Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Twintip
#140775 18/11/2010 8:15 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hey!Jeg har stått på carvingski i mange år, og har tenkt til å bytte til twintip til denne sesongen og resten av livet :wink men siden jeg er ny på området, trenger jeg noen råd til kjøp av twintip ski, bindinger og sko/støvler. Kan noen gi meg noen tips, gjerne konkrete merker/type ski.Jeg er 1.76 cm høy (er ikke så gammel, så regner med å vokse litt de neste 2-3 årene..) veier ca 68 kg og bruker 43-44 i sko størrelse. Takk :wink

Re: Twintip
DeliDeLucas #140776 18/11/2010 9:53 PM
Medlem
Medlem

Velkommen til forument DeliDeLucas!

Først og fremst vil jeg bare påpeke at du burde benytte søkefuksjonen før du lager en tråd. Hvis det alt eksiterer en tråd om dette emne er det ingen grunn til å lage en ny. Hvis du føler at du ikke fikk svar på ditt spørsmål, så må du ikke nøle å lage en tråd.

Sko:Det er dette du burde prioritere høyest. Sko er det aller, aller viktigste du har av utstyr. Uansett hvor gode ski og bindinger har, så har det lite effekt hvis skoene er for store eller for små. Prioriter skoen.

Det at du oppgir hva din "normale" skostørrelse er det sikkert noen som finner interessant, men det har seg slik at det har "ingen" betydning for hvordan størrelse i slalomsko du skal bruke. "Normale" sko og slalomsko oppererer med helt forskjellige målesystemer.

Det er veldig viktig at slalomskoen sitter bra på foten. Hvis du er usikker på hvordan du burde kjøpe sko, så ta en titt på linken under (Engelsk tekst). Jeg ville ikke ha bestilt slalomsko på nett uten å ha prøvd dem på forhånd.

http://newschoolers.com/ns/forums/readthread/thread_id/311248/

Ski og bindinger:

Jeg kan dessverre ikke gi deg så mye informasjon her, siden jeg ikke vet hvordan type skikjøring du har lyst til å drive med. Vil nødig anbefale deg en solid parkski, hvis du egentlig har tenkt på en sold allaround ski. Hvis du kan definere hva slags skikjøring du vil drive med, så hadde det vært lettere å komme med konkrete svar, blant annet lengde, merke, vekt.

Lykke til!

DeliDeLucas #140777 19/11/2010 1:23 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for alle tipsene så langt :wink og linken den hjalp virkeligJeg startet en ny tråd, fordi de andre trådene ga opp en annen vekt og høyde, og det endrer jo skiene, bindingene og skoene, derfor også de konkrete svarene, og siden jeg er del mindre ønsker jeg et par ski som passer meg, så jeg har funnet en del informasjon, men ikke noe som kan hjelpe meg å velge spesifike merker evt modeller, og det er det jeg leter etter på internett akkurat nå, men dessverre leter jeg uten peiling på type ski, størrelse på skiene, hvilke bindinger jeg burde bruke. Er det f.eks. noe på finn.no jeg kan bruke, eller er det helt ubrukelig?Jeg har tenkt på noen ski jeg kan bruke i park og i puddersnø, men det hadde vært veldig greit om de funket bra i preparerte løyper.

DeliDeLucas #140778 19/11/2010 1:28 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Er det noe på bruktmarkedet på fri flyt som er greit?

Allround
DeliDeLucas #140779 19/11/2010 1:55 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg tolker det dit hen at du vil ha en allroundski som funker i det meste.

I min mening skal du da ha en halvstiv twintip med ca 90mm under fot. Den kan gjerne ha litt rocker og tapper i endene, men dette er ikke esentsielt og avhenger av hvor mye du prioriterer pudder.

Konkret vil jeg anbefale Faction Wednesday http://www.factionskis.com/en/gear/skis/wednesday.php som både broren og damen min har. De er veldig lekne, artige og enkle å kjøre på, samtidig som de fungerer over alt og takler at du presser dem hardt. Både broren min og dama digger skiene selv om de kjører veldig forskjellig og er på helt forskjellig nivå. Det er og et pluss(for meg i alle fall) at Faction er et merke du sjeldent ser, slik at du står litt ut og har noe annet enn alle de andre.

Andre ski som ligner er f.eks: Liberty Morphic, Black Crows Viator, Salomon Lord, K2 Iron Maiden Revival/Kung Fujas/Revival/Silencer.

Foruten Wednesday synes jeg vel K2 og Black Crows sine er de mest interessante på grunn av at de har rocker, jeg liker da spesielt Kung Fujas (men dette har nok med at jeg prioriterer pudder). Et pluss med K2 er at du ofte kan få dem veldig billig.

Og igjen får at vi skal kunne gi deg gode råd prøv å vær så spesifikk som mulig om deg selv:

- Hvordan kjører du (liker du korte svinger eller lange svinger, liker du høy fart, hopper du mye, leker du mye, kjører du mye switch osv.)? - Hvor hardt kjører du?- Hvor mange prosent i løyper, park og offpiste?- Hvordan er forholdene der du kjører (skal du kjøre offpiste i skog er lettsvingte ski viktigere enn stabile ski f.eks.)?- Skal du kjøpe skia i en butikk eller kan du bestille på nettet?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå