Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Har bransjen ett kollektivt ansvar ved snøskred?
#142380 04/03/2011 2:11 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 163
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 163

"Bransjen" (butikker, skiprodusenter, produsenter av bindinger, støvler og annet stash) pusher veldig hardt dette med frikjøring for tiden. Se bare på videoen fra Skitestivalen, de vil ha deg opp og utenfor løypene. Når en jypling på Intersport selger deg ett par feite planker, har da selgeren og/eller butikken noe ansvar for å opplyse om farene ved offpiste kjøring? Kanskje de bør bestrebe seg på å selge deg en skredsøker og ett kurs i samme slengen?

Vi er alle ansvarlige for egne handlinger, men så lenge aktørene bruker bratt kjøring som ett markedsførings element, mener jeg de bør bestrebe seg på å fokusere mer på sikkerhet enn de gjør. Ikke alle som kommer inn i butikken har like mye peiling som de kanskje gir uttrykk for.

Jeg er av den oppfattingen av at en trenger ett kollektiv heving av kunnskapen om snøskred i butikkene og at de per dags dato langt fra gjør nok.


Re: Har bransjen ett kollektivt ansvar ved snøskred?
Bare Stian #142381 04/03/2011 5:17 PM
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 119
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 119

Jeg men er ikke dette er et ansvsr bransjen skal ta, men jeg mener det er et statlig ansvar. Vi bor i et land der det er fjell og snø. Derfor mener jeg staten må gå inn å holde kurs for barn og unge. Dette gratis så klart, på skole. Jeg tror ikke det går ann å legge et sånn ansvar på bransjen, men at dem kan bli flinkere til å kjøre mer salg av snøsikkerhetsutstyr. Det kan dem helt klart bli. (mulig legge en skredpakke inn i en pakke løsning på ski)?


Re: Har bransjen ett kollektivt ansvar ved snøskred?
Bare Stian #142382 05/03/2011 12:24 AM
Registrert: Oct 2015
Innlegg: 225
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Oct 2015
Innlegg: 225

Alpinanleggenes Landsforening som utarbeider retningslinjene for anleggene i Norge sier følgende:

"Skiområder (det frie skiområdet og off-piste) som ligger utenfor de merkede, sikrede og kontrollerte nedfartene er ikke en del av alpinanleggets tjenestetilbud og alpinanlegget har derfor i utgangspunktet ikke noe erstatningsansvar for eventuelle ulykker/uhell i disse områdene. All skikjøring skjer på skiløperens eget ansvar alene.

De mest populære områdene har ofte en naturlig tilgjengelighet fra heisen. Disse kan - fordi de benyttes av mange skiløpere - oppfattes som en del av anleggets nedfartstilbud. Ved inngangen til slike områder er det derfor viktig å informere om at skiløpingen skjer på skiløperens eget ansvar og at området hverken er merket eller sikret. Se skiltoversikten. Dette for å forebygge eventuelle misforståelser om at området tilhører anleggets ordinære nedfartstilbud.

ALF har i samarbeide med Geoteknisk Institutt utarbeidet et system for skredvarsling basert på den internasjonale skalaen. Det er utarbeidet etvarslingsskilt som utover å varsle faregrad, gir god informasjon om bakgrunn for varslingen og hvordan skiløpere bør forholde seg. Se skiltoversikten.Forutsetning for å benytte systemet er opplæring av NGI eller av anlegg som benytter systemet."

http://www.alpinanleggene.no/pictures/dppic/f85658.pdf

Med andre ord så fraskriver alpinanleggene seg fra alt ansvar og ALF (landsforeningen) har brukt ganske masse advokatpenger på å få dette formulert dette.

Den siste delen ang sammarbeidet med NGI er HELT utdatert og skredfareskalaen har blitt revidert MANGE ganger siden dette ble skrevet før år 2000. Tro meg når jeg sier at det ikke er NGI sin feil at det ikke er blitt gjort noe mer med dette...


Re: Har bransjen ett kollektivt ansvar ved snøskred?
Bare Stian #142383 05/03/2011 1:57 AM
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 172
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 172

Flere og flere selgere spør (heldigvis) om du trenger/har skredutstyr ved kjøp av offpiste utstyr, ihvertfall hvis du handler på et sted hvor de har peiling. Må jo også si at veldig mange butikker har blitt flinke til å promotere disse produktene. Fokus på hvordan man skal bruke utstyret er det derimot verre med og her er tilbudet generelt for dårlig.

Det staten evt kunne ha gjort er å pålegge alle som skal ferdes i skredterreng om å ta et skredkurs. På den måten ville da butikkene vært pliktige til å opplyse om dette.


Ærlig talt!
Bare Stian #142384 05/03/2011 8:54 AM
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 261
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 261

Tenk på konsekvensene av mer regler, folkens!


Ansvar
Bare Stian #142385 05/03/2011 9:13 AM
Registrert: Feb 2015
Innlegg: 233
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Feb 2015
Innlegg: 233

Glem alt om å la staten regulere dette. En ting som gjør Norge unik er reglen om å kunne ferdes fritt i utmark.

Tilbuddet er generellt veldig bra i Norge, der er masser av muligheter for de som vi ha skredkurs. At utstyret er såpass dyrt ser jeg som et større problem. Er du 18 å student da er 3-5000 for en full skredpakke mye penger. Da blir det fort 5-8.000 for skredpakke+kurs.

PS: Der er hvert år mange fler som skader sig i alpinanlegg men her er der ingen regler. Hehe, hva med alkoholforbud i bakken :wink Eller spesielle bakke for dansker? winkwink


 
 
Re: Har bransjen ett kollektivt ansvar ved snøskred?
Bare Stian #142386 05/03/2011 9:36 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 163
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 163

Staten skal holde seg langt unna dette, i den forstand at de skulle ha laget regler. Det de burde gjort er å etablere ett fungerende og effektivt skredvarslingssystem i Norge som det var mulig å forholde seg til.

Mitt poeng var at nå som bransjen faktisk tar i bruk offpistkjøring i markedsføringen sin mot "normale" forbrukere, burde de da ikke gjøre mer enn de gjør i dag? Jeg har selvt stått å hørt på selgere som prakker på relativt ferske skikjørere ganske hårete utstyr, uten at faremomenter blir nevt ved ett ord.


Re: Har bransjen ett kollektivt ansvar ved snøskred?
Bare Stian #142387 05/03/2011 10:11 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 94
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 94

Er litt problematisk med skredvarslingsystem/gradering og, ikke det at vi ikke skal ha det da. Bare tenker at enkelte kun forholder seg til hva slags grad av skredfare er varslet.Hvordan er det med skiresorts i Norge forresten? Er det noen der som reklamerer for offpiste?


Re: Har bransjen ett kollektivt ansvar ved snøskred?
Bare Stian #142388 05/03/2011 5:46 PM
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 179
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 179

Det burde kommet en reklamfilm ala suveren suverin som på 90 tallet om skredfaren ved å bevege seg i fjell på vinteren, langrenn som alpint.


Skiutstyr og skred
Bare Stian #142389 05/03/2011 7:01 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 23
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 23

Det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom feite ski og kjøring i skredutsatt terreng. Tror ikke bransjen skal være nødt å ta noe spesiellt ansvar her. Det er selvsagt mer fokus på bratt kjøring når du har ski som takler dette bra, men det er mange som kaster seg utfor bratte og utsatte steder med vanlige fjellski. Enig med de som mener at hver må være sitt eget ansvar bevisst, men savner bedre skredvarsling fra myndigheter.


Re: Har bransjen ett kollektivt ansvar ved snøskred?
Bare Stian #142390 06/03/2011 6:41 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 239
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 239

bladet fri flyt er vel den enkeltaktøren som uten tvil har fått flest folk ut av løypene, ikke bare lesere men følgere av kulturen som nærmest har oppstått. De har vel alltid skrevet mye om skred, og i og for seg gjort sin del av jobben, men alle bladforsidene med urørt snø treffer fler enn den litt kjedelige teksten som påpeker fare...

Når jeg tenker på det kan man jo nevne reklamene jeg ser på siden når jeg skriver dette, høgskolen i narvik, "ski in- ski out" ogbilde med urørt snø som iallefall gir inntyrkk av å være veldig bratt, har en evt frifluftslivsgruppe der skredutstyr og låne bort og evt kurs? Det burde de... Den andre annonsen er for fri flyts ute magasin, hvor tre av tre eksempelforsider er av utenfor-løypene kjøring...


yeah
Bare Stian #142391 06/03/2011 5:52 PM
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 15
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 15

Sitat booun: Når jeg tenker på det kan man jo nevne reklamene jeg ser på siden når jeg skriver dette, høgskolen i narvik, "ski in- ski out" ogbilde med urørt snø som iallefall gir inntyrkk av å være veldig bratt, har en evt frifluftslivsgruppe der skredutstyr og låne bort og evt kurs? Det burde de...

Ofoten friluftsråd arrangerte skredkurs til 100,- i går...

http://www.ofotenfriluftsrad.no/nyheter_vis.asp?nyhetid=61


 
 
Re: Har bransjen ett kollektivt ansvar ved snøskred?
Bare Stian #142392 06/03/2011 6:24 PM
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 47
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 47

jeg tror mye av problemet ligger i den "Falske tryggheten" mange har når de er rett ved ett alpinanlegg i norge. når jeg var i alpene i vinter ferien passet jeg veldig på og holde meg innafor løypene, men når jeg er i norge tenker jeg ofte at det ikke er spesielt bratt, eller farlig. Redslen forsvinner samtidig som skiegenskapene kommer. Tenker selv lite over det hvis jeg tar meg en tur utenfor løypene i norge, det er først i etterkant at jeg tenker det kunne vert en potensiell fare.


Re: Har bransjen ett kollektivt ansvar ved snøskred?
Bare Stian #142393 06/03/2011 6:36 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 28
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 28

Butikkene har da vel pokker meg ikke noe ansvar om folk kjøper pudderplank og vil kjøre offpiste. Blir jo det samme om man skal si at kjøper du deg en bil som har turbo og 150++ hk i motor,må du ha kjørekurs!!!! Hver og en får stå for sine handlinger, offpiste = risiko. Dere som ikke skjønner hvordan man vurdere skredfare eller ei,ha dere på kurs,betal og vær fornøyd. Har du ikke penger til a betale for kompetansen, gi faan å fra på ski slik at andre folk slipper å bruke fritia si på leite etter folk....Dog, les selv på internett, bøker etc..er gratis det.

Så til dere som mener dette er et statlig/butikkene ansvar....skjerp dere og hold dere i løypa....og la oss andre få tråkke ned pudderet.


Re: Har bransjen ett kollektivt ansvar ved snøskred?
Bare Stian #142394 06/03/2011 7:21 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 163
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 163

Sitat Trønderfår:Butikkene har da vel pokker meg ikke noe ansvar om folk kjøper pudderplank og vil kjøre offpiste. Blir jo det samme om man skal si at kjøper du deg en bil som har turbo og 150++ hk i motor,må du ha kjørekurs!!!! Hver og en får stå for sine handlinger, offpiste = risiko. Dere som ikke skjønner hvordan man vurdere skredfare eller ei,ha dere på kurs,betal og vær fornøyd. Har du ikke penger til a betale for kompetansen, gi faan å fra på ski slik at andre folk slipper å bruke fritia si på leite etter folk....Dog, les selv på internett, bøker etc..er gratis det. Så til dere som mener dette er et statlig/butikkene ansvar....skjerp dere og hold dere i løypa....og la oss andre få tråkke ned pudderet.

Tydeligvis en sint mann du.....poenget var ikke AT de selger pudderplanker, men at de faktisk bruker offpistekjøring aktivt/agressivt i markedsføringen. Jeg er helt enig i at alle er ansvarlige for seg selv og sine handlinger. I en perfekt verden, ville kanskje alle ta sine forhåndsregler, alle ville kunne nok om skred til i størst mulig grad unngå dem. Men det er jo ikke slikt og jo mer liv man kan spare, jo bedre er det.

Jeg mener bare det er litt uforsvarlig å selge inn breie planker til noen som tydeligvis ikke har så mye erfaring uten en gang å stille noen kritiske kontrollspørsmål.

Det er i alle fall en utvikling som ikke er bra for oss som liker å ferdes utenfor løypene.


Re: Har bransjen ett kollektivt ansvar ved snøskred?
Bare Stian #142395 07/03/2011 9:58 AM
Registrert: Feb 2015
Innlegg: 110
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Feb 2015
Innlegg: 110

Sitat Bare Stian:Jeg mener bare det er litt uforsvarlig å selge inn breie planker til noen som tydeligvis ikke har så mye erfaring uten en gang å stille noen kritiske kontrollspørsmål.

wtf? Skal intersport nekte å selge meg ski fordi jeg fremstår som lite kompetent? Dette blir for dumt. Når selgeren prøver å selge meg sikkerhetsutstyr så har jeg en snikende følelse av at dette ikke er fordi han er bekymret over min sikkerhet.

Staten burde absolutt involvere seg, eksempelvis ved å inndra statsborgerskaptet til Truls Fyhn.



Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå