hetland Sport i Sandnes idag, de er vel de som passet best sålangt, men de hadde ikke 28,5 som virker å være min str i den modellen.

Vet noen om plasser så har Crispi XP? evt XR? De fleste har ellers kun CXA/P, som er for kjipe.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå