Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skipakke til nybegynner? on- /offpiste
#142347 28/02/2011 11:12 PM
jdmik Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, starter denne tråden med å beklage hvis dette har vært oppe 1000 ganger før, er ny her smile

Jeg er ute etter et par ski (twintip/carving - kom med innspill) som jeg kan bruke både on- og offpiste. Med andre ord en god allroundski.

Jeg har tenkt å bestille fra utlandet, så jeg tenker på en pris rundt 1000EUR (~8000 NOK) for ski, bindinger og sko som jeg kan ha i noen år.

Hvis jeg skal offpiste så trenger jeg vel Randonee-bindinger? Kan jeg ev. montere slike bindinger på twintips?

Og så til sist, et par gode sko. Jeg er forberedt på å legge ut en del for å få en god sko.

Håper på en del innspill angående hvilke ski, bindinger og sko jeg bør velge.

JESTING SPORT
jdmik #142348 01/03/2011 10:04 PM
a7r Offline
Fersking
Fersking

om du har tenkt og legge så mye penger i det så hadde jeg tatt meg en tur til JESTING SPORT på alnabru (også nettside) der for du den hjelpen og servicen du trenger til kjøp av utstyr. gode priser og uvanelig god service

Re: Skipakke til nybegynner? on- /offpiste
jdmik #142349 01/03/2011 10:50 PM
Medlem
Medlem

Ikke bestill støvler på nettet før du har vært i noen butikker å prøvd de på foten først hvertfall. Om du skal ha randonee bindinger avhenger vel litt av om du tenker å gå mye for å finne god offpiste, eller om du tenker mest å benytte deg av heisnær frikjøring.Tipper du også her på forumet bør informere om din høyde/vekt, kjørestil,kunnskaper.K2 Pep fujas kanskje? er visst en god allroundski, men snakker ikke av erfaring selv, litt småsugen på den skia selv. :-)

jdmik #142350 02/03/2011 2:39 AM
jdmik Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for alle svar så langt!

Er ikke så mange skiheiser i nærheten av der jeg bor, så det blir nok randone-binginger ja. Hvordan er disse i bakken?

Jeg er ca 180 høy og rundt 80 kg. Er som sagt ganske nybegynner, men ønsker å investere i ordentlig utstyr som holder i et par år.

jdmik #142351 02/03/2011 9:32 AM
Ringrev
Ringrev

Vil tro at K2 Coomback med Marker Tour eller fritschi kan være noe for deg. Det er utstyr som er lettkjørt og lettbrukt, og samtidig kan holde lenge. Du kan nok sikkert velge noe smalere også, men da blir det vanskeligere offpiste....

På støvvelfronten, så heller jeg nok mot at du bør kjøpe noe forholdsvis stivt - noe fra testen i siste fri flyt? Stive sko gir støtte...

Hvis du ender opp med å bli en topptur-entusiast, så ender du veldig fort opp med dynafit-bindinger...og kanskje noen lettere sko og ski....og hvis det blir mer bakke så er det andre alternativ som er bedre....men alt i alt så er nok kombinasjonen coomback+marker tour en god allround pakke for de som ikke kjører alt for hardt.

jdmik #142352 02/03/2011 11:32 AM
Fersking
Fersking

Noe du bør tenke på er at billigere ski ofte er mer tilgivende (=lettere å få til å gjøre det du vil at de skal) enn dyrere, rett og slett fordi de er beregnet på nybegynnere mens de dyrere skiene er beregnet på erfarne. Mao vil du antakelig ha det gøyere med "billigski fra Intersport" enn et par splitter nye ski til mange tusen. Samtidig er nybegynnerski stort sett rundt 75 - 85 mm - ganske typisk bakkeski.

Mitt lille tips er å bruke nesten alle pengene dine på støvler, også kjøpe et par relativt billige ski i tillegg (som du er forberedt på at du må bytte ut etter en sesong eller to). Støvler er umulig å anbefale, rett og slett fordi det som er riktig støvel for deg er en støvel som passer foten din. Støveltester eller hvilke andre liker er egentlig ganske uinteressant, du skal ha en støvel som trykker jevnt over foten og holder hælen nede (les litt her: http://www.epicski.com/wiki/boot-fitting-which-boot-will-work-for-me). Har den i tillegg flex rundt 90 - 100 har du støvel for maaange år fremover.

Vanlige alpinbindinger er bedre i bakken enn rando (bygger mindre og er stivere), men Marker Tour er nok en bra anbefaling (har ikke prøvd den selv, da). Husk at feller blir en tusenlapp ekstra.

Innser at dette kanskje var fryktelig lite konkret og lite hjelpsomt... Håper du får noe ut av det, da...

jdmik #142353 02/03/2011 11:35 AM
Medlem
Medlem

Sitat jdmik: Er som sagt ganske nybegynner, men ønsker å investere i ordentlig utstyr som holder i et par år.

Du bør i så fall teste en del utstyr først. Dersom det blir vanskelig bør du vurdere å kjøpe noe billig/brukt utstyr først. Det er vanskelig å forutse sine behov før man har opparbeidet seg litt erfaring. Det bruksområdet du ser for deg nå, kan stille seg anerledes etter noen skidager, så det er vanskelig å treffe riktig på det første skikjøpet. Det er også mye og sette seg inn i, spenn, rocker, stivhet, sidecut, svingradius osv..

I tillegg kommer dine personlige referanser, du vet kanskje ennå ikke om du foretrekker stive eller myke ski, lange eller korte osv... Ergo er det vanskelig å bedømme rådene som du får fra andre. Et annet poeng er at det utstyret du foretrekker som nybegynner kanskje ikke er det samme som du foretrekker etter at skiferdighetene dine har økt. Eksempelvis mener jeg at man generelt kan si at man foretrekker lengre ski etter hvert som man får økte skiferdigheter.

Utstyr
jdmik #142354 02/03/2011 3:29 PM
Medlem
Medlem

Du må nok bare forberede deg på at dette langt i fra er det siste utstyret du kjøper hvis du får litt dilla på skikjøring (og utstyr). Ta det som en gave :wink.Du bør uansett tenke deg litt godt om før du bestemmer deg og ikke hoppe på det første og beste bare fordi du får en god pris.

jdmik #142355 02/03/2011 4:28 PM
Ringrev
Ringrev

Ikke umiddelbart enig i tipset om å kjøpe en begynnerski: de er ofte livløse og gir feil tilbakemeldinger.

Tror kanskje det ideelle hadde vært en litt myk ski med tre-kjerne. Rundt 90mm under foten. 18-20m radius. Da får du en ski som er litt mer bakke-orientert enn Coomback'en jeg anbefalte over...men litt vanskeligere offpiste.

Tipset om coomback kom fordi jeg samboeren min elsker den skien (dvs dame versjonen) når det ikke er is. Det er ikke noen carving ski...men den gjør offpiste enkelt.

MEN: Selvsagt enig i at det er vanskelig å gi tips. Ski er en individuell greie. Jeg likte ikke coomba bortsett fra når det var veldig mykt...men er også i en helt annen kategori (Har kjørt ski i 38,5 av mine 40 år...og har kjørt mye alle årene)

jdmik #142356 02/03/2011 4:29 PM
Ringrev
Ringrev

Husk også at de skoene du bør kjøpe ofte er litt trange i butikken. Innersko utvider seg gjerne et halvt nummer. De fleste nybegynnere kjøper for store sko.

jdmik #142357 02/03/2011 4:53 PM
jdmik Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for veldig bra respons!

Jeg lurer på hvordan er twintip kontra carvingski? Heller litt mot twintip nå, siden jeg hører folk sier de er morsommere å kjøre med i bakken, mens carving blir "tungt".

Jeg kommer nok til å kjøre 50/50 offpiste og on-piste, så det blir litt dumt å kjøpe to par ski som førsteski. Er ikke myke ski dårlige offpiste?

jdmik #142358 02/03/2011 9:09 PM
Ringrev
Ringrev

Forstår ikke problemstillingen - du kan få begge deler...dvs carvingski med twintip. Hvis du skal kjøre baklengs ville jeg kjøpt twintip, ellers ville jeg ha kjøpt vanlig bakende på skien. Men, hvis du med carving mener en ski med mye innsving...så kan det være tyngre enn en ski som er rettere, men det spørs hvordan du vil kjøre. Å carve med en rett ski er veldig tungt! Det er alltid tyngre å holde et skjær enn å skrense...

jdmik #142359 02/03/2011 9:37 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Finnes maaaange myke offpist-ski, f.eks rene pudderplanker som Hellbent og EP Pro. Men det finnes pinnestive offpist-ski også, som f.eks Whitedot Ragnarok og Salomon El Dictator. To vidt forskjellige bruksområder, der de to førstnevnte er pudder-jibb og de to andre er fartsmaskiner ned storfjellet.

Du er ikke ute etter noen av delene. Poenget er at det er tusen forskjellige varianter av flex, sidecut, rockerprofiler og minst like mange meninger.

Skal du bruke skiene allround 50/50 bakke/offpiste og du er nybegynner, er min mening som følger: 90-100mm på midten, liten rocker, ikke kjempemyk, ikke kjempestiv, ikke for lang, 18-20m svingradius. Du vil erfare at etter en sesong på skiene, vil du ha en mye større kunnskapsbase for å kjøpe dine neste par ski. Kjøp gjerne brukte ski, mye bra på markedet. Bruk penga på bra sko som sitter bra.

jdmik #142360 02/03/2011 9:42 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Om du skal kjøpe twintip eller ei, bestemmes som sagt av om du har planer om å kjøre baklengs eller ei. Om du er ny på ski, så tenker jeg det er greit med twintip. Greit å ha muligheten og leke seg litt med å kjøre baklengs, skader iallefall ikke ;-)

jdmik #142361 02/03/2011 11:01 PM
jdmik Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tror det blir twintips på meg, da det virker lettere å lære seg litt triks og ha det litt gøy med de smile

Hvilke bindinger anbefales av typen randonee?

jdmik #142362 02/03/2011 11:09 PM
Entusiast
Entusiast

Marker har gode bindinger, men etter min erfaring knekker stopperene lett.Men det er vel mer for de som kjører Park?

jdmik #142363 02/03/2011 11:41 PM
Medlem
Medlem

Du har Marker ja.. Marker Duke og Marker Baron, disse er ikke så gode på lengre toppturer, litt tunge er dem Så har du Marker Tour F10 og F12. Dynafit har også mye toppturbindinger. Det er vel slik at enkelte bindinger, har mye fokus på oppturen, og at det da kan gå utover egenskapene på nedturen og motsatt. Tipper noen andre kan svare bedre enn meg, selv er jeg av typen som rusler de meterne ekstra for å komme meg til områder i nærheten av bakkene, inntil videre :-)

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå