Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Spørmål ang, NTN- montering på Armada Ant
#143177 21/03/2008 9:18 PM
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 41
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 41

Heisann folkens

Har nettopp avsluttet min 5. dag på Armada Ants med NTN. Jeg har montert bindingene slik at midten på støvelen er 3cm bak boot-center merket til Armada (det er i alle fall det jeg har blitt fortalt det er).

Problemet er at jeg hele tiden har følt at jeg må ligge svært langt bakpå for å holde tuppen oppe, pluss at bakhenden "hekter" i snøen. Problemet har vært håndterbart i løssnø, men i dag var det 5cm med vindpakka snø, som en brøt gjennom og ned i pudder. Mye framovertryning og usikker kjøring. Vanskelig å svinge i det hele tatt.

Er det noen som har erfaring med lignende ski, NTN og denne følelsen, og eventuelt noen tips til hvor mye lengre bak jeg bør trekke bindingene?

På forhånd takk


Mail
fritt_liv #143178 22/03/2008 7:00 PM
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 67
JS. Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 67

Hei.Hadde et lignende problem med mine ski og å finne rett montering.Måtte montere lengre bak enn merket på skia tilsa.


Re: Spørmål ang, NTN- montering på Armada Ant
fritt_liv #143179 23/03/2008 12:56 PM
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658

Man monterer ikke telemarkbindinger i forhold til støvelmidtmarkering (+ eller -)for alpint :wink


Re: Spørmål ang, NTN- montering på Armada Ant
fritt_liv #143180 23/03/2008 1:14 PM
Registrert: Apr 2015
Innlegg: 21
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Apr 2015
Innlegg: 21

Har montert nøyaktig det samme som deg på et par Bandit B3, og det funker som bare det;)

Animal: Det står faktisk oppgitt det fra Rottefella, at man skal montere som alpint med NTN.


Re: Spørmål ang, NTN- montering på Armada Ant
fritt_liv #143181 23/03/2008 1:49 PM
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658

Ref Rottefella: "In order to get the maximum use out of modern skis, the binding should be mounted in a position where the midpoint of the boot corresponds to the midpoint marked on the ski by the manufacturer".

Greit; du har helt riktig "Katoom"!

Jeg ville likevel ha benyttet en totalt annerledes metode for telemark bindingsmontering, nærmere den HammerHead anbefaler for sine bindinger.

Men; jeg vil uansett påstå at NTN er en veldig stor tilnærming mot alpint. Muligens litt annen bindingsmontering grunnet det?

Jeg påstår at med NTN har telemark og alpint nå kommet så nær hverandre at jeg snart begynner å lure på om det er stor forskjell? Ja; jeg vet at det kun er noen få topp alpin-frikjørere som kjører med så løse støvler at de kan kjøre telemarkstil, men de finnes. En av dem var det veldig fokus omkring for 3-4 år siden med store backflip i Lyngen (fra USA) (reportasje og plakat i Fri Flyt).


Ok. Takker
fritt_liv #143182 26/03/2008 7:13 AM
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 41
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 41

Har flytta bindingene 6cm lenger bak. Det hjalp, men de er fremdeles litt rare å kjøre på i dårlig snø. Stive ski som kanskje blir litt i overkant til telemark. Får se det ann


 
 
hmm
fritt_liv #143183 26/03/2008 11:25 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 238
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 238

6 cam bak det du hadde? Det høres i såfall veeeeldig langt bak spør du meg. I rar snø, hvertfall vindpakket "skare" så er det vel strengt tatt veldig vanskelig å styre uansett ski og binding.


Kan være mange grunner...
fritt_liv #143184 26/03/2008 11:49 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 117
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 117

Det kan være mange grunner til dine problem:

1: Tilvenningsproblemer til NTN. Noen bruker en dag, mens noen bruker mange dager, spesielt de med Crispi Evo da den er ganske stiv og trenger litt tid på å bli innkjørt.

2: Du har montert bindingen for langt bak. Monterte selv NTN på Prorider XXL 1,5 cm bak og bruker deretter de tre innstillingene på bindingen til å justere. Da komme den fremste innstillignen omtrent på monteringsmerket, mens jeg har to bakstillinger.

3: Kjenner ikke skien din annet enn ved navn, men hvis du har en myk bakski kan dette være med på å skape problemer i kombinasjon med nytt bindingsystem. Jeg misliker sterkt å ha myk bakski på telemark da dette medfører mindre støtte og spenst i kjøringen. Hvis du bakmonterer mye i kombinasjon med myk bakski kan dette være med på å gjøre det vanskeligere å kjøre. Dette med myk bakski er noe jeg selv føler og kommer mye an på kjørestil, teknikk osv....

Prøv å få lånt deg en tilsvarende ski fra et annet merke, event samme ski med binding montert annerledes og se om du merker forskjell før du gjør noe...


Nye ski på Pappføre
fritt_liv #143185 27/03/2008 11:19 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 19
Ske Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 19

Har selv opplevd noe av det samme når jeg kjørt k2. Kombinasjonen stive lange bakski og skarpe kanter kan gjøre at bakskia sitter litt igjen i korte svinger og på pappføre.

Ikke vær redd for å ta eggen (runde de litt ned) på stålkanten 10 cm helt foran og lengst bak. ( det har ingen betydning for den dagen du får is forhold )

En annen mulighet er å kjøre hardere/fortere

Lykke til


Re: Spørmål ang, NTN- montering på Armada Ant
fritt_liv #143186 28/03/2008 2:22 AM
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658

Rottefella har foreløpig driti seg så til de grader ut med denne bindingen som nok muligens vil bli en meget god standard, men maken til treghet fra produsent!

Jeg har like liten tiltro til Rottefellas monteringsanbefalinger som den manglende kvaliteten.

Er det noen som har forsøkt HammerHead sin monteringsanbefaling ved NTN og har synspunkter på den?


Re: Spørmål ang, NTN- montering på Armada Ant
fritt_liv #143187 31/03/2008 10:47 PM
Registrert: Apr 2015
Innlegg: 130
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2015
Innlegg: 130

og hva er HH's monteringsanbefaling?Jeg monterte først ntn på bootcentre på stormriderTT. Etter litt diskusjon med Støckli i Sveits monterte jeg 3 cm bak. Funker mye bedre i pudder. Med andre ord skulle jeg ikke fulgt Rottefellas anvisning.


montering på armada ant
fritt_liv #143188 03/04/2008 2:27 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 24
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 24

Hei.

Jeg hadde nøyaktig samme problem på samme ski bare med alpint binding. følte at jeg skulle tuppe å bakskien hang seg opp. nå står det demo binding på mine å de kan justeres ganske mye så jeg flyttet de så langt bak det gikk å det funker. masse flyt ingen hekt. er litt vanskelig å se men ca 3-4 cm bak center. men uansett så syntes jeg at skien er ganske heftig å kjøre på i forhold til hva jeg har prøvd tidligere. så kanskje det er litt kombo, rå ski ikke fult så rå pilot. jeg føler iallefal at jeg ikke alltid har full oversikt på skia. men det er jo halve moroa


 
 
joda
fritt_liv #143189 01/06/2008 5:37 AM
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 41
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 41

Ikke umulig det nei. Skia er lettere enn en skulle tro ut ifra kjøreegenskaper. Funker fint dersom fokuset er på turen ned og ikke opp. Men jeg er litt usikker på om jeg kan anbefale dem til teliser. Kommer selv til å sette Duke-bindinger på dem og bruke dem når føret er for kjipt til telemark


Re: Spørmål ang, NTN- montering på Armada Ant
fritt_liv #143190 02/06/2008 1:58 AM
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658

Monter døm på tvert. Døm æ så låke at du vil ikkje merke forwskjell på retning likevæl (Verdenskjent firma mæ slikt skrap ette lang "testtid" !?):grin



Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå