Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
problematisk overgang frå tele til alpint pga kneproblem
#142752 04/04/2011 9:36 PM
Mao Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Gjekk tidlegare i vinter over frå telemark til fast hel pga høyrde folk med kneproblem fekk redusert sine problem. Eg har i to år merka smerter i knea når eg har stått på telemark. Har ikkje hatt alt for mange skidagar i året, men pga skal til lofoten på folkehøgskule til neste år så bestemte eg meg for å skaffe meg ein rando-rigg for å belaste knea mindre. Problemet er no at eg kjenner den same smerten på alpint...... er dette eit kjend problem og what to do? Takk for eventuelle råd smile

knesmerter er ikke alltid kneproblemer
Mao #142753 04/04/2011 10:04 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei§Lårmusklenes fremside m.quadriceps kan gi knesmerter uten at problemet sitter i kneet.Få en idrettsfysio eller manuellterapeut til å undersøke lår/kne.

RIN

Re: problematisk overgang frå tele til alpint pga kneproblem
Mao #142754 05/04/2011 8:47 AM
Medlem
Medlem

Trener du beina for å styrke muskulaturen? Altså trene, ikke jogge eller mosjonere. Hvis ikke bør du gjøre det. God ide å få en spesialist til å se på det, men du kjenner det jo i begge knærne(!). Når man har problematiske kroppsdeler kommer vel sjelden symptomene i par...just my 2 cents...

trening
Mao #142755 05/04/2011 9:02 AM
Mao Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Eg tek knebøy, mark utfall osv på treningssenter. Då gjer det ikkje vondt i knea.

Mao #142756 06/04/2011 8:13 AM
Medlem
Medlem

- Hvor lenge har du trent?- Har du hatt fremgang?- Hvor ofte trener du?- Er du slank eller fyldig?- Har du stått lenge på ski (2 år)?

Er du gira i bakken og står fra heisene åpner til de stenger har jeg ingen problem med å se at du kan få litt vondt/ubehag og særlig om du er litt utrent. Skikkelig smerte er noe annet og er tegn på at noe er galt.Prøv å analyser din egen situasjon litt med de fakta du har (vær ærlig med deg selv).Vet ikke priser på spesialisttimer slik rin anbefalt, men det kan jo være verdt pengene uansett. Du har jo ikke sååå mange knær å ta av...

Mao #142757 06/04/2011 9:18 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Tja, knesmerter kan være vanskelig å diagnostisere. Kan jo feks være slitne menisker i begge knær, som for mange ikke gir smerter når man trener styrke. Når man trener styrke er det langt mindre krav til knestabilitet enn ved skikjøring. Et tips kan jo være å systematisk trene stabilitet rundt knærne sommmer'n igjennom og se om ting blir bedre neste sesong. Får du forresten vondt i knærne når du jogger? Verker knærne når du sitter lenge i bilen eller f eks på kino?

On another note: Spesialister og fancy titler er ikke en garanti for at den som undersøker deg har peiling eller ei...

Mao #142758 06/04/2011 9:45 AM
Medlem
Medlem

Pokker, hvorfor tenkte jeg ikke på stabiliseringsøvelser. Blir nesten flau nå (blush).God idé kjetims!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå