Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Splitboard bindinger
#13960 21/02/2015 2:23 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

sjalabais!

Nå har eg endelig fått fingen ut og kjøpt splitboard, jones solution laugh

Så nå gjenstår bindinger og feller.

Har sett litt på "spark R&D Afterburner", er det noen som har noe erfaring med de?

Event noen tips til andre merker og kansje noen bra nettsider som selger splitboard bindinger? smile

Re: Splitboard bindinger
mjeller1 #13961 23/02/2015 2:11 AM
Fersking
Fersking

De beste heter karakoram the prime CarbonWww.Splitboardbindings.ComMeget bra saker,

mjeller1 #13962 23/02/2015 2:11 AM
Fersking
Fersking

De beste heter karakoram the prime CarbonWww.Splitboardbindings.ComMeget bra saker,

mjeller1 #13963 23/02/2015 2:12 AM
Fersking
Fersking

mjeller1 #13964 23/02/2015 2:12 AM
Fersking
Fersking

mjeller1 #13965 23/02/2015 2:12 AM
Fersking
Fersking

mjeller1 #13966 23/02/2015 2:12 AM
Fersking
Fersking

mjeller1 #13967 23/02/2015 2:12 AM
Fersking
Fersking

mjeller1 #13968 23/02/2015 2:12 AM
Fersking
Fersking

mjeller1 #13969 23/02/2015 2:14 AM
Fersking
Fersking

Planla ikke akkurat alle disse innleggene men nå forstår du at jeg er seriøs.

mjeller1 #13970 23/02/2015 10:14 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

hehe. SPAM! Var en rimelig stiv pris på de der da.Men likte systemet!

mjeller1 #13971 24/02/2015 11:15 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Spark systemet har jeg selv, men det er i mine øyne utdatert, da en må ta av bindinger å kløne forholdsvis mye for å bytte til randomode... Karakoram ser hett ut, men jesus for en pris. Selger på whitewater nevnte noe alla karakoram med litt annet festesystem, men husker ikke hva det het. Hvis du ser for deg å bytte mye mellom å traske med feller å kjøre, så anbefaler jeg ikke Spark ihvertfall.

mjeller1 #13972 25/02/2015 1:40 PM
wth Offline
Fersking
Fersking

Har ikke prøvd Karakorom selv, men en kamerat har bindinger fra dem, og plages tidvis med is på brettet når han skal skifte fra gå til kjøremodus.

Sånn sett er kombinasjon voile pucks og r&d mindre sårbart, har Blaze bindingene selv, hvis det er is rundt innfestingen bare slår jeg til de er langt nok inne.

mjeller1 #13973 25/02/2015 7:52 PM
Fersking
Fersking

Enig i at ising var et problem men det er blidt mye bedre med Prime bindingene som er årets oppdatering, der man benytter den bøylen som er bak på bindingene, som ofte er farget til å feste/løsne bindingene. Nå har man mere trykk enn før da man bare hadde den lille spaken på siden.De har faktisk tenkt seg om, det er meget lette bindinger og superfunskjonelle..man kan bare løsne gåmodus og feste til kjøremodus uten å ta støvlene ut av bindingene.Men det koster. Voile funker jo men deilig med det nyeste innen splitboard utstyr.

mjeller1 #13974 25/02/2015 9:36 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har good'ol Lightrail systemet. Litt tungvint, men feilfritt. Enda til gode å slite med is eller snø i systemet som ikke lot seg slå ut med litt kraft.

Sitter og sikler litt på Kwicker systemet til K2, ganske rimelig i forhold til mykje anna, men usikker på korleis det duger til norske forhold. Kan vel kikke på det hvis du e nysjerrig ;) 

mjeller1 #13975 25/02/2015 10:00 PM
Fersking
Fersking

Jeg bruker Spark Magneto og er veldig fornøyd. Afterburner er stivere og litt tyngre og gir bedre respons, særlig for tyngre kjørere sies det.

Er usikker på hvilken sparksystem det kommenteres at er knotete. Det gamle systeme med Spark Blaze og Burner var kronglete med pin etc., men med tesla systemet på Magneto og Afterburner er det raskt å bytte modus. Helløfteren har også bitt enkel å flikke ned/opp med staven med 2 høydeinstillinger.

Nå har jeg aldri prøvd karakoram og kun gått på tur med de med eldre karakoramsystem, men det bør være noe veldig spesielt for å forsvare prisen.

mjeller1 #13976 21/03/2015 9:42 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Sitter og sikler litt på Kwicker systemet til K2, ganske rimelig i forhold til mykje anna, men usikker på korleis det duger til norske forhold. Kan vel kikke på det hvis du e nysjerrig ;) 

Ventar fortsatt på K2 Ultra Split (+ Ultra Dream vanlig brett) frå USA, så har ikkje fått testa Kwicker splitbindinga endå. Men basert på første test av vanlig Kwicker binding i dag, så er det berre å kjøpe om du har mulighet (og lyst). Rett og slett fantastisk (enkelt). Har aldri latt meg påvirke av alskens såkalte proffar og forståsegpåarar som berre preikar negativ piss uten ein gang å ha testa det. Dette overgår alt eg både frykta og forventa.

Skoen (Stark i mitt tilfelle, alternativt Compass) er i utgangspunktet veldig stiv. Men dette styrer du enkelt sjølv ved å ikkje stramme til så masse, så blir den så mjuk og fleksibel du vil ha den. Snø og is i bindingsdelen i sålen er ikkje noke reelt problem. Litt plunder kan det vere av og til, men det er berre å trakke fleire gangar ned på låsekroken på bindinga, så trykker denne ut snø og is og lagar plass sjølv. Det tar uansett betydelig kortare tid enn å stroppe seg fast i ei vanlig binding. På den vanlige bindinga er det bittelitt dødgang i fleire retningar når skoen er låst fast, men dette skal vere slik. På splitbindinga finst det ikkje dødgang, men det skal også vere slik. Var litt skeptisk, men merka i grunnen ingenting til dødgangen. Faktisk er det så tight at eg har bedre kontroll på brettet enn eg noken gang har hatt med vanlig sko og binding i 15 år (riktignokk ein forholdsvis mjuk sko etter dagens standard men). Så dette angrar eg ikkje på i det heile tatt.

Sko (Stark og Compass) har ein listepris på 3500, vanlig og split binding 2500. Betydelig billigare enn latterlig dyre Karakoram. Madshus er norsk importør, Brown Couch er salgsagent.

mjeller1 #13977 24/03/2015 11:30 PM
Fersking
Fersking

Bindingsytemer for dummies.

Her er en grei snutt som viser forskjellige alternativer.

http://helveticbackcountry.ch/splitboards/#navigation

mjeller1 #13978 24/04/2015 12:43 PM
Fersking
Fersking

hemsedal-sport.no

har stort utvalg på Karakoram &

Spark RD

mjeller1 #13979 23/11/2015 7:32 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

ser det är en gammal tråd men väljer att hoppa in iaf wink Dyrare är dom men prisen kommer ju av att det är med både bindning och interface med i kittet, spark bindningarna börjar väl på 3000 och så ska du ha en interface till 1500. Har kört med både spark afterburner och karakoram och på de brädorna jag har haft (burton freebird, landlord) så har karakoram bindningar och clips gett brädan en helt klart  en styvare känsla som en hel bräda. Spark bindningarna var ruskigt behagliga och lätta till det priset men på hårt underlag var det ett helvete att stå på hårt underlag. Bara massa skrammel och studsande så fort man la press på kant. Detta blev betydligt mindre med karakorams system. behöver ju inte köpa deras värsting för 10k kan ju köpa en billigare variant. För mig hade det blivit karakoram vilken dag som helst! wink

mjeller1 #13980 23/11/2015 9:10 PM
Fersking
Fersking

Touring brackets og helløfter følger med Spark R&D, men må du kjøpe pucks fra 500-1000 kr.Karakoram clips gir stivere brett, men clips følger brett og er uavhengig av hvilken binding du kjøper.

Året billigste utgave fra Spark R&D (ARC) koster 6000 så de har nå lagt seg på samme prisnivå som billigste Karakoram (Split30).

Videoen bearbutt linket til er en god intro, men de snakker litt lite om kjøreegenskapene til randooppsett. På vei opp har det åpenbare fordeler ser det ut til.

Hvis noen har testet randooppsett må de gjerne dele erfaringer her smile

Anbefaler skarejern for de som går for Spark/ Karakoram (snowboardbootoppsett)

mjeller1 #13981 29/11/2015 6:13 PM
Fersking
Fersking

Karakoram clips gir stivere brett, men clips følger brett og er uavhengig av hvilken binding du kjøper.

At karakoramklips gir stivare brett er direkte feil. Det ser noko meir hitech ut, men faktum er at voile sine chineese hooks gir mykje betre støtte mellom "skiene". Eg har hatt begge deler, men kommer aldri til å bruke k-clips igjen. Eit anna iriterande moment med k-clips er at når dei vert litt slitt og slarkete bråker dei noko fryktelig, når dei slår mot brettet kvar gong du tar eit steg. Sjå f.eks på furberg som først leverte sine brett med voileclips, deretter eit par sesongar med k-clips har nå gjort same erfaringar som meg og gått tilbake til voile.

Når det kjem til bindingar vil eg seie at med det nye tesla/t1 systemet til Spark er desse bindingane heilt overlegne. Dei har bedre pivotpoint i gåmodus og større utslag i gåmodus.

Det andre er at sjølv om Karakoram har kome seg med prime er det på ingen måte slutt på isproblemet. Dette er nok eit punkt der spark er best i klassen. Spesielt til vårforhold, der ein ofte går frå varm snø i botn til minusgrader på toppane er det store problemer med ising på karakoram. (NB! eg har ikkje eigd Karakoram bindingar sjølv, observasjonane er baserte på opplevelsar frå bekjente og gjester.)

Eg kan varmt anbefale spark, eg har i år bytta ut mine 5år gamle spark blaze med nye spark Surge, og kunne ikkje vert meir nøgd.

-Håvard

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå