Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvilket lim til montering av bindinger?
#142176 18/03/2011 12:24 PM
KAP Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal montere Fritschi freeride pro, lurer på hvilket lim som er lurt å bruke? Hva med tech 7? Dette er fleksibelt.

Er plastplugger bra for å plugge gamle hull i skia med?

Re: Hvilket lim til montering av bindinger?
KAP #142177 18/03/2011 12:47 PM
Medlem
Medlem

Nå har jeg ikke erfaring med å montere bindinger (enda).Har lest litt om det og jeg hadde ikke brukt Tech 7 om jeg skulle montere binding på mine ski. Når det er sagt er det sikkert mulig å bruke og det vil nok tette for fuktighet, det er jo en av grunnene til å bruke lim i skruehullene. Selv hadde jeg brukt et langtidsherdende epoxylim. Salomon sin "Shop Practice Manual" sier "Salomon Glue or Epoxy".Spiller ikke så stor rolle hva du putter i hullene så lenge det blir tett og sånn noenlunde pent. Har du tenkt å bruke hullene på nytt med den gamle bindingen kan det være et poeng å bruke noe du kan få lett ut igjen.

KAP #142178 18/03/2011 6:16 PM
Ivrig
Ivrig

Limtype har vært diskutert mange ganger her, og det er uenighet. Spør gjerne på en større sportsforretning.

Plastplugger gjør det veldig enkelt å gjenbruke gamle hull og anbefales.

Personlig erfaring med lim: Benytter oftest korttidsherdende epoxy. Da er det lettere å demontere bindingene enn ved bruk av langtidsherdende. Noen mener epoxy ikke er egnet gunnet vanskeligheter med å demontere. Men, sitter skruene hardt er det bare å varmkjøre dem med en liten "bit" så er de lette å ta ut.

KAP #142179 18/03/2011 7:12 PM
Medlem
Medlem

Kjør på med lim fra Wintersteiger. Det vi bruker i sjappa, og det sitter som betong

KAP #142180 19/03/2011 12:18 PM
Fersking
Fersking

Sitat Animal:Limtype har vært diskutert mange ganger her, og det er uenighet. Spør gjerne på en større sportsforretning.Plastplugger gjør det veldig enkelt å gjenbruke gamle hull og anbefales.Personlig erfaring med lim: Benytter oftest korttidsherdende epoxy. Da er det lettere å demontere bindingene enn ved bruk av langtidsherdende. Noen mener epoxy ikke er egnet gunnet vanskeligheter med å demontere. Men, sitter skruene hardt er det bare å varmkjøre dem med en liten "bit" så er de lette å ta ut.

<p></p>
Skulle inte rekommendera korttidshärdande epoxy, det härdar för snabbt och tätar inte särskilt bra. Då är bindningslim bättre. Ska man använda epoxy, ta långtidshärdande.

KAP #142181 19/03/2011 1:14 PM
Ivrig
Ivrig

Nojlas: Litt uforstående til den?

Har lang erfaring med bruk av korttidsherdende og har aldri hatt problemer, ikke engang på telemarkbindinger for 20 år siden da mange rev bindingene av skien grunnet enten dårlig lim eller vanninntrenging. Jeg blander vanligvis ikke for hele monteringen i ett og skruene er dratt til 2-3 min etter blanding.

KAP #142182 19/03/2011 4:33 PM
Fersking
Fersking

Sitat Animal:Nojlas: Litt uforstående til den?Har lang erfaring med bruk av korttidsherdende og har aldri hatt problemer, ikke engang på telemarkbindinger for 20 år siden da mange rev bindingene av skien grunnet enten dårlig lim eller vanninntrenging. Jeg blander vanligvis ikke for hele monteringen i ett og skruene er dratt til 2-3 min etter blanding.

</p>

Limmets primära uppgift är att täta, inte hålla fast. Ett lim som får längre tid på sig att sätta sig, flyter ut bättre. Snabbärdande epoxi är sprödare då den inte är lika lågmolekylär och innehåller lösningsmedel, och ger därmed lättare sprickor, där fukt kan komma in. Snabbhärdande epoxy fungerar säkert i 9 fall av 10, men min erfarenhet är att långtidshärdande är ett säkrare alternativ. <p>Jag skulle bara använda epoxy på skidmärken som av konstruktionsskäl kräver det. Vanligt swix bindningslim är IMO det bästa i övriga fall.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå