Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
telemark ved setermoen
#142957 27/08/2008 7:13 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

hei. i år er jeg en av de "utvalgte" som må gjennom militæret ved setermoen leir. det jeg lurer på er om det er noen muligheter for telemarkkjøring i området. hvilken trekk kan annbefales, og hvilken fjell kan by på toppturer med pudder og eventuelt solskinn.

er litt desperat på informasjon og setter pris på alle svar.

mvh

uniformkledd skikjører

Re: telemark ved setermoen
eskimoboy #142958 27/08/2008 8:48 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei! Det begynner å bli endel år siden jeg var i militæret i Bardufoss nå. Vi stod litt på ski i et knøttlite skianlegg på Setermoen, men vet ikke om det fortsatt er i drift. Ellers tok vi bussen til Narvik. Velferden arrangerte også turer til Riksgränsen i Sverige.

Tror Istind mellom Setermoen og Bardufoss kan være et fint toppturmål i rimelig nærhet. Jeg har kun vært der uten ski.

ørjan

Joda...
eskimoboy #142959 27/08/2008 9:17 PM
Fersking
Fersking

...du skal IKKE være bekymret! Du har faktisk kommet til et paradis for toppturer. Når snøen kommer, kan jeg love deg at du ser bare gode muligheter! Der nede har du muligheter på Stor-Alla og oppe i skytefeltet. Trekker du nordover er det gode muligheter på Istind og i skytefeltet her oppe. Vil du ha god utsikt anbefales Senja (1,5 time kjøring). Tamokdalen er snøsikkert, men relativt skredfarlig. Kunne sikkert holdt på i timesvis med gode forslag - men du blir nok ikke skuffet! Bardufoss fikk nytt skianlegg i vinter - Myrefjell - og når Riksgränsen åpner i februar er det duket for god stemning! Har du sjekket FF-boka "Toppturer i Norge"? Hvis ikke er det bare å legge turen innom http://www.eksponert.no/Lykke til med tjenesten!

Re: telemark ved setermoen
eskimoboy #142960 29/08/2008 7:28 PM
Medlem
Medlem

Du har jo alltids Spanstind ca. 30min kjøring sør for bardu langs E6. Mange fine og relativt alpine fjell i salangen (nabokommune), men kan være litt vanskelige å finne. Det heter elveskardstindene. Myrefjell er så som så for oss som liker bratt terreng, men er relativt "lekent". Steilia, bakken du ser fra sentrum, er faktisk helt ok. Veldig morsom offpiste;) Så har du Narvik, Riksgränsen, Lyngsalpene (2 timer kjøring ca.).

Tror med andre ord ikke du trenger å være redd for å ikke få kjørt nok ski i vinter;) Men litt transport til stedene må du regne med:)

og..
eskimoboy #142961 30/08/2008 11:25 AM
Medlem
Medlem

Tamokdalen må også nevnes! meget bra kjøring der.. er værtfall MYE fjell i indre troms.

setermoen
eskimoboy #142962 15/09/2008 10:42 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg vil hevde at du har havnet på et av de bedre stedene hvis du er glad i toppturer. I tillegg til alle toppene rundt omkring, er det mange soldater (og befal) som drar til Riksgränsen og Narvik hver helg, så du får prøve å kapre en plass i en bil. Personlig var jeg på Riksen neste hver eneste helg fra åpning til langt ute i mai.

Betegner du også toppturene som "FYFO" (fysisk fostring) kan du sikkert også få stappet sammen folk i en MB og dratt på tur i tjenestetiden.

Jeg husker med fryd de gangene vi (tyv)lånte nattoptikk og kjørte offpist i steinlia i januar. smile :):):)

Lykke til.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå