Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Rossignol S7 erfaring og lengde på ski
#141500 10/01/2011 7:30 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Først mine vitale mål; 190 cm høy, 98 kg tung.

Jeg kjører idag Vølkl Mantra 184 cm, 2010-modell. Er godt fornøyd med disse både til pist og off-pist. De flyter imidlertid ikke godt nok i litt dypere pudder, men er lekne og lettsvingte i litt oppkjørt pudder. Mistenker at de er for korte og for smale til pudderdagene.

Jeg har fått anbefalt Rossignol S7. Disse er 115 mm brede og har rocker både foran og bak. Jeg er usikker på om riktig lengde for meg er 188cm eller 195 cm. Bruken vil være off-pist i Vrådal på pudderdagene; skog, 20-50 cm pudder, litt drop og mye trær å svinge rundt. Jeg ønsker en ski som både flyter godt i pudderet og er lettsvingt og leken.

Er takknemlig for om noen har forslag til lengde, erfaringer med S7, evt tips om andre ski som kan passe.

Re: Rossignol S7 erfaring og lengde på ski
pudderjeger´n #141501 11/01/2011 1:19 AM
Fersking
Fersking

Av de to Rossignol S7-modellene du nevner ville jeg nok vurdert den i 195 (kalt Super7. 117 Freeride) framfor den i 188. Jeg nevner noen momenter i denne forbindelse - som du får vurdere betydningen av selv.

Din vekt: Den i 195 har en noe stivere flex enn den i 188. Generelt gir en stivere flex mer stabilitet i litt fart og forhold du kan påtreffe i oppkjørt off-piste, samt de gangene du befinner deg på litt hardere føre enn bunnløst pudder. Samtidig vil en stivere flex gi noe mindre lekenhet i skog generelt sett. Men med din vekt spørs det om ikke 195 er et bedre alternativ.

Din høyde: På tross av at en ski som er 5cm lengre enn deg (og dermed taper litt på manøvrerbarhet ift. en kortere ski) har denne twintip-ski rocker i begge ender. Dette gjør at skia er lettere å manøvrere enn en tradisjonell ski. Dette korresponderer også med omtalene 195-skia har fått (mange testkjørere er "overrasket" over hvor "kort" 195-skia oppleves). Lengden må imidlertid vurderes opp mot at de også skal brukes til skogskjøring (en lengre ski er generelt sett vanskeligere å manøvrere på trange steder, som i f.eks. skog). Men det spørs om ikke "rocker-chamber"-teknologien i en 195-ski utveier bakdelen med en lengre ski i ditt tilfelle.

Hvis du ønsker en mykere ski en S7 i 195, ville jeg vurdert Atomic BentChetler i 192.

Noen testkjørere av S7 i 188 har bemerket at rocker-tuppene flopper en del i oppkjørt terreng og på hardt føre. Kanskje utligner den stivere 195-skia dette problemet noe?

Disse momentene tatt i betraktning ift. din høyde og vekt, ville jeg satset på 195-skia.

Merk:Jeg har ingen førstehåndserfaring med disse skiene. Jeg baserer mine vurderinger på "reviews" på nettet. Har lest mange siden jeg har vurdert skiene selv.

Takk for svar
pudderjeger´n #141502 11/01/2011 6:22 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for et godt og utfyllende svar, Fatboy. Det er jo mange hensyn å ta når en skal kjøpe ski og det er tydeligvis vanskelig å dekke alle behov...

Jeg har også kikket litt på Volkl Gotama i 194 cm. Det ser ut til at de har noen av de samme egenskapene som Mantra, men at de er noe bredere og har en liten rocker. Har du noe erfaring med disse i forhold til mitt bruk?

Bent Chetler var gunstig på pris, men jeg syntes den ble i bredeste laget og oppfattet den som en ren pudderski. Litt usikker på den, men prisen på 4600,- med binding var meget bra.

snø
pudderjeger´n #141503 11/01/2011 6:47 PM
Fersking
Fersking

heisann, jeg fikk nye ski til konfirmasjonen. (første paret twin tips for min del). det var et par "Liberty LTE", som er en allmountain ski. jeg har jo DESVERRE ikke fått prøvd dem enda... så mitt spørsmål er: er snøen på plass i vrådal? evnt litt pudder? jeg er keen på en jomfrutur med skia til helga! smile

hvis jeg tar turen så kommer jeg med en tibakemeld. på skia! ;D

Vrådal
pudderjeger´n #141504 11/01/2011 10:00 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jepp, det var ca 50-70 cm snø i terrenget øverst og meget bra pudderforhold. Det er jo meldt litt påfyll av snø til helgen også, så det ser bra ut.

pudderjeger´n #141505 12/01/2011 12:03 AM
Fersking
Fersking

Gotama er jo en velkjent ski og som iflg. omtaler skal ha et relativt stort bruksområde (pudder, oppkjørt off-pist og pist). Men igjen uttaler jeg meg om ski som jeg ikke har prøvd. Skia har noe kalt "extended low profile" (ELP), som betyr at "rockeren" starter langt inn på skia (i denne forstand har den ikke en liten rocker), men uten å ha en så høy profil som andre rocker-ski kan ha. Dette skal redusere "flapping" som andre høyprofilsrocker-ski kan ha, samtidig som at den er lettere å initiere i sving enn en mer tradisjonell ski (f.eks. Mantra).Videre skal forskia være stivere enn bakskia. Hvis jeg har forstått det riktig er det er visst tre grader av stivhet som avtar jo lengre bak på ski en kommer. Andre kan sikkert bekrefte/avkrefte om dette stemmer. Det jeg leser av dette er at forskia skal takle oppkjørt snø og hardere underlag bedre enn en mykere forski. Den relativt myke bakskia er fin å ha til myk skogskjøring. En slik kombinasjon skal gjøre at skia får et relativt bruksområde. Den eneste svakheten jeg kan se med dette er at bakskia blir for myk på hardt underlag og i fart. Hvorvidt dette blir et problem i ditt tilfelle, avhenger noe av din kjørestil. Ligger du frampå eller bakpå når du kjører? Som du sikkert skjønner vil det komme bakpå i fart på hardt underlag på en slik ski ikke være optimalt.

Noen minuser med skia:Kvalitet: Volkl har fått negativ kritikk for å lage ski av dårlig kvalitet de siste sesongene (eller bare den siste sesongen). Hva som menes med dette vet jeg ikke. Andre på forumet kan sikkert svare på det.

Bredde og flyt: Er 106mm nok til å gi flyt i myk skogspudder? Jeg veier det samme som deg og kjører på 108mm under midten. Joda, dette gir meg som regel nok flyt - spesielt når farten øker. Imidlertid er ikke farten spesielt høy i skog, hvertfall ikke for min del. Mindre fart kombinert med mykt skogspuddder, kan gjøre at du ønsker mer flyt (men for all del, ift. Mantra gir Gotamaen en del mer). Du sier at 120mm+ blir for mye. Kanskje bør du se etter noe mellom 110-115? - Forbandet være Line som ikke kan lage Sir Francis Bacon lengre enn 182! Dette tror jeg hadde vært en god ski for oss rundt 190 og 100kg.

pudderjeger´n #141506 12/01/2011 12:03 AM
Fersking
Fersking

Gotama er jo en velkjent ski og som iflg. omtaler skal ha et relativt stort bruksområde (pudder, oppkjørt off-pist og pist). Men igjen uttaler jeg meg om ski som jeg ikke har prøvd. Skia har noe kalt "extended low profile" (ELP), som betyr at "rockeren" starter langt inn på skia (i denne forstand har den ikke en liten rocker), men uten å ha en så høy profil som andre rocker-ski kan ha. Dette skal redusere "flapping" som andre høyprofilsrocker-ski kan ha, samtidig som at den er lettere å initiere i sving enn en mer tradisjonell ski (f.eks. Mantra).Videre skal forskia være stivere enn bakskia. Hvis jeg har forstått det riktig er det er visst tre grader av stivhet som avtar jo lengre bak på ski en kommer. Andre kan sikkert bekrefte/avkrefte om dette stemmer. Det jeg leser av dette er at forskia skal takle oppkjørt snø og hardere underlag bedre enn en mykere forski. Den relativt myke bakskia er fin å ha til myk skogskjøring. En slik kombinasjon skal gjøre at skia får et relativt bruksområde. Den eneste svakheten jeg kan se med dette er at bakskia blir for myk på hardt underlag og i fart. Hvorvidt dette blir et problem i ditt tilfelle, avhenger noe av din kjørestil. Ligger du frampå eller bakpå når du kjører? Som du sikkert skjønner vil det komme bakpå i fart på hardt underlag på en slik ski ikke være optimalt.

Noen minuser med skia:Kvalitet: Volkl har fått negativ kritikk for å lage ski av dårlig kvalitet de siste sesongene (eller bare den siste sesongen). Hva som menes med dette vet jeg ikke. Andre på forumet kan sikkert svare på det.

Bredde og flyt: Er 106mm nok til å gi flyt i myk skogspudder? Jeg veier det samme som deg og kjører på 108mm under midten. Joda, dette gir meg som regel nok flyt - spesielt når farten øker. Imidlertid er ikke farten spesielt høy i skog, hvertfall ikke for min del. Mindre fart kombinert med mykt skogspuddder, kan gjøre at du ønsker mer flyt (men for all del, ift. Mantra gir Gotamaen en del mer). Du sier at 120mm+ blir for mye. Kanskje bør du se etter noe mellom 110-115? - Forbandet være Line som ikke kan lage Sir Francis Bacon lengre enn 182! Dette tror jeg hadde vært en god ski for oss rundt 190 og 100kg.

pudderjeger´n #141507 12/01/2011 12:06 AM
Fersking
Fersking

Korreksjon: Ikke et relativt bruksområde, men et relativt stort bruksområde.

Fatboy
pudderjeger´n #141508 12/01/2011 9:28 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Nok en gang takk for et fyldig og godt svar! Jeg har også sett på div forum at Vølkl har fått pepper for dårlig kvalitet. Spesielt Katana har visst vært av dårlig Kina-kvalitet. Vet ikke om dette gjelder de andre modellene også. Leste et sted at Mantra var en av få ski som ble produsert i Tyskland. Mine har ihvertfall tålt juling foreløpig.

Ut fra tester så virker Super S7 som et genialt valg bortsett fra at rocker foran og bak sikkert ikke er så bra for grepet på hardt underlag. Men konge i skogen vil jeg tro. Super S7 er jo bred 117 eller 120 mm på midten, men sies å være lettkjørt og oppleves som kort.

Har troen på lange Vølkl Gotama/Katana da de virker so morsommere utgaver av Mantra, men er veldig usikker på kvaliteten. Det er jo grisekjøring av skia i skogen til tider, med for lite snø og for mange steiner tidlig i sesongen.........

Gotama/S7
pudderjeger´n #141509 13/01/2011 8:25 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Fatboy; Jeg er helt enig med deg, Line SFB ser helt topp ut hadde de bare vært i 190-195 cm.

Har sjekket litt rundt og det kan virke som at Vølkl har tatt tak i mye av problemene med kvalitet. Antall reklamasjoner har visstnok falt dramatisk siste året og det er jo et godt tegn.

Så hvis jeg skal gå for en ski jeg kan bruke til alt, med klar vekt på off-pist/skog, kan det tyde på at jeg bør gå for en Vølkl da jeg er superfornøyd med mine Mantra. Jeg opplever de som lettsvingte under alle forhold, både off piste og i preparert bakke. De mangler bare litt på flyten i pudder, noe jeg antar har med lengde og bredde å gjøre.

Jesting sport mente Gotama var mer lekne i skogen enn Katana, og det er en viktig faktor for meg. Jeg liker kombinasjonen av lekenheten til Mantra samtidig som jeg kan dundre ned som et tog gjennom alle slags snøforhold når jeg føler for det.

Så valget står fortsatt mellom S7, Gotama og Katana og jeg er fortsatt ambivalent. I tester på div skimagasin og forum så scorer jo S7 langt høyere poengsummer enn Katana og enda høyere enn Gotama, så jeg er i tvil....Noen flere som har synspunkter eller erfaringer med noen av disse skiene??

pudderjeger´n #141510 17/01/2011 12:06 AM
Fersking
Fersking

Av S7, Gotama og Katana tror jeg kanskje at Gotama er den som har flest bruksområder. Er mer skeptisk til Katana som en skogskjørings- og off pist ski - den er mer ment for fart på større åpner pudderflater (kjenner ikke til 2011-mod.). S7 sliter mer i pist, men virker som en rå offpiste/skog-ski. En annen ski som jeg tror du vil ha det svært gøy på er 4FRNT CRJ i 188cm. Kanskje er denne optimal for deg? Den lener seg litt i retning av S7, men har etter hva jeg kan se av omtaler et kanskje noe større bruksområde. Skien er testet, og vant Friflyts test i kategorien løssnøjibbeski ifjor. Sjekk ut denne!

Konklusjon
pudderjeger´n #141511 21/01/2011 12:05 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for gode råd! Det måtte en avgjørelse til og det ble Gotama 194 cm. Tror jeg blir fornøyd med dem. Så er det bare å håpe på 30 cm nysnø...........

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå