Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkski v Randonee ski?
#143611 04/02/2008 5:55 PM
JaJ Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Heisan! Skal gå til innkjøp av "toppturski". Har blitt anbefalt og starte med randonee før eventuelt telemarkski.

Var forledendag på den lokale sportsforretningen og de skulle ha 13 000 kr for et par randonee ski. Er det virkeli så dyrt for nytt utstyr? ER ikke veldig keen på og bruke så mye penger på "førstegangsutstyr".

Kjøp brukt da vel?
JaJ #143612 04/02/2008 11:05 PM
Ringrev
Ringrev

På bruktmarkedet selges det jevnt og trutt fine randoski, støvler, bindinger og komplette pakker.

I og med at du skriver at du skal skaffe deg toppturski går jeg ut i fra at du ikke har telemarksski fra før.

Det er vesentlig vanskeligere å beherske et par teleski om føret blir rufsete på fjellet, og/eller om beina mister safta på turen ned.Så om du ikke kan stå telemark så vil jeg anbefale at du lærer det før du legger ut på tur, eller kjøper randoutstyr.Dette kommer jo og an på hva du har mest lyst til selv, tele eller alpint?

Jeg har selv slitt et par sesonger med litt manglende teknikk på teleski når føret har blitt vanskelig, nå har jeg randoutstyr. Telemark er skikkelig gøy når man får det til, og et aldri så lite helvete når man ikke får det til.

Lykke til!

Re: Telemarkski v Randonee ski?
JaJ #143613 05/02/2008 8:14 AM
JaJ Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Forskjell på alpint og telemark?

Hva er lettest og starte med av randonee og telemark?

Ehhh
JaJ #143614 05/02/2008 10:06 AM
Fersking
Fersking

Telemark: Løs hel og ikke parallelle ski når du svinger (litt kraftige langrennsski :cool)

Slalom/Rando: Du er bolta fast til skia når du kjører ned, parallelle svinger

Slalom/Rando er enklest hvis du er sylfersk på ski. Hvis du er så fersk som du gir inntrykk av vil jeg anbefale noen dager i et alpintrekk med preppa løyper før begir deg ut på halsbrekkende utforkjøringer fra spennende topper

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå