Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tilpassing støvler
#142555 15/03/2011 8:36 AM
royb Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er det noen her som har erfaring med å bruke varmluftspistol til å blokke støvler?

Har ett par Black Diamond Factor, som kniper litt utsiden av foten rett bak lilletåen på begge føttene.

Kan jo ikke være verre enn å lage til noen kiler inni, varme opp skoen på utsiden på det punktet og klemme igjen med klemmene på skoen.?

Eller er eg helt på bærtur?

Del dine erfaringer.

Mvh

Roy

Ikke så enkelt
royb #142556 15/03/2011 12:06 PM
Fersking
Fersking

Jeg prøvde denne teknikken på et par Lange WC 150 en gang. De har en lestbredde på 92 mm og blokking må alltid gjøres for at de skal passe. Det går greit å varme opp skallet til det blir mykt og plastisk, men det har en lei tendens til å gå tilbake til opprinnelig fasong når du tar bort presset. Derfor må det blokkes ut betydelig mer enn det resultatet du ønsker å oppnå, og presset må opprettholdes til plasten er helt nedkjølt. Jeg ga opp og fikk hjelp av en forhandler.

Bare å prøve
royb #142557 15/03/2011 12:35 PM
royb Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Om skallet går tilbake til originalform, så kan vel ikke den store skaden skje om eg prøver litt. er vel bare å la kilen stå i over natten.Tenkte eg skulle lage en kile i tre, som eg lar stå på tvers i skoen fremme. Kilen deler eg i to slik at eg kan presse den ekstra ut ved å legge flere plater imellom disse to.Verdt et forsøk.

Re: Tilpassing støvler
royb #142558 15/03/2011 3:21 PM
Fersking
Fersking

Jeg gjorde det med mine støvler her for noen uker siden. De klemte litt på storetåa. Jeg satt de fast i skrustikka og varma opp fra utsiden til plasten blei god og myk. Så brukte jeg skaftet på en stor skrutrekker og "masserterte" det litt ut fra innsiden. Dreiv på med dette til plasten ble så kald at den ikke trakk seg tilbake. Virka fint for meg :-)

royb #142559 15/03/2011 4:44 PM
Ringrev
Ringrev

Factor er laget i pebax, en type plast som visstnok ikke skal være bare enkel å blokke.Kan være verdt å sjekke litt rundt det før man setter i gang.

Jeg har selv et par Factor som klemmer litt på samme punkt på begge sko, jeg sendte mail til Surefoot om blokking.De bekrefter at pebax kan være vanskelig å blokke, og dersom det skal blokkes mye så anbefaler de heller en annen type støvler.(jeg leser da annen type plast enn pebax)

Jeg tror ikke jeg trenger å blokke mye, så jeg tar sjansen på en tur til Surefoot, jeg tør ikke å tulle med pebaxskoene mine selv.

royb #142560 15/03/2011 5:16 PM
Avhengig
Avhengig

Om det bare er snakk om litt ekstra plass du trenger så vil jeg foreslå å "koke" støvlene også ta de på deg for deretter å spenne de så hardt som mulig og gå med de til de har blitt klade igjen. Hadde et par støvler som var ett nr for små for noen år siden og da fikk selv jeg som har smal fot problemer med at de pressa mange steder. Siden jeg liker at skoene sitter tight ville jeg ikke blokke de så da brukte jeg denne metoden og vips funka de perfekt!

Man bør ikke kødde for mye med varmepistol på egenhånd da kan kan smelte hull i støvlene eller varme de på feil plasser og vips har du en sprukket støvel og da er det ikke lenger litt press på foten som er et problem.

Koking
royb #142561 15/03/2011 6:49 PM
royb Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ole-Kr: Hvordan "kokte" du støvlene? Vil det ikke da være fare for at andre deler av støvlene også vil bøye seg?Fant frem til hvilken temperatur det skulle være på pebax når en skulle blokke ut, og eg tenkte bare å kontrollere dette ved hjelp av et IR termometer.

Er allerede igang med å tegne skisser på kilene.

Har litt problemføtter og har Strolz-sko fra før, men disse er ikke så turvennlig, både stivhet og vekt. Dessuten er de 10 år gamle, så hver gang de taes av etter en skidag rydder eg lokalet.BD-Factor var de bredeste skoene med gåfunksjon (102mm), så eg tenkte å prøve å tilpasse disse.

royb #142562 15/03/2011 7:30 PM
Avhengig
Avhengig

Det finnes flere måter å koke de på,men måten jeg gjorde det på var at jeg tok en kjele med vann satte den til koking puttet fremere del av støvelen oppi hvor jeg hadde mine problemer og lot den stå der å mørne en god stund. Da var det kun partiet hvor mitt problem var som ble varmet opp så mye at det utvidet seg når jeg spente støvelen. MAn kan jo også gjøre dette med varme pistol,men da er faren for å ødelegge plasten større. Har jobbet i skibutikk og drev en del med støvel tilpassing. Vi brukte mye varme pistol men hadde en kolega som klarte å smelte et par støvler lurer faktisk på om det var et par strolz sko. Forskjellen på perfekt og for mye er veldig kort når man holder på med varme pistol så er man ikke veldig nøye kan man i værste fall ende opp med hull,sprekker eller deformert sko. Bruker man hodet og tar det i rolige steg kan det meste funke om man absolutt ikke vil gå til noen som gjør dette daglig. Problemet om det går galt er jo at man står der uten støvler til slutt og ingen andre en seg selv å skylde på...hehe

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå