Av de to Rossignol S7-modellene du nevner ville jeg nok vurdert den i 195 (kalt Super7. 117 Freeride) framfor den i 188. Jeg nevner noen momenter i denne forbindelse - som du får vurdere betydningen av selv.
Din vekt: Den i 195 har en noe stivere flex enn den i 188. Generelt gir en stivere flex mer stabilitet i litt fart og forhold du kan påtreffe i oppkjørt off-piste, samt de gangene du befinner deg på litt hardere føre enn bunnløst pudder. Samtidig vil en stivere flex gi noe mindre lekenhet i skog generelt sett. Men med din vekt spørs det om ikke 195 er et bedre alternativ.
Din høyde: På tross av at en ski som er 5cm lengre enn deg (og dermed taper litt på manøvrerbarhet ift. en kortere ski) har denne twintip-ski rocker i begge ender. Dette gjør at skia er lettere å manøvrere enn en tradisjonell ski. Dette korresponderer også med omtalene 195-skia har fått (mange testkjørere er "overrasket" over hvor "kort" 195-skia oppleves). Lengden må imidlertid vurderes opp mot at de også skal brukes til skogskjøring (en lengre ski er generelt sett vanskeligere å manøvrere på trange steder, som i f.eks. skog). Men det spørs om ikke "rocker-chamber"-teknologien i en 195-ski utveier bakdelen med en lengre ski i ditt tilfelle.
Hvis du ønsker en mykere ski en S7 i 195, ville jeg vurdert Atomic BentChetler i 192.
Noen testkjørere av S7 i 188 har bemerket at rocker-tuppene flopper en del i oppkjørt terreng og på hardt føre. Kanskje utligner den stivere 195-skia dette problemet noe?
Disse momentene tatt i betraktning ift. din høyde og vekt, ville jeg satset på 195-skia.
Merk:Jeg har ingen førstehåndserfaring med disse skiene. Jeg baserer mine vurderinger på "reviews" på nettet. Har lest mange siden jeg har vurdert skiene selv.