Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Katana - riktig for meg?
#142837 24/09/2008 12:10 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg skal prøve meg på telemark for første gang i vinter og kliner like gjerne til med et par ski for anledningen. Satser på å bli frelst og kvitte meg med alpinskiene.

Ettersom jeg er 205 høy og 100kg i bokseren er det ikke så mange ski som kan være aktuelle for meg. Ettersom Katana 197 er det lengste man får tak i på markedet(?) og at det ellers skal være en meget god ski tror jeg jeg satser på denne. Hva pris angår, så satser jeg på å skaffe meg et par 07/08 meeget billig fra USA, så det blir ikke noe overkill i forhold til pris/ferdigheter. Gir jeg opp hele telemarken, regner jeg med å kunne få solgt skiene uten særlig tap her hjemme i Norge likevel.

Og ja, jeg skal fortest mulig ut i pudderet og holde meg der, så ordentlige planker må jeg ha.

Noen som har meninger rundt dette valget? Tips mottas med takk.

Når det gjelder bindinger er jeg åpen for tips, men sikler på black diamond o2. Igjen, USA sørger for fin pris.

Støvler må jeg nesten velge etter hva som passer foten og hva som har riktig stivhet, men igjen: Tips mottas med takk.

Re: Katana - riktig for meg?
Highlander #142838 24/09/2008 2:05 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Med min lusne 198 er jeg litt nysjerrig på sko-størrelsen din. Det kan nemlig bli et problem.

Jeg har kjørt på Garmont Squadra fra jeg droppet lærstøvlene for mange år siden. Med G-fit (formbar innerstøvvel) passet de meg akkurat. I fjor gikk jeg over til NTN og scarpa sine støvler. Skoene var litt trange så innerstøvlene fra Garmont blir brukt der også.

Større sko enn 30,5 viser seg særdeles vanskelig å få tak i. Nå har jeg ikke sjekket på lenge men tror Garmont, Crispi og Scarpa ikke lager mer enn 31,5.

Highlander #142839 24/09/2008 2:39 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hehe. Sko er ikke det letteste nei, men jeg skal klare meg fint, tror jeg. Jeg har Lange Fluid alpinstøvler i 30,5, så dersom det finnes størrelser opp til 31,5 bør jeg kunnne klare meg fint, også om andre produsenter er mindre i størrelsen enn Lange. Men - jeg frykter det kan bli vanskelig å få tak i ja. Om jeg er tidlig ute i sesongen bør jeg ha en sjangs, før lagrene blir tomme. Takk for å gjøre meg oppmerksom på problemstillingen hvertfall.

Andre synspunkt der ute?

Katana
Highlander #142840 24/09/2008 3:05 PM
Medlem
Medlem

Synest vertfall at du skal gå for Katana. Sinnsjukt god ski som du kan bruke på alle føre og forhold. Kjørte på katana (190) sist vinter og etter mi meining er dette ei kjempeski. Eg sjøl kvitta meg me skia for at den va litt tung for toppturer for MEG... men skia va iallefall heilt konge å kjøre med løs hæl. Du skulle enkli hatt ei ski som var litt lenger enn deg, men vansklig å få taki slike ski

Highlander #142841 24/09/2008 3:37 PM
Fersking
Fersking

Når det gjelder støvel, har sportslageret Scarpa T-Race i str 30,5 og 31 til 1499kr, bare et tips, men det kan vel kanskje bli litt i overkant brutalt ;-) men skal du kun stå nedover og ikke gå oppover, så er det et røverkjøp :-)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå