Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
telemarkbinding
#143360 26/02/2008 9:35 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Bruker kun rotefella telemark tåbinding på mine k2dawn patrol(orange blomstrede 16ocm)Disse dameskiene er de beste jeg noen gang har hatt,svinger som bare f... .De sitter som støpt og toppturene blir en lek da jeg skiene veier kun 1,9 med bindinger og plate.Ser ikke noen grunn til å ha wire el.l.da jeg føler at kontakten med skiene er optimal.Har vurdert hammerhead men tror ikke jeg vil bli noe bedre kjører av den grunn!?Har dere noen innspill?

Re: telemarkbinding
rin #143361 26/02/2008 10:17 PM
Fersking
Fersking

hvorfor bytte om du er fornøyd met det du har?? Hammerhead er slik jeg har testet den kun bra på en måte og det er at du kan få veldig stor bøyemotstand. Men siden du bruker tåbindinger tror jeg du vil finne det veldig uvant i starten i allefall. Hammerhead ligger laaaaangt bak platebindinger som feks Linken på sideveis stivhet og det er mye viktigere for å kunne kjøre bra, fort og på hardt underlag

rin #143362 26/02/2008 11:00 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Takk for svaret!"kan få veldig stor bøyemotstand" hvilke fordeler ulemper er det med dette?Har en dyp telemarkstil dvs lite bevegelse idet vertikale planet så lenge det ikke er veldig bratt!

rin

rin #143363 26/02/2008 11:17 PM
Fersking
Fersking

Det betyr at det er veldig tungt å løfte hælen og resultatet av dette er stort trykk på fremskien... Er en fordel i feks preppet bakke og hardt underlag, men siden hammerhead ikke er stabil sideveis "går vinninga litt opp i spinninga" som de sier,, Mitt tips er å prøve bindinger og da ski fra andre og kjenne litt på hva du ønsker av en binding. Da vil du få større kompetanse på å selv bedømme hva du vektlegger!

rin #143364 27/02/2008 9:59 AM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Kanskje et dumt spørsmål,men hvorfor skal jeg løfte hælen på fremsskien?Slik jeg kjører er det kun hælen på baksien som løftes!

RIN

rin #143365 27/02/2008 12:46 PM
Medlem
Medlem

Han meinte nok framdelen på den skia du bøyer hælen på.

Men kvifor skal du skifte? Det virkar jo som du er fornøgd? Kva sko brukar du? Slik eg hugsar var det eit problem med tåbindingar at dei tre hola under skoen på tåa blei utvida og ødelagte. Særleg på skinnsko.

Du er jo tilfreds, men:
rin #143366 27/02/2008 1:54 PM
Ivrig
Ivrig

Du nevner eventuelt skifte til Hammerhead, og hva dette ev kan føre til.

Jeg vil forklare min oppfatning av ev skifte til Hammerhead og tar også med Rottefella NTN. Du vil med disse bindingene få en mye høyere bøyemotstand av støvelen på bakski. Dette vil medføre at du blir tvunget til å ha mer likt press på begge skiene, altså en endring fra opprinnelig telemarkstil med mye mer vekt på forski enn bakski.

Om denne virkningen er positivt eller ikke vil jeg ikke ta noe standpunkt til :wink

rin #143367 27/02/2008 3:38 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Takk for interessante innspill!

Bjørnar:Er bildet fra Kattfjorden?Bruker Garmont!ikke noe problemer med hullene.Animal:Har du(eller andre) noen erfaring med at dersom en blir tvunget til å ha mer likt press på begge skiene(ved feks hammerhead bindinger)gir bedre kontroll og stabilitet .Vil det kunne hindre meg i å kjøre dypt!(nærmest kne stående som praktiseres idag))?

RIN

"rin"
rin #143368 27/02/2008 6:00 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg kan ikke uttale meg om kontroll og stabilitet (alpinist med barn som har kjørt telemark i opptil 7 og 15 år), men Hammerhead (stilt på max bøyemotstand) og NTN vil føre til at du ikke kan kjøre med like stor knebøy som de bindingene du har i dag. For eksempel gir NTN en max forovervinkling av støvlene på 40 grader. Med dine bindinger antar jeg denne vinkelen er nærmere 90 grader.

rin #143369 28/02/2008 12:41 AM
Medlem
Medlem

Bildet er frå toppen av Romedalstinden på Sunnmøre. Ser Kolåstinden i bakgrunnen. Det går an å bøye Hammerhead heilt ned. Kan stille på motstanden/vippepunktet. Du får stjernekontroll med hammerhead. Men litt keitete å stille på vippepunktet/gåmodus. Den beste telemarkbinding etter mi meining er Black Diamond O1. Solid. Tight. Genialt lett å stille inn mellom gå og kjøremodus. Extremt lett å gå med.

Hammerhead vs black diamond?
rin #143370 28/02/2008 8:04 AM
Medlem
Medlem

Hvordan er disse bindingene i forhold til hverandre? Har hørt mye godt om hammerhead, men ikke så mye om diamond bindingene. Og med det samme, det står en del på andre tråder, jeg vet, men er det noen som har erfaring med bestilling fra telemark pyreneene? Rask og god service? Hvordan er det med fortolling etc?

angående HH og knebøy
rin #143371 28/02/2008 11:10 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Føyer meg inn i det som allerede er sagt, om at med hammerhead på maks motstand og NTN så er muligheten for å gå dypt redusert. Det er derimot fullt mulig å gå dypt, men da med mye større trykk på innerski. Dette medfører at man får bedre kontroll på innerskia, og igjen bedre feste. Personlig så var overgangen til en stiv binding uvant, men etterhvert fikk jeg skikkelig taket på det, og kunne kjøre mye hardere. når jeg skal ut å dunke pudder så går jeg ned på pivot point tre eller fire, da jeg liker å ha en mjuk binding i pudder. da bøyer man uten problemer kneet dypt, uten at tuppen dukker. ved stor motstand så vil tuppen ofte dukke ned. en del sier at det er vannskelig å justere denne motstanden, men ved hjelp av tuppen på staven og litt trening så går det veldig greit.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå