Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Litt hjelp med nye ski/bindinger/sko..
#143167 25/03/2008 8:07 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Begynte min karriere på langrenn,gikk så over til slalom før jeg avslutta med snowboard for 3-4 år siden..er nå 25år og har lyst og begynne med ski.De vil da bli brukt mest til toppturer men litt i skianlegg og.

Så da vil jeg tru jeg må ha meg noen telemarkski(allround)!

Har lest en del om Vølkl Mantra og ser og at de har vunnet en del tester rundt om kring.

1. Tror dere dette er ski som egner seg til mitt bruk og til en nybegynner?

2. Bindinger : Las litt om Dynafit Vertical ST.Er det bra greier eller?

3. Sko har jeg ikke anelse om hva som er bra så kom gjerne med tips/erfaringer.

4. Er 182 og veier 75kg ca. Tror jeg går 177 lange ski.Meninger om dette?

Hjelp mottas med stor takk.

Mvh Nybegynner.

Hmm,bra respons :)
Divedude #143168 25/03/2008 9:57 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Kjekt og fått litt svar etterhvert smile

Tur-nyfrelste ønskes alltid velkommen!
Divedude #143169 25/03/2008 11:33 PM
Medlem
Medlem

Så stilig at du vil ut på ski igjen!

Ikke så lett å komme med konkrete anbefalinger på merker og modeller, men noen synspunkter kommer herved:

Skal du gå lange turer med labbing i variert terreng, anbefaler jeg lette randonnéstøvler som er kompatible med Dynafits bindingssystem. Både Scarpa, Garmont, Crispi og Dynafit har litt høyere og stivere modeller som er beregnet på bratte nedkjøringer. De har ganske ulik lest, så her må du eventuelt bruke litt tid på å prøve dem på foten.

Når jeg går kortere turer der nedkjøringa er hovedmålet, velger jeg mine vanlige alpinsko. Tyngre å gå med, men får igjen for det på nedturen.

Dynafitbindingene er generelt lettere enn alle de andre randobindingene, og etter sigende bra stabile. MEN disse bindingene funker jo kun med sko som har Dynafit-feste...

Marker Duke er først og fremst en alpinbinding med gåfunksjon, dvs at den veier en del og er litt tungvint å håndtere mellom kjøre- og gåmodus etc. Stabi kjørebinding.

Fritschi Freeride er grei å gå med, men ikke fullt så stabil å kjøre med som f.eks. Duke'n. (Naxo og Silveretta sine randobindinger kjenner jeg ikke så godt til.)

Når det gjelder ski, er jo jungelen enda større å orientere seg i... Skal de brukes mest til å gå med, bør de etter min mening være lette og "altetende", dvs. ikke for smale (95-100 mm på midten). Dessuten bør de være torsjonsstive/sideveis stabile, slik at de tåler både hard skare og sløsjkuler. Myke tupper er fint i pudderet, men kan fort bli litt flaksete om det går fort på vekslende føre. Tror forresten godt du kan ha litt lengre ski enn du foreslår, dersom du skal bruke dem til litt annet enn tur også. Lengre ski føles ofte mer stabile når det går fort, og innsvinget gjør jo at de er lette å svinge likevel. Min mening...

Mantra'n er visstnok en super allroundski, stabile og altetende, også egnet for store svinger i bakken. Etter min mening er den kanskje litt tung som rein toppturski, men den ekstra vekta får du jo igjen for på fartsstabilitet i nedkjøringa!

Puh... Håper innspillet var til hjelp, ellers anbefaler jeg testene av både ski og bindinger i de forrige nr. av Fri Flyt! -Og som deltaker på en FF High Camp får du anledning til å låne og teste utstyr!

Tvi-tvi.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå