Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skredfare i Tr.heim - en lærerik dag
#141176 14/12/2010 6:23 PM
Hilmars Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Det har vært beinkaldt i flere uker i Midt-Norge - litt som i fjor egentlig. I helga slo det imidlertid om og det snødde i bøtter og spann. Det kom ihvertfall en halv meter! Mine nye Boomerang ski skulle vært prøvd, men desverre hadde jeg arbeidshelg :-( Jeg siktet ut tirsdag for da hadde jeg fri. Tirsdag skulle jeg til fjells i Vassfjellet! Herlig - det sitret i beina. Brukte helga til å pløye gjennom "Den lille snøskredboka". Flott bok forresten - kortfattet, rett på sak.

I morges våknet jeg tidlig, pakket utstyr og var på plass da anlegget åpnet. Tok ut radio hos skipatruljen (hvor jeg jobber litt ved siden av vanlig jobb) - øvde litt med skredsøker m.v. og dro så opp i bakken. Et par turer i løssnøen ved siden av de preparerte bakkene først - litt tung snø, men HERLIG!!

Så lettet været litt - på med feller, meldte fra på radio hvor jeg gikk og så labbet jeg i vei. Nå skulle fjellet bestiges og øvelse på vurdering av skredfare skulle gjennomføres. Etter noen hundre meter innover i skogen kom det første "drønnet" - skvatt nesten! Stoppet og vurderte terrenget rundt meg. Ikke bratt her - fortsatte innover mot Svarthammeren. Drønnene kom oftere og nå slo det også sprekker i snøen rundt meg. Et par ganger var "drønnene" så kraftig at snøen på grantrærne rundt meg slapp taket og deiset i bakken. Direkte uttrivelig var det!

Flere steder var det gått mindre ras. Jeg kunne se bruddkanter som jeg anslo til å være 30 - 50 cm høye og der rasene var gått var det bar lyng tilbake. Hva hadde jeg lest i boka; jo vedvarende svake lag pga langvarig kulde. Oppå var det nå en halvmeter med tung snø som både lagde lyd og sprekker. I tillegg var det temperaturøkning fra -3 i bunn til rundt 0 grader her oppe.

Konklusjon: Min konklusjon var at jeg ikke kunne få tydeligere tegn på skredfare - minst faregrad 3 tipper jeg. Jeg som hadde gledet meg sånn til tur til topps og djupsnøkjøring. Jeg gjorde som snøskredboka sa - holdt meg langt unna hellinger som var 30 grader eller mer. Jeg gikk opp Fjellsvingen og var nesten oppe på fjellet, men droppet turen til masta. Lurte meg pent ned igjen. Det ble en tung fysisk økt, men med masse praktisk læring.

Skisenteret setter opp skilt om rasfare...

Re: Skredfare i Tr.heim - en lærerik dag
Hilmars #141177 14/12/2010 7:24 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Nyttig lærdom dette ja. Det er fort gjort å overse tegnene når man er overivrig. Denne gangen var de heldigvis tydelige nok.

Hilmars #141178 14/12/2010 11:10 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Bra post. Og uansett om skikjøring ble så som så, definitivt ikke en bortkastet tur.

Gode valg
Hilmars #141179 15/12/2010 8:27 AM
Medlem
Medlem

Bra at Hilmars tok riktige valg og kom seg trygt hjem etter en lærerik dag! Fint at du liker ?Den lille snøskredboka? som jeg har skrevet ? og at du fulgte rådene :-)

Faresignalene var jo åpenbare når man kan noe om skred, og har sansene åpne og tar til seg den informasjonen som naturen gir. Når signalene er tydelige så vil/bør man ta kloke valg hvis man ikke er bedøvet av ?den menneskelige faktor?. Det viser seg igjen og igjen at det er lett å glemme seg bort når man er gira ? slik at selv naturens tydeligste faretegn er noe vi fortrenger og overse fordi vi vil leke i den deilige snøen.

En amerikansk ulykkesundersøkelse viser at 80 % av de som omkommer i snøskred har omkommet pga ?den menneskelige faktor? hvor de blir så gira at de tar dårlige valg.

Hvor mange her hadde klart å ta til seg faresignalene og derfor velge bort bratt terreng med dyp deilig urørt snø den dagen?

Hilmars #141180 15/12/2010 9:02 AM
Entusiast
Entusiast

Jepp. Det er i år som i fjor, på Oppdal også. Sjekk video for eksempel:

http://www.facebook.com/video/video.php?v=463503747038

Ufint.

Det er vel bare å håpe på en lengre periode med mildvær?

Hilmars #141181 15/12/2010 10:31 AM
Entusiast
Entusiast

Sitat KjetilB:En amerikansk ulykkesundersøkelse viser at 80 % av de som omkommer i snøskred har omkommet pga ?den menneskelige faktor? hvor de blir så gira at de tar dårlige valg.Hvor mange her hadde klart å ta til seg faresignalene og derfor velge bort bratt terreng med dyp deilig urørt snø den dagen?

Denne videoen ble lagt ut på bl.a tgr for noen dager siden og viser veldig bra den menneskelige faktoren. "If it's gonna crack, it's gonna crack right here" sier har i videoen og peker ned mot et klassisk konvekst svakt punkt. Og så kjører han...

Hilmars #141182 15/12/2010 4:14 PM
Fersking
Fersking

Bra artikel som viser at ein kan på tur sjølv om det er skredfare, og ein kan i tillegg lære mykje viss ein er bevisst på det!

Hilmars #141183 15/12/2010 5:46 PM
Hilmars Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hyggelig at dere setter pris på innlegget. Ekstra artig at du Kjetil så det! Jeg føler at jeg var heldig som kunne friske opp og forbedre kunnskapene mine gjennom boka di og deretter dra ut og få se, høre og oppleve mange av faresignalene - det var både litt skremmende og svært lærerikt. Litt skremmende fordi vi i Vassfjellet ikke er særlig vant til reell skredfare og følgelig lett kan gå i den fella å tro at det alltid er trygt. Slik vinteren har startet tror jeg det er viktig å ha litt fokus på dette nå. I Trondheim er det nå relativt mildt og det forventes et kraftig snøfall i morgen (torsdag) for deretter å bli kaldt igjen (minus 14 - 16 grader) til helga...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå