Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Bindinger til Elan Boomerang
#140767 18/11/2010 4:07 PM
F33d3r Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Goddagen godtfolk og på forhånd takk til de som tar seg tid til å hjelpe meg smile

Jeg har nettopp skaffet meg et par Elan Boomerang til de virkelige gode dagene og leking i skogen. Men jeg har ikke kjøpt eller valgt binding til de enda.

Jeg står til vanlig telemark (NTN - Scarpa TX Pro), men tenkte egentlig å montere en alpin touringbinding på de (Marker Duke/Baron) ettersom skoene mine også funker med slik binding og jeg tenkte det passet bedre å stå med låst hæl på disse skiene (jeg demokjørte dem med fast hæl).

Nå er jeg derimot blitt usikker, jeg lurer på om noen har erfaring med telemark på slike ski (twintip fatski, i funshape med rocker og taper fremme og bak), jeg kjører til vanlig BC Corvous. Den kjører jeg gjerne baklengs med, men det begrenser seg selvsagt noe siden den ikke er særlig twintip.

Lurer og på hvis jeg velger NTN, holder det med å kjøpe bindingsplate (http://www.oslosportslager.no/produkt/rottefella-ntn-bindingsplate-19995.aspx) og skifte binding mellom skia eller blir dette så mye styr at det er verdt den ekstra kostnadden å kjøpe en hel binding til?

Jeg skal primært bruke disse skiene til heisbaset offpiste (der du gjerne tourer litt ut fra heisen) og korte turer opp i skogbandet på dager det laver ned. Så de må ha gåfunksjon (men den på Marker bindingene holder) og step-in er et pluss.

De ulike bindingene jeg hovedsaklig tenker på nå er NTN, NTN bindingsplate, NTN framkloss med Dynafit hælstykke kombo (http://www.youtube.com/watch?v=m-1H3BC0rK4) eller Marker Duke/Baron (evt. Fritschi e.l., men har ikke hørt så mye om de så er litt skeptisk foreløpig).

Noen som har erfaringer eller forslag rundt denne problematikken? Takker på forhånd for alle svar smile

Re: Bindinger til Elan Boomerang
F33d3r #140768 19/11/2010 9:46 AM
Fersking
Fersking

Hei, jeg kjører ikke telemark så der kan jeg ikke hjelpe deg. Kjørte breiplank med Duke sist vinter og bindingen er dønn solid å kjøre med. Dog synes jeg det er noe tungvint å veksle mellom gå- og kjørefunksjon (skia må av og det må børstes is og snø). Har nå investert i samme ski som du og har satt på G3 Onyx binding. Jer er selvfølgelig spent på hvordan dette blir (har ikke prøvd de enda), men jeg har stor tro på at det funker. Jeg kjører også heisbasert offpist + en del felleturer.

F33d3r #140769 19/11/2010 11:53 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

hvorfor vil du ha alpinbinding på pudderskia og telemarksbinding på storfjellskia? det burde da vært omvendt? det er jo når forholdene er optimale for boomerangene at telemark kommer til sin rett.

F33d3r #140770 19/11/2010 12:42 PM
F33d3r Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Tanken med alpinbindinger på Boomerangen var switch kjøring og landing. Men ja det blir vel litt rart å ha telemark på storfjellskia og alpin på drømmedagskia :razz

Når det er sagt har jeg en forkjærlighet for store svinger på telemark.

Du har ikke noen formening om hvor mye styr det blir å bytte NTN-bindingen mellom skia?

@Hilmars: Takker for innspill, du bekrefter det jeg trudde om Duke. Blir spennende å se hva du finner ut om Onyxen, har tro på at den bindingen kan funke veldig bra til breie ski.

NTN
F33d3r #140771 19/11/2010 5:31 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er ingen stor sak å skifte NTN bindinger. De første gangene trenger du kanskje en hammer og en plankebit for å slå den på plass. 2-3 min pr ski.

Har selv NTN på Corvus og Boomerang. Boomerang fungerer utmerket med NTN. Etter min mening er bakrockeren for null å regne og man får nok støtte.

Boomerang er en veldig bra ski og jeg kan på det tryggeste anbefale telemark til den.

Det blir aldri feil med alpinbindinger på ski uansett, men kombinasjonen Duke og Tx pro tror jeg ikke gir ønsket resultat. Tx pro er ikke veldig stiv med tanke på alpinfleks....

Platene til NTN koster 600-800,- avhengig av forhandler, kjøp, monter og test. Blir det krasj så har du ikke kastet bort mer enn en after ski :-)

Eventuelt så får du komme til Bodø så skal du få låne skiene til en topptur eller en dag i anlegget så blir du nok overbevist!!!!

F33d3r #140772 19/11/2010 5:39 PM
Entusiast
Entusiast

Har kjørt to sesonger med NTN på K2 Hellbent som er en twintip,fatski med rocker. Det fungerer helt konge spør du meg, og det er jo ikke noe som er fetere enn telemark i pudder! smile

Gode svar
F33d3r #140773 19/11/2010 6:37 PM
F33d3r Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Takker for meget gode svar! smile Dere har gjort valget enkelt, det blir løs hæl :cool (topplate til NTN for å være spesifikk).

Hvor på skien tror dere blir den beste plasseringen (for lek i skogspudder, forlengs og noe baklengs)? Hvor monterte du dine Bjarmann?

...
F33d3r #140774 19/11/2010 6:49 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Monterte de på alpinmerket. Har jo også +/- 1,5cm å flytte på. Fungerer veldig bra!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå