Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptur/pudderski pakke
#140125 03/10/2010 8:30 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal kjøpe meg toppturski, men skal også bruke de i trekket, utenfor løypene i pudder og skog.

Har tenkt litt på: Black crows corvus og navis (hva er egentlig forskjellen på de i 185?)Så har jeg tenkt på line prophet 100. selger de billig på skibaluba. Jeg syntes bredden på de skiene er bra. 115 m på midten og oppover blir for bredt tror eg.Så tenker eg på marker duke eller tour binding? hva er best?Skal ha stive sko(120-130 flex) noen tips til gode sko med gå funksjon?

Høyde og vekt?
Pål_berge #140126 04/10/2010 1:00 AM
Fersking
Fersking

For å få best tips på dette bør du si litt om vekt (det er ikke for personlig å spørre om det i en slik forbindelse), høyde og evt kjøreerfaring/kjørestil. På bakgrunn av de (gode) skiene du nevner vil jeg også sett nærmere på K2 Hardside/Sidestash. Ang. binding er Duke gjennomprøvd, solid og sikker - men tung ift. Tour, som ikke er så kraftig. Igjen, kjørestil og vekt spiller inn her. Ang. sko ville jeg sett på Dynafit Titan, BD Factor, Dalbello Virus.

Re: Topptur/pudderski pakke
Pål_berge #140127 04/10/2010 10:12 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Er 188 cm høy og veier ca 80 kg. har stått aktivt alpint i mange år så har god teknikk og erfaring. dette er første pudder/topptur ski så vet ikke så mye om dette.

Re: Topptur/pudderski pakke
Pål_berge #140128 04/10/2010 12:53 PM
RAS Offline
Entusiast
Entusiast

K2 SideStash er en kjempe allround ski (108mm), smider du Diamir Freeride Pro på den har du et kjempe set!!!

09/10 modellen af SideStash er på Sport-Conrad til 349? nettop nu. (388? blir det med norsk moms og fragt).

K2 Sidestash
Pål_berge #140129 05/10/2010 7:18 PM
Fersking
Fersking

Kan gå god for Sidestash - har brukt denne som hovedski en sesong. Med din alpinbakgrunn tror jeg at du også vil sette pris på carvingegenskapene (på tross av den relativt store bredden). Har brukt denne en del i bakke og er svært overrasket over hvor god denne 108mm midjen var til carving. I tillegg syntes jeg skia var relativt stabil i god fart på typisk vekslende norsk topptur-føre.Klart, Duke 16 er tung. Spørs hvor mange Din du trenger. Hvis du "dropper" ville jeg ikke gått for en Dynafitkonsept-løsning. Selv bruker jeg (-187cm/100kg)G3 Onyx. Denne er til forskjell fra Marker-bindingene lettere å gå med - Dynafit-konseptet gjør at ikke du løfter hele bakbindingen for hvert steg du tar. Dette ved siden av den generelle vektforskjellen. I tillegg har Onyx - Din 12, en Din-booster (vet ikke akkurat hvor mange ekstra du får, men har hørt om 14-15 Din totalt) og en evne til å absorbere skarpe støt som de lettere Dynafit bindingen ikke har. Etter min mening er svakheten til Onyx den lave hælløfteren. Men jeg har ikke sett andre klage over dette (kanskje er det bare jeg som mener dette?), men heller over at hælløfteren har en tendens til å "klikke av" slik at den må "klikkes på" igjen. Dette har ikke hendt meg.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå