Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg av støvel og ski til freeride
#140899 28/11/2010 9:43 PM
kask Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,

Er på jakt etter et par gode freeride støvler og ski. Etter å ha stått 15 år på telemark har jeg nå lyst til å gå over til det gode gamle...

Lurte derfor på hva folk mener om de ulike valgene nedenfor. Skal nevnes at utstyret kommer til å bli brukt på østlandet så dermed blir det hovedsakelig skogsbasert løssnøkjøringSki:Valget står mellom K2 Obsethed, Atomic Ben Chetler og Armada JJ.

Støvler:Her er jeg veldig usikker men har prøvd Dynafit Titan TF-X, Salomon Quest Pro og FullTilt Konflict. Tenkte jeg også skulle prøve Salomon Ghost samt Black Diamond Factor.

Jeg kommer nok til å bruke skiene primært nedover, men vil ha mulighetene til å gå... Sånn sett er vel FullTilt og Ghost utelukket, eller kan det la seg gjøre? Videre har jeg hørt en masse advarsler om å ikke velge for stive støvler etter å ha stått på telemark pga faren for beinhinnebetennelse... Er det noen som har hatt problemer her?

Mange spørsmål her, men håper noen kan hjelpe meg med noen av disse:)

Re: Valg av støvel og ski til freeride
kask #140900 29/11/2010 5:03 PM
kask Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ingen som har noen erfaring med noe av dette??

kask #140901 29/11/2010 6:49 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Heisann!

Jeg har selv valgt Atomic Ben chetler til skogskjøring, men alle skiene du nevner er designet for BC-jibbing og lek. Valget sto hovedsakelig mellom JJ og Ben chetler og jeg valgte sistnevnte pga at de skal være hakket mer fartstabile, pluss at jeg likte grafikken bedre. Det er alltid vanskelig å skulle anbefale ski til andre, men alle nevnte ski er generelt sett svært populære, så jeg tror du uansett blir fornøyd.

Når det kommer til støvler kjører jeg selv på Scarpa Typhoon og er så langt kjempe fornøyd. En flex på 110, lav vekt og de har gåfunksjon. Gåfunksjon er nesten et must når man skal gå lengre turer. I utgangspunktet burde du finne en sko som passer foten din og ta det derfra.

Jeg kjenner ikke til problematikken rundt overgangen fra telemark til alpint.

kask #140902 29/11/2010 9:12 PM
kask Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar:)

Er helt enig i at Atomic sin modell ser mye bedre ut og dersom den er mer fartsstabil er det definitivt et pluss!

Skal sjekke ut Scarpa-støvlene

titan
kask #140903 30/11/2010 3:02 PM
Fersking
Fersking

Heisann.

Dynafit Titan skoen har jeg brukt et års tid.Den er som en tøffel på foten og utrolig god å kjøre med.Har selv stått 15 år på telemark før jeg kjøpte rando utstyr i fjor. Må innrømme at jeg digger skoene. Ski jeg bruker er Liberty Helix og Double Helix.Utrolig herlige på storfjellet og i skoen. Lekne og spretne samtidig som de tåler fart og knuser "oppbrukt" pudder. Har kun vært to timer i bakke til nå på oppsettet, men hadde ca 20 toppturer på det i fjor samt 10 - 15 på garmont prohet og ntn smile

Kjekt å kunne velge.

kask #140904 30/11/2010 4:35 PM
kask Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Begynner å klø i skibeina når jeg hører sånt... Av de skoene jeg har prøvd hittill er det nok Dynafit som har passet best, men jeg skal gi både BlackDiamond og Scarpa en mulighet!

Tar en tur innom RåSport på torsdag så får vi håpe jeg er blitt klokere etter det

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå